2008-01-05, 17:58
Medlem
Linkzies avatar
Hej,

Hur gör jag för att skapa ett icke-trådlöst nätverk hemma? Jag har router av typen D-Link DI-524, internet: Com Hem. Jag vill alltså kunna surfa på den bärbara datorn, men jag vill inte skapa ett trådlöst nätverk. Tacksam för svar.
Citera
2008-01-05, 18:37
Medlem
zixls avatar
finns det några andra val än att dra kablar om du nu inte vill ha trådlöst? koppar eller fiber.
Citera
2008-01-05, 18:38
Medlem
Menar du att du inte ska surfa trådlöst? Förklara lite
Citera
2008-01-05, 18:44
Medlem
Linkzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zixl
finns det några andra val än att dra kablar om du nu inte vill ha trådlöst? koppar eller fiber.

Jag ska alltså bara dra kablar? Tänkte om man ska hålla på konfigurera och skit... Men det är alltså bara att koppla nätverksladd från modem till router (WAN-porten) och sedan en nätverksladd från en av de andra portarna till den bärbara datorn?

Citat:
Ursprungligen postat av Smilii
Menar du att du inte ska surfa trådlöst? Förklara lite

Ja. Jag vill inte att någon ska surfa på mitt nät och göra olagligheter och då räcker inte kryperingen som är ytterst primitiv idag. Så jag är rädd. Man behöver ju vara surfa in på drogforumet (eller kanske ens nämna ordet...) så är polisen på dig. Alla sådana elektroniska spår kommer ju att sparas hädanefter. I "förebyggande" syfte.
Citera
2008-01-05, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linkzie
Jag ska alltså bara dra kablar? Tänkte om man ska hålla på konfigurera och skit... Men det är alltså bara att koppla nätverksladd från modem till router (WAN-porten) och sedan en nätverksladd från en av de andra portarna till den bärbara datorn?

Ja. Jag vill inte att någon ska surfa på mitt nät och göra olagligheter och då räcker inte kryperingen som är ytterst primitiv idag. Så jag är rädd. Man behöver ju vara surfa in på drogforumet (eller kanske ens nämna ordet...) så är polisen på dig. Alla sådana elektroniska spår kommer ju att sparas hädanefter. I "förebyggande" syfte.

Låter helt korrekt, men du har väl konfigurerat routern? Matat in med inställningar och kanske t.o.m stänga av den trådlösa funktionen.

Har du WPA/WPA2 kryptering så borde du inte ha några större säkerhetsbekymmer tycker jag i alla fall.

Om jag var du skulle jag passa på att uppdatera firmware i routern.

Installeringsguide: ftp://ftp.dlink.se/Quick%20Installat...524_QIG_se.pdf
Citera
2008-01-05, 18:59
Medlem
zixls avatar
Det "borde" vara så enkelt ja, men om det är det i verkligheten är ju en annan sak. Lite generell fakta, du bör troligen få ett automatiskt ip från comhem via en DHCP server, detta går till din dator. Om du tar bort den funktionen och stoppar in en egen "router" så bör den få sitt nummer via DHCP och sedan så bör den för att underlätta agera som din egna DHCP server, dvs den ger dig ett nummer istället. Man kan givetvis i många fall ha statsika (fasta) ipnummer, både på wan och lan, det är ju lite från fall till fall. Så lite konfande kanske du får göra, bl.a stänga av din radio.

Det mesta går nog att ordna via webgränssnitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in