2008-01-03, 13:31
Medlem
Jimmysws avatar
Hej, skruvade upp min mx510 idag och skulle kika efter felet på scrollen som gjorde att den inte åkte upp efter att man klickat ner den. Hittade felet och åtgärdade det, dock så låssnade en annan fjäder som jag tror är till för att "bromsa" scrollen så det ska hacka när man scrollar, ja, ni förstår säkert..

Men nu är det så att jag inte förstår vart den ska sitta, hade gärnat tagit bild på fjädern om jag hade en duglig kamera för endamålet. Är inte 100% säker att den är till att scrollen ska bromsas men den slutade göra det efter att den försvann därifrån.

Tack på förhand!
Citera
2008-01-03, 14:59
Medlem
tjaboooos avatar
Fjädern till scrollen är en L formad ståltråliknande bit om jag minns rätt som skall sitta på vänster sida av scrollern.
Citera
2008-01-03, 15:11
Medlem
Jimmysws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Fjädern till scrollen är en L formad ståltråliknande bit om jag minns rätt som skall sitta på vänster sida av scrollern.
Tack, ja den är L formad och lite räfflig. Tack för hjälpen, ska testa det nu!
Citera
2008-01-03, 15:12
Medlem
tjaboooos avatar
Ena änden är vikt som en ögla, den skall sitta vid scrollhjulets ovankant och böjen skall mot musens bakkant.
Citera
2008-01-03, 15:18
Medlem
Jimmysws avatar
Citat:
Ena änden är vikt som en ögla, den skall sitta vid scrollhjulets ovankant och böjen skall mot musens bakkant.
Tack tack! Skall testas!

Edit: Om jag fattar det rätt så ska öglan träs över axeln på scrollhjulet? Eller kanske inte, för att den passar ju inte på. Vad menar du med musens bakkant och scrollhjulets ovankant? Tack på förhand!
Citera
2008-01-03, 15:26
Medlem
tjaboooos avatar
Oja glöm inte att de ska va nån form av smörjfett inne i scrollhjulet där fjädern ligger an för att minska slitaget.

Själv kör jag med vinkelväxelfett till röjsågar men vitt vaselin borde funka också.
Citera
2008-01-03, 15:32
Medlem
Jimmysws avatar
Citat:
Oja glöm inte att de ska va nån form av smörjfett inne i scrollhjulet där fjädern ligger an för att minska slitaget.

Själv kör jag med vinkelväxelfett till röjsågar men vitt vaselin borde funka också.
Jag förstår mig inte riktigt hur det ska sitta, kan du förklara lite mera? Ska leta fram lite fett att smörja med, tack!
Ska fjärden sitta i plastbiten som scrollhjulet sitter i, plastbiten går att ta bort om man lyfter låss den från "skår" banan.?
Citera
2008-01-03, 16:57
Medlem
tjaboooos avatar
http://i4.tinypic.com/7x9d1j4.jpg
Citera
2008-01-03, 17:48
Medlem
Jimmysws avatar
Citat:
http://i4.tinypic.com/7x9d1j4.jpg