Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-01-06, 02:19
Medlem
Supranoos avatar
Hallå hallå, har upptäckt ett litet problem som jag har. Förut hade jag XP och internet fungerade hela tiden, non-stop. Men nu då jag kört med Vista så har internet börjat dö då och då, ca var 30:e/60:e minut och är ganska less på det nu. Någon som har en lösning?

Har telias 8Mbit, en D-Link router.
Citera
2008-01-06, 02:21
Medlem
rovbin84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supranoo
Hallå hallå, har upptäckt ett litet problem som jag har. Förut hade jag XP och internet fungerade hela tiden, non-stop. Men nu då jag kört med Vista så har internet börjat dö då och då, ca var 30:e/60:e minut och är ganska less på det nu. Någon som har en lösning?

Kan ju vara din isp som temporärt strular
Citera
2008-01-06, 02:23
Medlem
xynzs avatar
Citat:

Är det trådlöst eller trådburet? Om det är trådlöst så kan det vara ditt korts drivrutiner som bråkar med Vistas intregerade.
Citera
2008-01-06, 02:27
Medlem
Supranoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovbin84

Kan ju vara din isp som temporärt strular

Citat:
Ursprungligen postat av xynz
Är det trådlöst eller trådburet? Om det är trådlöst så kan det vara ditt korts drivrutiner som bråkar med Vistas intregerade.

Har inte trådlöst. Körde vista för ett halvår sedan och då var det samma sak, sen skaffade jag xp igen då var det inga prob och nu då jag skaffade vista strular det.
Citera
2008-01-06, 02:36
Medlem
swefilles avatar
Jag hade ett liknande problem. Jag hade Telia 24MBit men jag kom bara upp i 2MBit och efter ett par samtal med Telia så fick jag dessa svar:
Att modemet inte klarade av hastigeten (fick ett nytt hem skickat, men kom då bara upp i max 8MBit).
Skulle testa köra datorn direkt till modemet och mäta (gjorde det och låg på samma hastighet fortfarande).
Kabeldragningen, jag hade förlängt telefonkablen. Det tunna kabel kunde man inte förlänga utan att förlora i hastighet. Så jag fick flytta modemet närmare jacket (man ska bara använda den längden på kabel man får med) och dra istället en nätverkskabel genom huset till rauotern.
Men visst så löste det sig efter dessa åtgärder.

Men det var bra jäkla surt att man fick ringa flera gånger då man fick olika information varje gång. Dem ställde olika frågor varje gång, olika åtgärder varje gång. Och det var därför jag fick ringa flera gånger för att problemet skulle lösa sig.
Citera
2008-01-06, 02:52
Medlem
Ableachs avatar
Om du kör bittorrent, prova att stänga av det helt.

Om det hjälper, minska antalet för max tillåtna samtidiga sessioner i etapper tills du hittar en nivå som din router inte kräks på.
Citera
2008-01-06, 04:03
Medlem
Supranoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swefille
Jag hade ett liknande problem. Jag hade Telia 24MBit men jag kom bara upp i 2MBit och efter ett par samtal med Telia så fick jag dessa svar:
Att modemet inte klarade av hastigeten (fick ett nytt hem skickat, men kom då bara upp i max 8MBit).
Skulle testa köra datorn direkt till modemet och mäta (gjorde det och låg på samma hastighet fortfarande).
Kabeldragningen, jag hade förlängt telefonkablen. Det tunna kabel kunde man inte förlänga utan att förlora i hastighet. Så jag fick flytta modemet närmare jacket (man ska bara använda den längden på kabel man får med) och dra istället en nätverkskabel genom huset till rauotern.
Men visst så löste det sig efter dessa åtgärder.

Men det var bra jäkla surt att man fick ringa flera gånger då man fick olika information varje gång. Dem ställde olika frågor varje gång, olika åtgärder varje gång. Och det var därför jag fick ringa flera gånger för att problemet skulle lösa sig.

hm.. men det är ju konstigt att det bara händer såhär i vista, inte i xp.

Citat:
Ursprungligen postat av Ableach

Om det hjälper, minska antalet för max tillåtna samtidiga sessioner i etapper tills du hittar en nivå som din router inte kräks på.

Har testat med och utan något torrentprogram
Citera
2008-01-06, 04:45
Medlem
fuskas avatar
Samma sak för mig fast jag har BBB och jag skyller allt på dom
Men det är förbannat störigt.
Citera
2008-01-06, 12:30
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
hm.. men det är ju konstigt att det bara händer såhär i vista, inte i xp.

Har testat med och utan något torrentprogram

Tvivlar på att ditt problem har något med Vista att göra, ring supporten
Möjligen kanske drivrutinerna för modemet strular, använder du Vistas egna drivrutiner eller dom som kom med modemet?
Är dom drivrutinerna kompatibla med Vista?
Citera
2008-01-06, 13:51
Medlem
onemans avatar
Jag hade samma problem när jag installerade Vista. Det verkade inte vara så att hela internetuppkopplingen försvann, "bara" tcp. Ping och liknande funkade alltså fortfarande, även miranda/icq. Problemet löses enklast genom att stänga av internetdelning, ICS.

Edit: Hittade en artikel om det på technet, http://support.microsoft.com/kb/937168. Det finns en hotfix ute, men de ger bara ut den om man frågar efter den. Den går nog att få tag på ändå om man inte vill be Microsoft. Eftersom de är medvetna om felet är det antagligen något som åtgärdas på bred front så småningom, SP1 kanske.
Citera
2008-01-06, 14:40
Medlem
Styrbjörns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ableach

Anmärkningsvärt! Jag kör också Vista och har detta problemet. Men Endast då bittorent är igång. Det blir så att datorn "tappar bort" det trådlösa nätverkskortet. Den känner inte av något befintligt nätverk.
När man startar om datorn fungerar det igen. All programvara är uppdaterad. Vad i hela världen beror det på?
Jag kör med mobilt bredband från NMT.
Citera
2008-01-06, 16:10
Medlem
Supranoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer

Tvivlar på att ditt problem har något med Vista att göra, ring supporten
Möjligen kanske drivrutinerna för modemet strular, använder du Vistas egna drivrutiner eller dom som kom med modemet?
Är dom drivrutinerna kompatibla med Vista?

Jag kör med vistas, var jag har det som följde med har jag ingen aning om var det är ^^
Blir väll att ringa supportern =)

Citat:
Ursprungligen postat av oneman
Jag hade samma problem när jag installerade Vista. Det verkade inte vara så att hela internetuppkopplingen försvann, "bara" tcp. Ping och liknande funkade alltså fortfarande, även miranda/icq. Problemet löses enklast genom att stänga av internetdelning, ICS.

Edit: Hittade en artikel om det på technet, http://support.microsoft.com/kb/937168. Det finns en hotfix ute, men de ger bara ut den om man frågar efter den. Den går nog att få tag på ändå om man inte vill be Microsoft. Eftersom de är medvetna om felet är det antagligen något som åtgärdas på bred front så småningom, SP1 kanske.

Det där lät jävligt intressant, kollade om jag hade internetdelning på men det hade jag inte
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in