2008-01-03, 15:11
Medlem
Hämtade precis ut mitt nya minne ifrån posten. Ett A-data 1gb pc2700 DDR333 184-pin. När jag packar upp minnet ur förpackningen så märker jag en bit som har lossnat ifrån minnet. Jag testar endå att instalera minnet i datorn, och när man kollar i systemfaktan på datorn så har ram minnet ökat med 1gb men jag tycker datorn känns lika slö fortfarande.. Kan detta ha något med denna bit som är lös att göra eller fungerar minnet som det ska?!

Jag har markerat ut biten på bilden nedan som har lossnat.

[img=http://img135.imageshack.us/img135/9785/namnlssa3.th.jpg]
Citera
2008-01-03, 20:50
Medlem
äre någon som har en aning om hur jag på bästa sätt kan testa minnet? Något eventuellt program som man kan köra före och efter för att se om det fortfarande fungerar?
Citera
2008-01-03, 22:08
Medlem
Jag fattar inte vad du menar med att "bitar fattas", och bilden är för suddig.
Men OK..

Om windows visar ditt nya minne fungerar det och används.

Om ditt minne är trasigt kraschar datorn. Har den inte kraschat är ditt minne troligen helt OK.

Om du vill testa ditt minne kan du slå på http://www.memtest86.com/ och låta det stå och tugga över natten. Får du inga fel där är ditt minne garanterat helt OK.

Att du inte tycker att din maskin är snabbare trots mera minne kan bero på lite olika saker. Hur mycket minne hade du förut, och hur mycket har du nu? Vilket OS kör du? Mer minne får inte automatiskt allting du gör att gå fortare...
Citera
2008-01-04, 01:38
Medlem
Googlas avatar
Ny processor därimot går det lite snabbare, formatera dator, skippa genvägarna på skrivbordet, skaffa adaware. Som han sa: är minnet trasigt funkar inte datorn.
Citera
2008-01-04, 02:23
Medlem
Okej, tack för hjälpen! jag tror jag har fått svar på det jag ville veta.
Men iallafall, på bilden nedan så har jag ringat in några delar på minnet.. En sån låg lös (avbruten) i påsen när jag packade upp det idag. Men jag testar alltså att trycka in minnet och datorn fungerar perfekt. Jag hade 526mb, och jag köpte ett 1024 så nu står det att det är ungefär 1.5 GB.. Och jag kör med xp professional.. Men jag tycker inte det vart någon skillnad alls, kanske ska testa formatera datorn osv

[img=http://img49.imageshack.us/img49/2105/24675yk9.th.jpg]

Citat:
Ursprungligen postat av gibsonSG
Jag fattar inte vad du menar med att "bitar fattas", och bilden är för suddig.
Men OK..

Om windows visar ditt nya minne fungerar det och används.

Om ditt minne är trasigt kraschar datorn. Har den inte kraschat är ditt minne troligen helt OK.

Om du vill testa ditt minne kan du slå på http://www.memtest86.com/ och låta det stå och tugga över natten. Får du inga fel där är ditt minne garanterat helt OK.

Att du inte tycker att din maskin är snabbare trots mera minne kan bero på lite olika saker. Hur mycket minne hade du förut, och hur mycket har du nu? Vilket OS kör du? Mer minne får inte automatiskt allting du gör att gå fortare...
Citera
2008-01-04, 08:32
Medlem
HATs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Ny processor därimot går det lite snabbare, formatera dator, skippa genvägarna på skrivbordet, skaffa adaware. Som han sa: är minnet trasigt funkar inte datorn.
Är minnet trasigt så kan datorn mycket väl fungera ändå ett tag innan man märker av det. Fast gör som gibsonSG har sagt, kör Memtest86 ändå för att vara på den säkra sidan.

Det kan ju också vara så att Dirigo förväntar sig för stor prestandaskillnad. Skillnaden kommer för att systemet slipper använda hårddiskarna som virtuellt minne när RAM inte räcker till. Visst kan det vara dramatisk skillnad på 0,5 och 1,5 GB RAM men hur man upplever skillnaden i prestanda beror ju också på vad datorn har använts till innan. Sitter man bara och surfar på internet märker man nog inte någon direkt skillnad på 0,5 och 1,5 GB RAM eftersom browsern ändå läser/skriver till hårddisken och eftersom internetanslutningen oftast är en mycket större begränsning.

Och fan vad snabbt ni har till att formatera era hårddiskar. Det är det flitigaste tipset på det här forumet har jag märkt. Går datorn lite segt, formatera. Har du en ful bakgrundsbild i Windows? FORMATERA!

Och skippa genvägar på skrivbordet? Vad skulle det hjälpa?
Citera
2008-01-04, 09:29
Medlem
Antagligen för att man inte vet när de formaterade senast, vad de har för skräp på hårdisken, när de städade senast och hur bra säkerhet de håller (Ej pga det nya minnet).

Fast genvägar grejen förstår jag inte riktigt.

Vet inte heller vad de kan vara för bit nu när jag kollat ett gammalt minne jag har tillgängligt. Men det verkar vara någon komponent. Om en komponent har lossnat kanske han borde be om ett nytt även om den verkar fungerar.
Citera
2008-01-04, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Antagligen för att man inte vet när de formaterade senast, vad de har för skräp på hårdisken, när de städade senast och hur bra säkerhet de håller (Ej pga det nya minnet).

Fast genvägar grejen förstår jag inte riktigt.

Vet inte heller vad de kan vara för bit nu när jag kollat ett gammalt minne jag har tillgängligt. Men det verkar vara någon komponent. Om en komponent har lossnat kanske han borde be om ett nytt även om den verkar fungerar.

ja precis vad jag tänker också, eftersom den lär ju ska sitta där av en anledning? Tyckte det bara var skumt att kortet fungerade endå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in