• 1
  • 2
2008-01-04, 17:32
Medlem
Har lite dåligt samvete över att jag på sista tiden bara varit aktiv på FB när jag haft problem och frågor. Dock har jag fått så fin hjälp att jag fortsätter fråga.

Jag är usel på datorer! Idag kom dator nummer två till hemmet. Jag har adsl från köket till kontoret till den gamla datorn, via sladd, detta funkar perfekt.

Nya datorn står i biblioteket och jag köpte en router som också kom idag. Hur jag skall få ihop detta vet jag inte... jag har en lång sladd sedan innan och tänkte bara prova med den först (alltså utan router) men nya datorn vägrar känna av någon uppkoppling. GÅR det inte att dra från två utgångar från ett modem?

Och hur skall jag koppla routern? Världens sämsta instruktion medföljde. Från väggen till modemet till routern till datorerna? Kan en gå via tråd och en trådlöst? Skall den med tråd då dras från modemet eller routern? Finns ju massor av utgångar (hål) på både modem och router, är alla samma?

Fast i instruktuionerna står att jag skall plugga in internetuppkopplingen i datorn, trots att det skall vara trådlöst.

Till sist; varför vill nya datorn ha massa användarnamn och lösenord för att ens förska koppla upp? Har jag aldrig behövt på gamla datorn och inte hjälper det att jag faktiskt sparat uppgifterna.

Långt och flummigt, ledsen för det, men jag har hållt på några timmar nu och börjar bli heligt förbannad och trött. Förra datorn pluggade jag in och började surfa....

Tack på förhand!
Citera
2008-01-04, 17:43
Medlem
Pads avatar
internet > modem > router > datorer

där din dator hänger idag stoppar du in routern istället (porten brukar vara märkt WAN eller möjligtvis INTERNET.

En del routrar funkar direkt out-of-the-box, andra måste man ställa in nätverksinställningar på.

Kort: Din router får den skarpa IP-adressen istället för din dator. I routern aktiverar du DHCP (dynamic host configuration protocol) som delar ut ip-adresser till dina datorer hemma (oftast ett nät som börjar med 192.168.x.x).

Det går utmärkt att köra en på tråd och den andra trådlöst, men du vill gå in i routerns inställnigar först och kryptera trafiken så att inte vilket hittehjon som helst kan koppla upp sig trådlöst mot din router.
Citera
2008-01-04, 17:44
Bannlyst
Det smartaste vore att koppla:
Vägg -> Modem -> Router -> Alla datorer

Oftast kan man inte använda alla portar på ett modem, nej. I t.ex Telias vanligaste modem går bara den första (röda) porten att använda, resten är till övriga tjänster.

*Var visst lite seg*
Citera
2008-01-07, 22:45
Medlem
Tack för hjälp och tips, tyvärr funkar det fortfarande inte. Nya datorn verkar grymt känslig...

Citat:
Kort: Din router får den skarpa IP-adressen istället för din dator. I routern aktiverar du DHCP (dynamic host configuration protocol) som delar ut ip-adresser till dina datorer hemma (oftast ett nät som börjar med 192.168.x.x).

och denna bit låter jäkligt begåvat, dessvärre fatar jag inte vad jag skall göra.

Måste en modern dator "ändras" för att ta emot ett redan fungerande bredband? Är det så?
Citera
2008-01-07, 22:51
Medlem
Freedom Fighters avatar
kapar denna tråd om det är okej...?

Om man har BBB IP-telefoni. hur kopplar man då? alla ethernet-portar på såväl modem som telefondosa är upptagna. Tänker dela ut internet från den stationära datorn till min framtida macbook trådlöst, men vill behålla den "trådade" uppkopplingen till den stationära datorn. Har BBB VDSL 12/9.
Citera
2008-01-08, 07:26
Medlem
hedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom Fighter

Om man har BBB IP-telefoni. hur kopplar man då? alla ethernet-portar på såväl modem som telefondosa är upptagna. Tänker dela ut internet från den stationära datorn till min framtida macbook trådlöst, men vill behålla den "trådade" uppkopplingen till den stationära datorn. Har BBB VDSL 12/9.
Skaffa en router o dra om kabeln från den stationära datorn till WAN-ingången
på routern. Anslut en ny kabel från routerns LAN-utgång till stationära datorn
o aktivera trådlöst för macbooken då den finns på plats.
Citera
2008-01-09, 17:29
Medlem
Citat:

Självklart även om det är lite bittert att du lyckats lösa ditt problem och inte jag.....Det finns redan allt för många trådar.

Jag har ff inte lyckats koppla upp nya datorn, trots att jag lagt routern åt sidan och bara kopplat in nya med exakt samma sladd som till den gamla, har dessutom hittat Telias intallationsskiva men den slutar plötsligen och säger att "något är fel här, vi får ingen kontakt med ditt modem" eller likn.

När jag "felsöker" hittar datorn inget fel men att koppla upp, det vill den inte. Är det något speciellt att tänka på, något nytt med vista t.ex.?
Citera
2008-01-09, 19:30
Medlem
ninjabases avatar
1. Vilken internetleverantör har du?
2. Vad är det för märke på modemet? Hur ser det ut på baksidan, hur är portarna märkta?
3. Vad är det för märke på routern? Hur ser det ut på baksidan? Hur är portarna märkta?

