Flashback bygger pepparkakshus!
2008-01-03, 12:36
Medlem
Hej käre flashbackare. Efter att ha jobbat på sidan om skolan ett tag har jag tänkt att skaffa mig en dator. Hade först tänkt att köpa en laptop men kom på att jag värderar prestanda alldeles för högt och har ingen ekonomi till en värstinglaptop.

Har efter undersökningar på olika hardwaresidor kommit fram till en setup om allting förutom nätagget och kylning.

Nu till nätagget. jag funderar på ett sånt här

Nätaggregat

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=320183&view=detailed#ProductTabs
580 W 699 kr

Men frågan är om det räcker till? Hur kan man veta sånt? Har inte tänkt att installera extraskärmar eller allt för många extrahårdiskar...

Och så till kylningen. Det står att processorn har en cpu-cooler. Innebär det att jag inte behöver bry mig om kylning till den? Krävs extrafläktar i datorn för att se till att luften åker runt? krävs kylning till någon av de andra komponenterna?

Slutligen så tar jag gärna kommentarer på mitt övriga setup.

Tack på förhand!

/superjens
Citera
2008-01-03, 13:14
Medlem
Kirchhoffs avatar
580 (ärligt specificerade) watt är, i nästan alla hemdatorer, överdimensionerat. De flesta datorer kräver inte ens hälften av det. I ditt fall bör det inte vara några problem alls.
Jag har dock ingen erfarenhet av kvalitén på just den modellen du tänkt dig.

Om en "cpu-cooler" följer med, så får du alltså en kylfläns med fläkt med i kartongen.
Inga extra fläktar behövs vid vanlig användning. Ska du överklocka, eller om du har ett dåligt chassi kanske det behövs något extra.
Citera
2008-01-03, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirchhoff
580 (ärligt specificerade) watt är, i nästan alla hemdatorer, överdimensionerat. De flesta datorer kräver inte ens hälften av det. I ditt fall bör det inte vara några problem alls.
Jag har dock ingen erfarenhet av kvalitén på just den modellen du tänkt dig.

Om en "cpu-cooler" följer med, så får du alltså en kylfläns med fläkt med i kartongen.
Inga extra fläktar behövs vid vanlig användning. Ska du överklocka, eller om du har ett dåligt chassi kanske det behövs något extra.

Tack för svaret. Då kan jag ju i vilket fall låta bli att köpa extrakylning först och ser hur det funkar.

Har någon några synpunkter angående resten av paketet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in