2008-01-04, 17:49
Medlem
Den exakta formulering av Alfred Nobel själv angående vem som skall tilldelas ett nobelpris är "Nobelprisen till dem som hafva gjort menskligheten den största nyttan" men hur tycker ni att detta skall avgöras? Hur bör man egentligen mäta en persons nyttan för mänskligheten? Bayer fick ju nobelpriset 1905 men utvecklade 1916 senapsgasen vilket visar på en del av problematiken.

Är det inte dumt att belöna forskare för deras nytta för mänskligheten när de själva inte styr över hur deras upptäckter används? Electricitet kan användas både till att driva glödlampor och grilla pungkulor för att ge ett löjligt exempel.
Citera
2008-01-04, 17:54
Medlem
Flytande_argots avatar
Jo, men kunskap och upptäckter kommer ju alltid att kunna utnyttjas för mindre nobla ändamål. Transitorn sitter ju t.ex. även i väldigt många vapensystem nu och det massiva övervakningssamhälle som växer fram hade ju heller inte varit tänkbart utan transistorn. Men nyttan har ju ändå varit enorm.

Och när det gäller senapsgasen så är det ju svårt att veta om någon kommer att göra ett snedsteg någon gång i framtiden?
Citera
2008-01-04, 18:43
Medlem
Ja det är givetvis omöjligt att vara förvis. Senapsgasexemplet var kanske inte ett så lyckat exempel.

Ett problem är väl vilken tidsram man ska ta med i beräkningen. Evigheten, 100 år, några månader?

Jag tror ivf. att det är omöjligt att vara nyttig för hela mänskligheten.
Citera
2008-01-04, 18:53
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kos
Ja det är givetvis omöjligt att vara förvis. Senapsgasexemplet var kanske inte ett så lyckat exempel.

Ett problem är väl vilken tidsram man ska ta med i beräkningen. Evigheten, 100 år, några månader?

Jag tror ivf. att det är omöjligt att vara nyttig för hela mänskligheten.

Tja, om någon kom på ett botemedel mot cancer så har jag svårt att se hur den kunskapen skulle utnyttjas? Det enda jag kan tänka mig är väl att någon skulle utnyttja upptäckten till att utveckla någon sorts biologiskt vapen som gav den drabbade super-cancer?

Så "hälsopristagare" är väl de som bäst uppfyller Nobels priskriterium såsom det ska tolkas i den här tråden?

Ekonomipriset är ju inget riktigt nobelpris så det lämnar jag utanför mitt resonemang.
Citera
2008-01-05, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kos
Den exakta formulering av Alfred Nobel själv angående vem som skall tilldelas ett nobelpris är "Nobelprisen till dem som hafva gjort menskligheten den största nyttan" men hur tycker ni att detta skall avgöras? Hur bör man egentligen mäta en persons nyttan för mänskligheten? Bayer fick ju nobelpriset 1905 men utvecklade 1916 senapsgasen vilket visar på en del av problematiken.

Är det inte dumt att belöna forskare för deras nytta för mänskligheten när de själva inte styr över hur deras upptäckter används? Electricitet kan användas både till att driva glödlampor och grilla pungkulor för att ge ett löjligt exempel.

Kan ett företag få nobelpris och fick någon Bayer det 1905?

1936 fick Gerhard Domagk (som då var anställd vid Bayer) nobelpris för sin upptäckt av sulfan. Ska du påvisa att det gick utför får du nog ta exemplet om Bayers involvering i tillverkningen av Zyklon B, tillsammans med BASF och Hoechst.

Citat:
Tja, om någon kom på ett botemedel mot cancer så har jag svårt att se hur den kunskapen skulle utnyttjas? Det enda jag kan tänka mig är väl att någon skulle utnyttja upptäckten till att utveckla någon sorts biologiskt vapen som gav den drabbade super-cancer?
Medel som stänger av olika transkriberingsfaktorer och därmed hjälper till mot cellnybildningar är också extremt effektiva som gifter i krigsföring, därav namnet cellgifter.

Ett av de mest potenta gifterna kända av människan (ungefär 12 kilo räcker för att döda alla människor på jorden) injiceras rätt friskt i ansiktet på de rika och berömda bland annat i Hollywood - så visst grimaserar ödet förlamande giftigt, när du vet att det samtidigt är ett ruggigt effektivt vapen i krig?

Vad som är bra och dåligt beror som vanligt på hur man använder det, liksom rynkan i tidens tand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in