2008-01-06, 14:07
Medlem
miklons avatar
Jag tycker mig ha märkt att det på senare tid har blivit svårare att hitta DN och SvD i stora matbutiker och liknande, är det en genomgående trend, eller är det bara jag som har haft otur?

Om det är så att utvecklingen går mot att butiker slutar sälja morgondrakarna, vad kan vara den troliga orsaken till det? Är det konkurrens från nätet som spökar eller är det för att morgontidningarna har svårt att konkurrera mot kvällsdrakarna, som ju numera brukar finnas i butik tidigt på morgonen?
Citera
2008-01-07, 12:11
Bannlyst
kan inte säga att jag har reflekterat över saken. Men om det är så som du säger så är nog den mest logiska förklaringen att folk köper dem helt enkelt inte. Butikerna vill ju inte ta in massa DN och SVD som de sen inte kan sälja.
Citera
2008-01-07, 13:18
Medlem
När jag jobbade i en relativt stor livsmedelsbutik sålde vi max 1-2 DN/SVD per dag (ofta ingen alls). Detta var dock inte i Stockholm så det är möjligt att det skulle säljas fler utav dem i en motsvarande butik där.

Det hjälper ju naturligtvis inte heller att lösnummerpriset är såpass mycket högre än prenumerationspriset, och sen påverkar det förmodligen också, precis som du är inne på, att kvällstidningarna utkommer tidigare och tidigare.
Vi öppnade (de öppnar) klockan 09.00 och ibland hade Aftonbladet/Expressen/GT redan hunnit komma då. (Edit: Och annars brukade de komma inom 30 minuter efter öppning.)
Citera
2008-01-08, 16:54
Medlem
miklons avatar
Det är ju sant att prissättningen bör spela in, en DN kostar ju 15 kr, vilket är rätt mycket pengar ändå för en dagstidning, även om det är många sidor. Eftersom de ändå säljer så få tidningar att det knappt kan vara lönt att köra ut dem till butiken så borde det ju kanske vara lönt att försöka sänka priset och satsa på att få fram tidningarna mer i hyllorna. För det lär ju också vara ett problem, om DN eller SvD finns så står de ju oftast rätt undanskymda jämfört med kvällstidningarna.

Eller är de inte intresserade av att sälja så mycket i butik kanske, de kanske inte känner att de vill vara med och konkurrera på den marknaden, utan ser det som ett liten tjänst de tillhandahåller vid sidan av prenumerationerna som väl lär stå för 99% av distributionen?

Kan det kanske spela in att kvällstidningarna trycks lite senare och på så vis hinner få med senare nyheter? Upplevs de som "fräschare" av läsarna, eller har det ingen betydelse?
Citera
2008-01-09, 22:50
Medlem
Minkybabys avatar
Om jag vill ha lösnummer av morgontidningarna i Stockholm gör jag så här:
SvD - hämta gratis på Centralstationen
DN - hämta gratis på McDonalds

Kan finnas på fler ställen, fyll på den som vet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto