2008-01-06, 02:42
Medlem
kör version 2.5.3 på en äldre burk här (ska bara köra riktigt energisnåla system) Men till grejjen... Installerade som planerat på ett cf-kort anslutet som ide. Väl installerat anslöt jag även en ide-disk som ja tänkte ha de virtuella systemen på, formaterad som ext3. Startade upp igen och mountade disken i en mapp under /mnt, men disken hittas inte när ja kikar via web-interfacet. får bara "No configurable storage devices were found". De flesta som använder esx server kör ju med ganska feta system, nästan oavbrutet med scsi tillexempel, men är det så att disken inte hittas för att systemet kräver scsi för de virtuella systemen?

Körde 'vmkpcidivy -i' och fann bara ett nätverkskort och det inbyggda scsi-chippet på moderkortet.
I och med att kärnan inte är opensource kan ja ju inte tanka hem o kompilera linux-drivrutiner för ide-chippet, o andra sidan borde de ju inte behövas efterssom systemet körs via det ändå... nja, nån med svar på detta - krävs det scsi helt enkelt??
Citera
2008-01-06, 03:29
Medlem
har för mig att ESXen kräver scsi...
Citera
2008-01-06, 16:12
Medlem
tråkit tråkit... hade en scsi-disk, men den pajjade nyligen.

...tycker bara det är konstigt att ha det som princip, när ändå esx-systemet funkar på ide.
Citera
2008-01-07, 17:55
Medlem
Nej, esx kräver inte scsi, iaf inte enligt http://bbs.linux.se/viewtopic.php?t=36589
Citera
2008-01-08, 10:31
Medlem
Citat:
Nej, esx kräver inte scsi, iaf inte enligt http://bbs.linux.se/viewtopic.php?t=36589

Haha, de e faktiskt min tråd de med, bara på ett annat forum och under annat alias förståss :-)

Hela poängen där var precis som ja skrev ovanför - att systemet (esx) kan installeras på IDE, men de virtuella systemen endast funkar på scsi (tydligen?).
Har sett nått om att vissa sata-kort kan köras med scsi-drivare men om de funkar med mitt via-kort är dock okänt för min del. Iochmed att jag har scsi inbyggt på moderkortet och allt kablage o sånt, så tänkte ja skaffa mig en begagnad disk bara för nån hundring så är ja väl förbi problemet, men de hade ju vart bra om ja sluppit det, har redan lagt ner nog med pengar i projektet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in