jag har en sköldpadda som gått i arv igenom familjen/släkten. Den är 30år gammal och mäter 27cm över skalet. Räknar man med svansen och fullt utsträckt hals så är den uppskattningsvis 40cm. inte mätt i det läget..
den är inte direkt skygg av sig, hon ligger ofta och solar sig på stenarna samtidigt som man är där och gör rent pumpar och suger upp bottenslam.. gillar att bli skrubbad på ryggen med den grova sidan på en tvättsvamp, gärna äta samtidigt
när du skaffar dig en vattenpadda så se till att vara förbered och ha allting hemma.
Det ska inte vara för trångt åt den. måste kunna simma omkring, jag har byggt ett stort stenparti i ena änden av akvariumet, där finns det även en sollampa som hon brukar ligga och jäsa under.
sen från stenpartiet så är det kanske 3cm djupt vatten, och de blir djuper ju längre ut man kommer, upp till 40cm när vattenlinjen är som den ska. och på de djupaste stället sitter även doppvärmare och rengöringspumparna.
bygg helst in pumparna så paddan inte kommer åt dem, beror på storleken på sköldpaddan. Men min är ganska stor och hon har inget emot att bita sönder allt hon blir sugen på. Måttbeställde en bockad rostfri plåt som allt sitter bakom, Är även hål stansade i den så vatten kan rinnga igenom.
har du en padda i min storlek så snälla, mata henne inte ur handen AJJ AJJJ
du kan ge henne gurkskivor mellan fingrarna men inget mindre. Föreställ dig att du stoppar fingrarna i en dörr. sen smäller du igen! Så känns det att bli nypt av dem
min padda gillar även räkor, köp frysta och tina upp och skölj dom ordentligt i kallt vatten. så då får bort allt salt.
gurka är också en favorit och paprika är saftigt

skölj allt noga om du ska ge henne sånt.
Förövrigt så är det mest torrfoder hon äter..
Vad det gäller att ha henne utomhus på sommaren, bor du på landet så går det nog bra. Bara det är 25+ ute och se till att ha en hage, sköldpaddor springer snabbare än du tror, och någonstans att ta skydd från solen och kunna svalka sig i vatten
gräv en grop och i med en liten dammduk bara så hon kan simma!

vattnet ska helst ha samma temp som i akvariumet,, För vi vill inte chocka sköldpaddan med iskallt!