• 1
  • 2
2008-01-04, 10:24
Medlem
Igår lyckades jag övertala mig själv om att jag minsann inte orkade göra frukost själv, utan knatade ner till McDonalds runt hörnet. Jag beställde en såndära Bacon Egg McMuffin, och som alltid tog jag och åt maten i delar (brödet först, sen bacon osv). Det var inget fel på måltiden, utom ägget. Vad fan har de gjort med det? Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, men varken smaken eller konsistensen är att likställa med äggvita. gulan smakade mer normalt, men även den var minst sagt suspekt. Vet någon här (som kanske arbetar på McD?) hur äggen är stekta och vilka tillsatser man har i för att få ett stekt ägg att ha samma konsistens som... jell-O?
Citera
2008-01-04, 10:37
Medlem
Mr_Ypzilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Igår lyckades jag övertala mig själv om att jag minsann inte orkade göra frukost själv, utan knatade ner till McDonalds runt hörnet. Jag beställde en såndära Bacon Egg McMuffin, och som alltid tog jag och åt maten i delar (brödet först, sen bacon osv). Det var inget fel på måltiden, utom ägget. Vad fan har de gjort med det? Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, men varken smaken eller konsistensen är att likställa med äggvita. gulan smakade mer normalt, men även den var minst sagt suspekt. Vet någon här (som kanske arbetar på McD?) hur äggen är stekta och vilka tillsatser man har i för att få ett stekt ägg att ha samma konsistens som... jell-O?

Vad jag minns kommer äggen i princip färdiglagade och i styckvis plastförpackning. Vid tillagning läggs de på stekbordet med ett metallock över. I locket finns som ett snapsglas(i metall) där man häller i en skvätt vatten som sedan sakta rinner ner över ägget genom ett litet hål. Ägget blir alltså uppvärmt genom nån sorts kombination av stekning och ångning, men hur det fått sin ursprungliga konsistens vet jag inte. Vill minnas att "tillagningen" mest tillför värme och inte påverkar varesig utseende eller konsistens nämnvärt.

Men det var ett par år sen jag var i den branschen nu, så jag kan ha blandat ihop mina minnen med nån annan obskyr tillagningsmetod som används hos McD. De har ett par intressanta varianter.
Citera
2008-01-05, 20:48
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Ypzilon
.....
Men det var ett par år sen jag var i den branschen nu, så jag kan ha blandat ihop mina minnen med nån annan obskyr tillagningsmetod som används hos McD. De har ett par intressanta varianter.

Det skulle vara intressant att höra om, kanske läge för en egen tråd?
Citera
2008-01-05, 22:46
Medlem
Sonic2k5s avatar
Såg för ett tag sen en film eller en bild där dom visade hur äggen såg ut på något snabbmatsställe, vet inte om det var donken. Dom kom som sagt färdiglagade men dom kom i korvar och såg ut ungefär såhär http://img50.imageshack.us/img50/2545/aggik7.jpg
Citera
2008-01-05, 22:59
Citat:
Ursprungligen postat av Sonic2k5
Såg för ett tag sen en film eller en bild där dom visade hur äggen såg ut på något snabbmatsställe, vet inte om det var donken. Dom kom som sagt färdiglagade men dom kom i korvar och såg ut ungefär såhär http://img50.imageshack.us/img50/2545/aggik7.jpg

Sådana "ägg" är väl nån slags smet man blandat ihop och pressat ut i korvar. Brukar finnas på lite billigare smörgåstårtor bl.a. Tror dock inte att det är sånna TS syftar på.
Citera
2008-01-06, 11:37
Medlem
Tjippmunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonic2k5

det är ägg som dom andvänder på bagerier och liknande till att göra tex äggmackor. för att dom inte ska få några ändar och alla skivor ska vara lika stora.
Citera
2008-01-06, 20:46
Medlem
GILikeYourPantss avatar
De kommer i plastförpackningar färdiglagade, det är precis som Mr_Ypzilon säger.
Citera
2008-01-07, 11:07
Medlem
Dom är pocherade (stavning?) när dom levereras till restaurangen. Vid tillagning är det som nämnts tidigare korrekt. Äggen "steks" på stekbordet med locket men snapsglas på så äggen ångas lite. men det som gör att dom får konsistensen från början är alltså pochering.
Citera
2008-01-07, 14:03
Medlem
Mr_Ypzilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punksvin
Det skulle vara intressant att höra om, kanske läge för en egen tråd?

