2008-01-03, 14:20
Medlem
Mr_Ypzilons avatar
Har ett par flaskor vällagrad trappistöl(ca 10 år gamla nu) som jag tänkte vertikaltesta(rätt term?) mot nyare varianter tillsammans med en vän, men jag funderar på vad man kan tänkas äta till detta? Med tanke på alkoholstyrkan ska vi nog bottna med nånting matigt först, och sen gärna ha lite tilltugg till ölen.
Ölkorv känns lite starkt och så, men det kanske funkar. Har käkat parmesan till trappistöl innan och det var himla gott. Vad mer? Ädelost? Nån röra att doppa bröd i kanske?

Alla förslag är välkomna! Vill att ölen ska stå i centrum, men det blir ju trevligare med lite goda tillbehör också.
vad äter belgarna till sin öl?
Citera
2008-01-03, 15:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Ypzilon
Har ett par flaskor vällagrad trappistöl(ca 10 år gamla nu) som jag tänkte vertikaltesta(rätt term?) mot nyare varianter tillsammans med en vän, men jag funderar på vad man kan tänkas äta till detta? Med tanke på alkoholstyrkan ska vi nog bottna med nånting matigt först, och sen gärna ha lite tilltugg till ölen.
Ölkorv känns lite starkt och så, men det kanske funkar. Har käkat parmesan till trappistöl innan och det var himla gott. Vad mer? Ädelost? Nån röra att doppa bröd i kanske?

Alla förslag är välkomna! Vill att ölen ska stå i centrum, men det blir ju trevligare med lite goda tillbehör också.
vad äter belgarna till sin öl?
Jag åt en tysk salami som var fantastiskt god till öl.
Den heter "ring salami" har vitmögel på utsidan och är mycket fast, så fast att den skulle gå att använda som batong med gott resultat.
Och just denna sort jag köpte var mycket dyr 700-800:-/kg(I Tyskland) men väl värt det och var mycket dryg.
Jag misstänker att salamin var lagrad länge.

Köpte faktiskt en salami som var gjord på liknande vis på netto och betydligt billigare.
Men dock var den smakmässigt inte lika mycket smak på utan mer en blek kopia.
Citera
2008-01-03, 17:22
Medlem
Tevildos avatar
Försök att få tag på motsvarande trappistost (kan vara svårt) och lite sellerisalt till det. Bättre än så blir det inte. Kan du inte det så är rådet att avnjuta dem utan något till. Men om du verkligen vill ha tilltugg så beror det på vilken sort det är du har:

De mer beska sorterna passar faktiskt riktigt bra med surströmming eller annat småsyrligt/salt.

De sötare bör man nog helst avnjuta som de är, men en liten mörk chokladbit eller möjligen de mildare mögelostsorterna (otestat) kan fungera.

Till de brända är en korvbricka inte helt fel, och säkerligen kan man ta några lite kryddigare prylar också.

Samtliga fungerar naturligtvis bra tillsammans med musslor

Detta är givetvis personliga preferenser, men du bör ju ha en liten hum om vad du gillar själv också!
Citera
2008-01-03, 17:37
Bannlyst
Exakt vilken öl handlar det om?
Citera
2008-01-04, 01:18
Medlem
prominentens avatar
Precis, vilka öl handlar det om?

Ost är alltid kanon med starka belgare, gärna en mögelost ihop med någon inte så vrålsöt marmelad.
Citera
2008-01-04, 10:30
Medlem
Mr_Ypzilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talibankocken
Exakt vilken öl handlar det om?

En Orval och en Chimay Blå, båda från 1998 och i 33cl-flaska. Tänkte komplettera med nuvarande årgångar av desamma, plus ev. någon annan variant. Har en Carnegie Porter från 1987 också, kanske att den får komma med bara för att den också är gammal som gatan.
Citera
2008-01-04, 14:32
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Ypzilon
En Orval och en Chimay Blå, båda från 1998 och i 33cl-flaska. Tänkte komplettera med nuvarande årgångar av desamma, plus ev. någon annan variant. Har en Carnegie Porter från 1987 också, kanske att den får komma med bara för att den också är gammal som gatan.

Så pass gammal blå Chimay kommer vara söt och mycket fyllig, drick den som den är, eller tillsammans med tillhörande trappistost. Inmundigade själv en 2001:a (75:a) under nyår, himmelsk!

Orval har jag inte druckit på evigheter (var försiktig när du häller upp den), och aldrig så gammal. Men antagligen har den blivit "rundare" i smaken, och beskan kan ha avtagit något. Hmm, även den bör nog avnjutas utan tillbehör för bästa resultat. Jag vet inte ens om Orval gör egen ost...

Liten nackdel att det var små flaskor dock, trappist tjänar avsevärt på stora, men de kommer säkert vara förbannat goda i vilket fall.

Portern som du nämnde avnjutes bäst med mörk choklad!
Citera
2008-01-04, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tevildo
Så pass gammal blå Chimay kommer vara söt och mycket fyllig, drick den som den är, eller tillsammans med tillhörande trappistost. Inmundigade själv en 2001:a (75:a) under nyår, himmelsk!

Orval har jag inte druckit på evigheter (var försiktig när du häller upp den), och aldrig så gammal. Men antagligen har den blivit "rundare" i smaken, och beskan kan ha avtagit något. Hmm, även den bör nog avnjutas utan tillbehör för bästa resultat. Jag vet inte ens om Orval gör egen ost...

Liten nackdel att det var små flaskor dock, trappist tjänar avsevärt på stora, men de kommer säkert vara förbannat goda i vilket fall.

Portern som du nämnde avnjutes bäst med mörk choklad!
Det finns en salt choklad på Kahls som är förbannat god som fan till ale & Stout och till vissa sherry typer, tror den kan funka bra till portern..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in