• 1
  • 2
2008-01-04, 22:19
Medlem
me_onyous avatar
Ni som är gifta, jag e lite nyfiken inför framtiden ( ogift singel ) om vilka fördelar och nackdelar ekonomiskt/ socialt de finns med att vara gift ?
Om man bort ser från kärleken, vilka juridiska, ekonomiska, socila, politiska ect födelar har man som gift i Sverige idag ?
Eller e de samma sak som att vara sambo ?
Citera
2008-01-04, 22:23
Medlem
Blodulvs avatar
Inga alls vad jag vet. Tar förhållandet slut ser det däremot lite annorlunda ut juridiskt-ekonomiskt om man är gift jämfört med om man är sambo, förutsatt att man inte skriver ett äktenskapsförord. Fast jag är inte gift, så vad vet jag
Citera
2008-01-04, 22:35
Medlem
mistakers avatar
Jag vet att: Om den ena (eller möjligen båda) kolar vippen gäller olika regler beroende på om man är gift eller ej.

Jag tror att: Om man är ute och reser och den ena hamnar på sjukhus är det inte säkert att en sambo får komma in och träffa eller ta medicinska beslut åt partnern.
Citera
2008-01-05, 00:11
Medlem
me_onyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistaker
Jag vet att: Om den ena (eller möjligen båda) kolar vippen gäller olika regler beroende på om man är gift eller ej.

Jag tror att: Om man är ute och reser och den ena hamnar på sjukhus är det inte säkert att en sambo får komma in och träffa eller ta medicinska beslut åt partnern.

Om man skulle vara sambosar, vem tar de mecinska beslutet då för en myndig människa ? Närmaste anhöriga , släkting då ?
Citera
2008-01-05, 05:29
Medlem
fuskas avatar
Next of kin. eller hur man nu säger det. Närmaste familjemedlem t ex Mamma eller Pappa.
Fast om du är utomlands hur fn ska dom veta att ni inte är gifta utan bara sambos? Tror nog dom lyssnar på sambos.
Citera
2008-01-05, 13:06
Medlem
me_onyous avatar
Så kort sagt så e Ringen på fingret en följd av tradition och en ursäkt att få slösa pångar på en dyr klänning ?

Man tjänar inget tex. kariärs mässigt längre på att vara en gift person om man vill åt en chefs anställning ?

Eller att man skulle ha billigare person försäkring , högre livränta ?
Citera
2008-01-05, 15:59
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av me_onyou
Man tjänar inget tex. kariärs mässigt längre på att vara en gift person om man vill åt en chefs anställning ?

Är du seriös??
Citera
2008-01-05, 16:21
Medlem
Apspektakels avatar
Nu kanske jag är en galen romantiker.... men inte fan gifter man sig för att man vill tjäna en massa saker på det?

Jag trodde att man gifte sig för att man älskar personen mer än allt annat och verkligen vill spendera resten av sitt liv med den?

Men det är jag det...
Citera
2008-01-05, 16:32
Medlem
Katarsiss avatar
Är man gift så är man underhållsskyldiga gentemot varandra på ett sätt som sambopar inte är.
Äkta makar ärver varandra - det gör inte sambor. Viktigt om den ena eller den andre har barn.
Försäkringsmässigt är det skillnad på gifta och sambor om den ene dör.
I ett äktenskap tas det för givet att pappan är pappa.
Gifta sambeskattas - inte sambor.
Pensionssparandet kan för gifta övergå delvis till partnern.
Bodelningar är olika för sambor och gifta.

Överlag så är det bäst för den fattigaste att gifta sig och bäst för den rikaste att vara sambo.
För par med barn är det juridiskt enklast och bäst att vara gifta.

Socialt så är det väl fortfarande så att ett äktenskap ses som stabilare än ett samboförhållande, även om det troligtvis inte finns några belägg för det.

Det mesta går att skriva papper om, vare sig man är gift eller sambo, så att det blir som man själv vill ha det.
Citera
2008-01-05, 17:11
Medlem
myrornaskrigs avatar
Katarsis inlägg var bra

Men jag vill göra några tillägg;
-Har någon i paret barn under 18 år (egna eller gemensamma) tvingas man automatiskt till 6 mån betänketid om man begär skilsmässa.
-Gifter du dig med någon som har betalningsanmärkningar/skulder utan att skriva äktenskapsförord eller kan påvisa ägarskap med kvitton etc kan DINA saker och tillgångar utmätas eller du krävas på pengar för din partners skulder.
-Många företag erbjuder sina anställda som är gifta vilka accepterar en utlandstjänstgöring att ta med sin partner med visst "traktamente" i ersättning.

Det var vad jag spontant kom ihåg....
Citera
2008-01-05, 21:48
Medlem
me_onyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing

Är du seriös??

De e klart att OM jag skulle gifta mig så e de ju i 1a hand av Kärlek.
Men jag försöker klargöra för min egen del om de är någon skillnad att vara gift eller sambo i Sverige i nutiden.

Antar att för 100 år sedan hade de inte varit lika acceptabelt? Men har "förmånerna" av äktenskapet suddats ut att de e endast för symboliken man gifter sig , men i praktiken lever som sambosar ?
Citera
2008-01-05, 21:56
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av me_onyou

Antar att för 100 år sedan hade de inte varit lika acceptabelt? Men har "förmånerna" av äktenskapet suddats ut att de e endast för symboliken man gifter sig , men i praktiken lever som sambosar ?

Det är mest för symboliken - eller för att slippa allt pappersjobb med att skriva testamenten, byta förmånstagare, hålla reda på ägarpapper, bodelningspapper, kvitton osv för att skydda de intressen som sker automatiskt om man gifter sig.

Det går utmärkt att vara sambor bara man tar reda på vilka lagar som gäller och skriva papper som täcker det som sambolagen missar.
Lika går det utmärkt att gifta sig och avtala bort vissa saker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in