2008-01-03, 23:00
Medlem
lejonmannens avatar
I helgen ska en sköldpadda inhandlas. Kan absolut ingenting om dessa djur, så ge mig tips och råd. Vill helst ha en landsköldis, men undrar om s.k vattendito även är uppe och går i det fria mellan varven?

Mina släktingar hade en sköldpadda på 70-talet, den hade de borrat ett litet hål i skalet på, knutit ett snöre i, också fick den gå ute i det fria på somrarna. Verkar mums för en skölpadda, men "kan" man göra så?

Ös på med allt om sköldpaddor!
Citera
2008-01-03, 23:12
Medlem
Cryingmantiss avatar
Hejsan =)

Sköldpaddor är trevliga varelser. Om du nu hade tänkt skaffa dig en sköldpadda i helgen så rekomenderar jag dig att bestämma dig ganska snart vilken sorts padda du är sugen på, för att innan sköldpaddan kommer hem ha klart med terrariet. Det är mindre stressande för den dessutom kan du kontrollera värmen i antigen luften och i vatten beroende på vad det är för sort du skaffar dig.

Sen rekomenderar jag dig att läsa på om de olika sortens sköldpaddorna innan du skaffar dig en, alla har olika skötselrekomendationer.
http://www.repti.net/repti2/index.php?MODULE=Fact

Leta efter sköldpaddsavdelningen =)

Sedan, tänk på att en liten liten vattensköldpadda växer skitmycket, och väldigt fort. Det blir en ganska stor grej på bara något år. Medan en landsköldpadda växer saktare, men är oftast dyrare att köpa. Hur det är med UV får du kolla upp, jag har haft UV till mina landsköldpaddor så att de inte får benskörhet och sådant =)

Och nej.. borra inte hål i skalet på din sköldpadda, utan tillverka en liten bur istället av hönsnät, och ta endast ut den om det är 25+ ute. De ska ha vindskydd och något att gömma sig från solen. En vattensköldpadda ska du nog lämna inne istället.

Hoppas det hjälpte lite =)
Citera
2008-01-03, 23:18
Medlem
lejonmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryingmantis
Hejsan =)

Sköldpaddor är trevliga varelser. Om du nu hade tänkt skaffa dig en sköldpadda i helgen så rekomenderar jag dig att bestämma dig ganska snart vilken sorts padda du är sugen på, för att innan sköldpaddan kommer hem ha klart med terrariet. Det är mindre stressande för den dessutom kan du kontrollera värmen i antigen luften och i vatten beroende på vad det är för sort du skaffar dig.

Sen rekomenderar jag dig att läsa på om de olika sortens sköldpaddorna innan du skaffar dig en, alla har olika skötselrekomendationer.
http://www.repti.net/repti2/index.php?MODULE=Fact

Leta efter sköldpaddsavdelningen =)

Sedan, tänk på att en liten liten vattensköldpadda växer skitmycket, och väldigt fort. Det blir en ganska stor grej på bara något år. Medan en landsköldpadda växer saktare, men är oftast dyrare att köpa. Hur det är med UV får du kolla upp, jag har haft UV till mina landsköldpaddor så att de inte får benskörhet och sådant =)

Och nej.. borra inte hål i skalet på din sköldpadda, utan tillverka en liten bur istället av hönsnät, och ta endast ut den om det är 25+ ute. De ska ha vindskydd och något att gömma sig från solen. En vattensköldpadda ska du nog lämna inne istället.

Hoppas det hjälpte lite =)
Tack för svaret. Det får bli en landsköldpadda, verkar enklast att få att trivas i fångenskap. Har läst att de är sociala, stämmer det?
Citera
2008-01-03, 23:24
Medlem
Cryingmantiss avatar
Jag måste göra dig besviken.. jag har mångårig erfarenhet av både ödlor och sköldpaddor. och dessa reptiler har inte någon social känsla alls. De går att göra handtama, men that´s it. De kommer inte komma springande till dig, de skiter fullständigt i dig. har du käk i handen kan det tänkas att de kommer.

Jag har för tillfället en skäggagam, den är ganska handtam, jag håller den endast i terrariet för att inte dra ut den i lägenheten när det är så stora temperaturskillnader. Min skäggagam brukar försöka smita, och de ödlorna är extremt lätt att få handtama. han äter från min hand etc.

Sköldpaddorna jag har haft, landköldpaddor allihopa. De är ju lätta att plocka upp, de kan inte göra så mycket motstånd. De kom när jag hade mat i handen om de såg det. De försökte inte smita från mig.. dock får man nästan räkna med att reptiler får ses som akvariefiskar. Fina att titta på, men de ska helst stanna inne i terrariet.

Lycka till med din sköldpadda
Citera
2008-01-03, 23:27
Medlem
mesmerize_mes avatar
Hur den ska ha det beror på art, det räcker inte med att veta att det är en landsköldpadda eftersom vissa arter lever i kallt klimat och andra i varmt. Alltså kräver de olika skötsel.
Och den ska hur som hellst ha UVljus, det är ett måste för alla sköldpaddor.
Skölden är mycker känslig och om man gör hål i den är det mycket smärtsamt och det kan leda till hälsoproblem. Cryingmantis ide lät bra.
Återkom med vilken art det blir så kan jag ge mer info.
Citera
2008-01-04, 02:28
Medlem
"I helgen ska en sköldpadda inhandlas. Kan absolut ingenting om dessa djur"

Inte för att vara sån, men det där tycker jag låter lite oroväckande. Ta lite tid på dig. Lär dig hur de ska skötas först, och bestäm dig därefter för om det är något som verkar intressant. Min lille vattensköldpadda kan bli 35 år om jag har tur, finns många sköldpaddsarter som kan bli betydligt äldre, så det är ett ganska långvarigt ansvar man tar på sig. På 70-talet hade djuraffärer och folk i allmänhet väldigt dålig koll på hur sköldpaddor ska skötas för att må bra, de bodde i någon liten balja och fick lite fisk ibland, typ. Blev sjuka och dog i förtid. Det har gått lite framåt sedan dess, som tur är.

