2008-01-05, 13:57
Medlem
Här är något för er experter att bita i..

Sedan några veckor tillbaka har min dator börjat sega ner sig ordentligt när jag startar den (Windows XP på en FujitsuSiemens Scaleo X-burk). Bilden med den blåa "randen" kommer upp men sen inte så mkt mer, kan stå så i timmar. IBLAND kan den starta upp Windows efter nån halvtimme eller så, men orka hålla på så varje dag, så lösningen har fått bli att slå på datorn, stänga av, starta i felsäkert läge och sedan välja senaste systemåterställningspunkten, och DÅ startar allting snabbt och bra precis som det ska.

Har försök med diverse program som ska rensa i registret, antivirus, anti det ena och det andra, men problemet kvarstår. Vad kan det vara som orsakar detta?

Vet inte om det spelar nån roll, men jag har två skärmar inkopplade, en vanlig och en kabel till tv:n.

Hjälp!
Citera
2008-01-05, 14:21
Medlem
swebarbs avatar
Kanske hårddisken som börjar ge sig ?
Citera
2008-01-05, 14:22
Medlem
gadzooxs avatar
Installera om Windows.
Citera
2008-01-05, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Installera om Windows.

Han frågade om vad som orsakar problemet.

Och även jag är intresserad av att veta det. För EXAKT samma problem har jag med en dator.
Citera
2008-01-05, 16:14
Medlem
Hade verkligen hoppats på att inte behöva installera om hela skiten, då försvinner ju allt och man lär få sitta i några timmar och fixa tillbaka allt som man vill ha det, program etc, etc.

Det är en s.k. hem-pc som jag hyr från jobbet, ska höra med deras support och om de inte har nån lösning kanske nån på Microsoft kan komma med ett förslag.

Skit också..
Citera
2008-01-05, 16:39
Medlem
Martinsons avatar
Exakt samma problem hade jag för någon vecka sen. Slog igång skärmen på morgonen och skulle kolla mailen. Allt var segt som sirap, gick inte att göra någonting. Tänkte att en omstart löser allting, men icke. Startade om, den stod bara vid Windowsloggan och ingenting hände alls.

Testar ett par gånger med samma resultat. Tänker nu att Windows installen kanske strular och lägger in en ny fräsch backup som jag tagit efter en tidigare ominstallation. Precis samma resultat.

Börjar ana ugglor i mossen och plockar ur en minnessticka ur datorn och sätter i en annan sticka som jag vet sen tidigare ska fungera. Allt fungerar precis som det ska, datorn startar upp och jag kan logga in och använda datorn igen.

Sätter återigen tillbaka det gamla minnet och testar tillsammans med det nya. Jodå, datorn startar och man kan logga in. Efter en stund upptäcker firefox ett allvarligt fel och vill stänga ner programmet. Felmeddelandet hänvisar till ogiltiga adresser på ett minnesblock. När detta felmeddelande kommer upp ett x antal gånger med msn, foobar och så vidare. Plockar jag ur minnet och kör på det jag satte i tidigare. Datorn fungerar kanon!

Så du bör väl kolla så att dina minnen fungerar som de ska.
Citera
2008-01-05, 17:00
Medlem
Den stora frågan är varför det alltid funkar efter jag gör en systemåterställning? Nåt skit som ligger i datorn som inte antivirus & co upptäckt som orsakar det hela tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in