Generellt sett ska du koppla såhär:
ADSL > Modem > Router > Datorer

Nu vet jag inte vad du hade för inställningar tidigare, vissa ISP (internetleverantörer) ger dig EN Ip-adress som du måste ställa in på datorn.

Gör såhär först: Koppla en nätverkskabel mellan routern och datorn.
Gå till Start > Run
Skriv
cmd
och tryck Enter

Du ska få upp ett "DOS"-fönster
skriv
ipconfig /all
och tryck enter

Då får du upp lite information om nätverksinställningarna i datorn. Kopiera informationen och klistra in i ett svar här. Du högerklickar och väljer "mark" i menyn för att markera det du vill kopiera, sedan trycker du Enter för att kopiera det.

Det borde stå någonting i stil med det här:

Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.198
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1

Om din IP-adress börjar med 169 så hittar den inte routern. Om det står "No" efter "Dhcp Enabled" så har du ställt in en fast IP-adress på datorn. Då får du ställa om den till DHCP. Detta gör du i kontrollpanelen > Nätverksinställningar > Lokal nätverksanslutning > Inställningar > TCP/IP

Börja med detta så ska vi se om vi kan få din dator att prata med routern först
Citera
2008-01-09, 21:32
Medlem
Tack för, vad det verkar, initierad hjälp Ninjabase.

Tyvärr är jag nog mer korkad än jag trott; jag följde dina instruktioner med kopplingen men sedan gick det snabbt utför; jag är så jävla usel på detta att jag inte ens hittade run (kör) på vista.

Gamla siffror och koder har jag, men jag vet ingenting om dem, t.ex. ipadress etc, eftersom de är typ 4 år gamla och alltid bara fungerat.

Gick istället rakt på ditt sista tips och försökte med kontrollpanelen, nätverksinställningar osv men så händer samma sak igen. Det ser inte längre likadant ut och jag fattar inte var jag skall trycka (hittar t.ex. inte "egenskaper")

Leverantör Telia
Modem nått jävla zyxzel som också går till tv:n (en ingång, 4 utgångar märkta 1-4)
Router en d-link dir 635 (en ingång, fyra utgångar WAN)

Det underliga är (tycker jag) att det funkar och funkat med den gamla datorn och när jag nu kopplar i och ur den och fibblar och kollar så dyker det hela tiden upp program som liksom rättar till mina fel. I den nya datorn sägs ingenting om att något ens ÄR fel.

Och det är inte SÅ enkelt, jag har en del datakunniga vänner och släktingar som jag ringt men ingen har lyckas lösa det. Med Telias skiva borde det funka säger någon, men nya datorn stoppar halvvägs och säger att det inte råder ngn kontakt....

Jag har också ringt Telias support (och får väl fortsätta med det) telefonkön är ju bara döden och ikväll försökte jag två gånger men fick till sist (och det är ett jävla tryckande, skrikande och väntande innan man bara når början på kön)svaret att så många ringde att jag inte kunde få någon hjälp....
Citera
2008-01-10, 11:18
Medlem
För det första så låter det som att du försöker installerat TAS - Telia Automatisk Support på en vista dator? TAS fungerar i nuläget inte på vista, men de jobbar på att få ut en version som fungerar även på vista.

Från modemet vilket jag antar är ett Zyxel 660H-d1, för det låter som att du även har IPTV, så ska du från port 1 på modemet koppla en sladd till din router, port 2 på modemet kopplar du till din IPTV box om du även har IP-telefoni kopplar du det till port 3 på modemet.

I vista har du ingen direkt kör knapp, men du kan antingen bara öppna startmenyn och skriva kör nere i det där sökfältet eller så kör du bara "Windowstangen + R". I övrigt så är det ju DHCP du ska ha inställt överallt för att det skall fungera med routern.i
Citera
2008-01-10, 13:49
Medlem
g_larsas avatar
Ett tips kan vara att ringa till telias support för bredband, de brukar ha bra koll på hur routrar ska kopplas in och då kan de guida dig steg för steg med sladdar och inställningar i vista.

Verkar som att detta kanske är för krångligt att fixa bara genom lösa tips i ett forum =)

och jag skriver inte detta för att vara dryg, utan jag tror bara det är den snabbaste lösningen på ditt problem.
Citera
2008-01-10, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g_larsa
Ett tips kan vara att ringa till telias support för bredband, de brukar ha bra koll på hur routrar ska kopplas in och då kan de guida dig steg för steg med sladdar och inställningar i vista.

På supporten så ber de dig att koppla bort routern då Telia inte har nån support på routrar, man ber dig att koppla bort routern och testa om det fungerar utan den. Om det gör det så hänvisar man till tillverkaren av routern för support.

Nätverks inställningarna i Vista både med router borde vara "Erhåll IP automatiskt" alltså via DHCP, Telia har en guide på sin hemsida för hur man ställer in det i vista...

http://<br /> http://www.telia.se/p...n_vista_1.page

Men som sagt, routern skall kopplas till port 1 på modemet och då borde det fungera direkt om man inte har varit inne och pillat för mkt. i routern redan innan. Nåt att tänka på är också att Telia har DHCP lånet i 20 minuter, så om man har en dator inkopplad som fungerar och nu skall koppla in en router så måste man vänta ca. 20 minuter på att få IP.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in