Det är väl det jag tycker är nackdelen med min padda, miljön, dvs alla prylar runtom. Stort akvarium (375 l tar en del plats i en liten lgh, och då är det ändå inte särskilt stort akvarium för honom. Blir han 20 cm lång får jag skaffa större), filter, värmelampor, UV-ljus, landddel och doppvärmare som ska vara i ordning. Inte särskilt jobbigt, men lite pyssel, och kostnader, blir det ändå, särskilt i början. Landsköldpaddor vet jag inte så mycket om, men det krävs väl låda/terrarium, värmelampor och UV för dem med .

Hur som helst är sköldpaddor fina djur, jag gillar min väldigt, även om han inte är särskilt kelig .

Det finns en hel del sidor på nätet med info och exempel på akvarier, lådor och sånt, t ex http://www.skoldpaddsforum.invisionzone.com/
http://www.landskoldpaddor.com/
http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=1733
http://www.landskoldpaddor.se/
http://www.oktv.se/hemsida/hans.olsson/
http://www.horsfieldii.com/

Och, för att svara på din fråga, vattensköldpaddor går upp på land och solar under värmelampa i akvariet, men ska väl inte vara ute och knata runt på golvet direkt. Min har fått göra det lite medan jag städat i akvariet, och det var inte särskilt uppskattat. Han gick bara in i nåt hörn, gömde sig och blev dammig.
Citera
2008-01-04, 09:32
Medlem
lejonmannens avatar
Tack för era svar, trodde faktiskt att det var lättare att hålla en padda än vad jag nu kommit fram till. Jag ska börja med att lära mig mer, bygga ett terrarie och sedan köpa paddan. Har en perfekt outnyttjad yta under en trappa, så paddan kommer att få ett fint terrarium, 1x2.5 m. och med möjlighet till olika värmezoner i en omväxlande miljö.

Det blir en landsköldpadda, och den kommer även att ha möjlighet att gå ute om det är varmt.
Citera
2008-01-04, 09:50
Medlem
Fogelbergs avatar
har landsköldpadda och ödlor.. föredrar sköldpaddan då den kräver minst...

Den är lättskött osv... Har haft istort sett allt som går att ha i lägenhet (uppvuxen med djuraffär i familjen)

Om du ska ha en sköldpadda i trädgården så rekomenderar jag järnvägstrall... de dära stora timmerstockarna. 3 på höjden snyggt lagda, 1 under mark och 2 över. så är det ingen risk att deras vandrande sliter ner marken så att det blidas en glipa under stocken. Glöm ej att göra en plats med skugga.
Citera
2008-01-04, 10:37
Medlem
Krafses avatar
Jag har haft en sköldpadda, en rödörad vattensköldpadda eller något liknande hette den. Mycket illaluktande sak som dessutom skalet faller loss från och biter utav helvete samt skiter ut ägg!

Brukade ge min en dos elektricitet i akvariet då och då. Den verkade må bättre av det, blev pigg som attan iaf!
Citera
2008-01-04, 13:23
Medlem
mesmerize_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejonmannen
Tack för era svar, trodde faktiskt att det var lättare att hålla en padda än vad jag nu kommit fram till. Jag ska börja med att lära mig mer, bygga ett terrarie och sedan köpa paddan. Har en perfekt outnyttjad yta under en trappa, så paddan kommer att få ett fint terrarium, 1x2.5 m. och med möjlighet till olika värmezoner i en omväxlande miljö.

Det blir en landsköldpadda, och den kommer även att ha möjlighet att gå ute om det är varmt.

Tänk på att inte lägg ner för mycket tid och pengar på inredning osv innann du vet art.
Men det låter som om paddan kommer få ett schyst hägn i alla fall
Citera
2008-01-04, 13:57
Medlem
lejonmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mesmerize_me
Tänk på att inte lägg ner för mycket tid och pengar på inredning osv innann du vet art.
Men det låter som om paddan kommer få ett schyst hägn i alla fall

Bra tips! tror att terrariet kan bli riktigt coolt. Har länge funderat över vad jag ska göra av platsen under trappan, så det blir perfa. Väggen bakom börjar jag med att sätta en fototapet på, från en paddmiljö. Trappstegen blir perfekta att hänga olika belysningar, uv-lampor och värmare på, kan bli flera sköna "klimatzoner". Bygger sedan en låda som funkar för landisar och väntar med inredningen tills art är klar.

Har hört att det finns en bra affär i mölndal, någon som vet mer om denna?
Citera
2008-01-04, 17:14
Medlem
me_onyous avatar
Rödfotad rengskogs sköldpadda

Jag har ett par av dessa underbara skalisar.

Det är 17 och 13 år gamla .
När de får vandra ute på sommaren är de väldigt kontakt sökande och ska komma och knuffa få fötterna

Hanen har en väldigt enorm personlighet , han älskar hundgodis och kan gå över lik för att komma åt hundfodret. ( skalisar får inte äta hundmat )
Han visar väldigt tydligt när han e glad och när han e arg.

Denna art behöver inte dvalas över vintern som många andra landskalisar behöver

Men kort sagt är det mest en baskorvs liknande huvve som åker i o ut i skalet.
Men enkelt att sköta och mycket rogivande.

Den blir dock stor och kräver utrymme och bra terrarium o luftfuktighet
- inte helt vanlig i sverige men finns flera fina individer,
Pris ca 2000-5000:-
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in