• 6
  • 7
2008-02-18, 02:08
Medlem
Du har ju svaret i ditt egna inlägg.

Du vill inte känna som du känner. Du kommer förmodligen inte finna någon tröst här på internet, jag hade inte gjort det i alla fall. Du måste höra det från någon verklig person, någon som du litar på och lyssnar till.

Det är riktigt konstigt att försöka skriva ner vad jag tänker och känner just nu, jag har struckit ett tiotal stycken innan jag påbörjade detta och kanske kommer jag sudda ut detta med ett par gånger innan jag hittar rätt ord.

Vi är verkligen inte maktlösa och verkligen inte obetydelsefulla. Vi har redskapen till att göra en otroligt stor förändring på oss själva, andra och miljön vi lever i. Som du säkert märkt så har du otroligt stor makt över dig själv, det var du som lyckades försätta dig i en depression.

Testa att kalla en tydligt mobbad och tjock person någonting elakt. Du kommer antagligen ha en stor påverkan i hur den personen känner, tyvärr negativt men det går att vända på kakan med. Finner du ingen mening i att leva som en liten gudagosse och så gör det rätta och skit fullständigt i det, gör det som du mår bäst av och se för fan till att göra det som andra mår bäst av samtidigt.

Du behöver inte vara en episk person, du behöver bara vara en person som tillför någonting gott till världen.
Citera
2008-02-18, 19:27
Medlem
Random~s avatar
Livet har ingen mening, man får hitta nått som ger det mening.
Själv försöker ja ha kul 24/7 va med tjejjen så ofta jag kan, o ha det trevligt med polarna osv.

Jag har själv haft samma tankar men det blir bättre, nästan alla har säkerligen någon gång tyckt att livet är meningslöst, men det är det inte.
Om ditt liv suger just nu, Det blir Bättre, tro mej.

Tänk inte så mycket utan njuta av nuet.

OCH HA KUL, det ger en jävla massa mening livet vill jag påstå!
Citera
2008-02-18, 20:37
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huh?
Hej.

Jag är en ateist som anser om något inte kan bevisas så är det påhittat. Gud, själen, livet efter döden och sånt är bara trams. Detta har jag ansett en längre tid utan bekymmer. Men för cirka ett år sedan så började jag tänka på ett viss sak som gjorde mig sömnlös flera nätter, tårar i ögonen och tappade motivationen till allt i livet.

Det började med att jag som vanligt låg i min säng vid läggdags och tänkte filosofiska tankar. Jag kom in på meningen med mitt liv och döden. Efter en stund var jag inne på livet efter döden och var övertygad om att det inte fanns. Vid samma läge kom jag på att vad som händer med mitt liv är skit samma om livet efter döden inte finns. Kändes plötsligt ointressant att gå till föreläsningarna dagen efter. Varför ska jag få ett "bra" jobb om jag dör i vilket fall som helst? Städare eller VD? Visst, min familj och kompisar blir kanske glada men dessa personer dör också. Efter några generationer är jag totalt Jävla bortglömd. Jag försökte tänka fram ett sätt att i alla fall bli ihågkommen en längre tid. Vare sig jag botar cancer eller hiv, får nobelpriset eller spränger en atombomb i någon stad så kommer det alltid komma en dag då ingen vet vem jag var. Om det är när universum kollapsar eller inte kvittar.

Varför ska jag plugga, varför ska jag träffa bekanta, gå till mitt jobb eller bilda familj. Jag blev sjukt nere under denna tiden och övervägde seriöst självmord under några veckor. Det som stoppade mig var att ett självmord också är meningslöst, lika bra att dagdriva bort mina dagar i livet.

Ljusglimtarna i mitt liv är när jag inte tänker på detta sättet. Nu vill jag bara få bort dessa jävla tankar från min hjärna. Kosta vad det kostar vill. Jag har tänkt gå till någon/några sekter och medvetet försöka bli hjärntvättad till att det finns någon mening i livet. Men pga min extrema övertygelse för ateismen så känns det meningslöst.

Finns det fler på FB med liknande tankar? Vad har ni gjort åt saken? Vad ska jag göra? Kan en psykolog hjälpa?
I min ålder borde jag ha hela livet framför mig och vara glad, men det är en avlägsen tanke.

Hälsningar från en ledsen huh?

Ps. Har flera gånger tänkt trycka Alt+F4 för att även tråden känns meningslös. Men jag hoppas få något bra svar.

Edit:
Har även haft planer på att börja med någon drog. Har aldrig ens rökt eller snusat. Men jag har fått för mig att maja eller något liknande skulle få mig att tänka om.

Jag brukar tänka att vi alla är små viktiga kuggar som driver utvecklingen framåt. Jag är som du ateist. Vad är egentligen meningen? Jo om du kollar runt omkring dig så ser du att de flesta jobbar, de flesta jobb går ut på att göra saker bättre. Det byggs vägar, hus, människor tar hand om andra människor och nya uppfinningar kommer ständigt. De saker du använder, det hus du bor i, maten ja hela ditt leverne är resultatet av tidigare generationers slit. Så vad är poängen? Ja kanske just att vi alla ska föra utvecklingen framåt och medans vi gör det kan vi förstås samtidigt ha det roligt och ta tillvara på den korta tid vi har. När vi är döda är det dags för nästa generation att ta vid och ta del av vårt slit samtidigt som de driver utvecklingen framåt tills nästa generation tar över.
Citera
2008-02-18, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av huh?
Hej.

Jag är en ateist som anser om något inte kan bevisas så är det påhittat. Gud, själen, livet efter döden och sånt är bara trams. Detta har jag ansett en längre tid utan bekymmer. Men för cirka ett år sedan så började jag tänka på ett viss sak som gjorde mig sömnlös flera nätter, tårar i ögonen och tappade motivationen till allt i livet.

...

Edit:
Har även haft planer på att börja med någon drog. Har aldrig ens rökt eller snusat. Men jag har fått för mig att maja eller något liknande skulle få mig att tänka om.

Du får hålla med detta korta svar tillgodo tills jag har kommit på nåt smart och längre inlägg. Håll dig borta från droger i det mentala tillstånd du befinner dig i. De som föreslår droger är såna som redan lärt sig handskas med de frågor du har och ändå knarka ner sig successfully utan vidare konsekvenser och t o m gillar det. Droganvändning och jakt efter en meninsfull livsfilosofi som fungerar för dig går verkligen inte nödvändigtvis hand i hand och det vanligaste är att det resulterar i ytterligare problem som gör saken värre. Ångest, livsleda, oro och krånglia mentala problem är bara några ex på hur man koka en nasty soppa ...

Självmord, prozac eller droger erbjuder inga som helst svar på frågan om varför vi är här, vart vi är på väg och hur fan vi ska stå ut med eländet tills det är dags att lämna stället på naturligare väg. Utan det är först när man har hittat sitt eget svar som man finner bekräftelse till svaret i det mesta runt omkring en. Ibland kanske t o m m h a droger. Men droger är det sista du behöver just nu.

Känn dig i gott sällskap bland andra vandrande själar som dig själv på denna jorden som går och tänker samma tankar. Det kanske var åtminstone hur det började för många. Man ger inte upp bara för att man inte kan tillfälligt lösa en gåta. Se på alla som nånsing läst matte, inte ser du dem ta livet av sig väl?
Senast redigerad av Tjusifer 2008-02-18 kl. 23:06.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in