Egentligen är det mest en grej till jag kom att tänka på, så den kan jag lika gärna nämna som en parentes här. När man beställer sallad på McD kan man välja mellan grillad och friterad kyckling. Den friterade är samma kyckling som i en McChicken, så den är inget konstigt med. Den grillade däremot är lite rolig. Den levereras styckförpackad och frusen i små plastpåsar. I bästa fall tar man fram kyckligen ur frysen tillräckligt tidigt för att den ska hinna tina i ett kylskåp innan den ska lagas, i akutfall tinas den i värmeskåp, micro eller så. För att laga kycklingen läggs dessa påsar helt enkelt på stekbordet, steklocket fälls ner, och de steks som om de vore vanliga QP-kött(145 sekunder?). Först efter detta klipps påsen upp och kycklingen förvaras till senare användning, alternativt hackas och läggs i sallad på en gång.
Jag tycker själv kycklingen är god och äter den gärna, men att tillaga den inuti en plastpåse känns ju lite märkligt de första gångerna. Antar dock att detta gör att köttet behåller sin vätska så det inte blir torrt, så det är ju en rätt smart grej. McDonalds kan imponera mig på det sättet, de har många smarta lösningar som kanske verkar rätt märkliga, men som ger ett relativt schysst slutresultat snabbt och smidigt.
Citera
2008-01-07, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Ypzilon
Egentligen är det mest en grej till jag kom att tänka på, så den kan jag lika gärna nämna som en parentes här. När man beställer sallad på McD kan man välja mellan grillad och friterad kyckling. Den friterade är samma kyckling som i en McChicken, så den är inget konstigt med. Den grillade däremot är lite rolig. Den levereras styckförpackad och frusen i små plastpåsar. I bästa fall tar man fram kyckligen ur frysen tillräckligt tidigt för att den ska hinna tina i ett kylskåp innan den ska lagas, i akutfall tinas den i värmeskåp, micro eller så. För att laga kycklingen läggs dessa påsar helt enkelt på stekbordet, steklocket fälls ner, och de steks som om de vore vanliga QP-kött(145 sekunder?). Först efter detta klipps påsen upp och kycklingen förvaras till senare användning, alternativt hackas och läggs i sallad på en gång.
Jag tycker själv kycklingen är god och äter den gärna, men att tillaga den inuti en plastpåse känns ju lite märkligt de första gångerna. Antar dock att detta gör att köttet behåller sin vätska så det inte blir torrt, så det är ju en rätt smart grej. McDonalds kan imponera mig på det sättet, de har många smarta lösningar som kanske verkar rätt märkliga, men som ger ett relativt schysst slutresultat snabbt och smidigt.

Det bör tilläggas att all kyckling på mcdonalds är genomlagad när den kommer till restaurangen så det som egentligen görs i den blåa "stekpåsen" är egentligen uppvärming av den färdiglagade produkten.

Jag håller med dig om att MCD har kommit på en hel del smarta lösningar vad det gäller tillagningen. Allt ifrån stekbord som man kan ändra både tid, temperatur och tryck (lufttrycket i locket) genom bara ett knapptryck tack vare förinställda program. Det är ju som dom flesta kanske vet ett inte så högkvalifat jobb eller som paris hilton sa en gång i tiden "you don't have to be a rockscientist"
Citera
2008-01-07, 20:21
Medlem
Mr_Ypzilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFS
Det bör tilläggas att all kyckling på mcdonalds är genomlagad när den kommer till restaurangen så det som egentligen görs i den blåa "stekpåsen" är egentligen uppvärming av den färdiglagade produkten.

Jag håller med dig om att MCD har kommit på en hel del smarta lösningar vad det gäller tillagningen. Allt ifrån stekbord som man kan ändra både tid, temperatur och tryck (lufttrycket i locket) genom bara ett knapptryck tack vare förinställda program. Det är ju som dom flesta kanske vet ett inte så högkvalifat jobb eller som paris hilton sa en gång i tiden "you don't have to be a rockscientist"

Absolut, jag borde nämnt att alla kycklingprodukter redan är färdiglagade. Smidigt sätt att slippa rå mat även om personalen slarvar.

Mm, dedär stekborden är coola. Gillar kassasystemen också, att de kan programmeras om och styras direkt från huvudkontoret vid behov. Det är verkligen en helhetslösning, allt för att personalen ska slippa utbildas. McD har ju rätt avancerade beräkningsmodeller för schemaläggning, varuleverenser och sånt också, så inte ens restaurangchefen behöver ha en fullständig gymnasieutbildning.
Citera
2008-01-07, 20:34
Medlem
Nemjungs avatar
jag har aldrig vågat att äta frukost på McD, vill dock inte göra de heller... Äter sällan där, endast när man e ute efter nattamat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in