2008-01-03, 12:04
Medlem
När något stort händer är ofta flashback givet för mer information. Problemet ofta då att alldelles för många måste vädra sina egna åsikter i fallet. Inget fel i det för det mesta men ibland när trådarna blir för stora så skulle man vilja kunna sålla bort privata åsikter och istället enbart läsa de senaste uppgifterna och spekulationerna kring konsekvenserna.

Tar lite färska exempel.

1.
http://www.flashback.org/showthread.php?t=597565
Senaste dataintrånget på aftonbladet: över 1000 inlägg på en natt och 80% av dem är i stil med "Fan va softish gjort av er". Dvs man visar sin uppskattning/åsikt och bidrar inte med något mer. Men det går ju inte att läsa en sådan tråd om man vill veta resultatet av intrånget pga alla som bara lägger one-liners.

2.
Tråden "mobbarhaglet i Blekinge" ( http://www.flashback.org/showthread.php?t=555992 ) är också för stor för att läsa igenom. Jag tröttnade på tråden när 90% av inläggen jag läste var i stil med "fan va rätt att skjuta skitungarna, rätt åt dem", sen yttrar sig någon av motsatt åsikt och åsiktsinläggen är igång. Skvaller om berörda och spekulationerna om vad som kommer hända som för mig är det mest intressanta blir jobbigt att filtrera fram.

3.
Andra lundstedt har HIV
http://www.flashback.org/showthread.php?t=591120
tråden drunknar i egna åsikter inom HIV-diskussioner istället för det rena skvallret.

I princip varje tråd med ett hett ämne där inläggen blir över 1000 har dessa problem.

Förmodligen är detta inte "möjligt" att genomföra men jag skulle vilja att alla inlägg på något sett kunde klassificeras i stil med: "bidrar med information"; "spekulerar om konsekvenser"; "Egna åsikter"; "oneliner där jag vill tacka någon för information".

Sen kan man som användare filtrera bort inlägg man inte är intresserad av helt enkelt.
Citera
2008-01-03, 13:08
Medlem
miklons avatar
Intressant idé, men det faller ju litegrann på att många förmodligen skulle missa/glömma/strunta i att välja rätt kategori.

I och för sig, kunde man välja att ta bort de inlägg som faktiskt har valt "Enbart uppskattning" t.ex. så kunde man kanske få bort några inlägg ändå.

Edit: Kan väl tillägga att jag helt klart håller med om problematiken, i Aftonbladet-tråden kan det ju finnas en del intressant info, men vem orkar läsa igenom (eller ens skumma) 25 sidor med "Hehe, fan vad coolt" och "Jag gick in utan proxy, nu är jag orolig som fan" för att nå de intressanta bitarna.
Citera
2008-01-03, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Intressant idé, men det faller ju litegrann på att många förmodligen skulle missa/glömma/strunta i att välja rätt kategori.

Förslag på lösning:
Efter att tråden fått tex över 50 inlägg/dag eller överstiger 200 inlägg totallt måste man efter att postat inlägget välja en kategori. Annars postas inte inlägget. Tidigare Inlägg innan gränserna nås postas som vanligt.

Tanken är att det bara ska behövas när trådarna växer och blir gastronomiska.

Jag kan inget om forum och har ingen aning om det ens är möjligt att göra så.
Citera
2008-01-03, 17:04
Medlem
Sk1llzs avatar
Citat:
Förslag på lösning:
Efter att tråden fått tex över 50 inlägg/dag eller överstiger 200 inlägg totallt måste man efter att postat inlägget välja en kategori. Annars postas inte inlägget. Tidigare Inlägg innan gränserna nås postas som vanligt.

Tanken är att det bara ska behövas när trådarna växer och blir gastronomiska.

Jag kan inget om forum och har ingen aning om det ens är möjligt att göra så.

Tycker förslaget verkar bra. Frågan är bara om folk hade valt den kategori det egentligen är.
Citera
2008-01-03, 17:10
Medlem
Rostmannens avatar
Hårdare moderering helt enkelt, rensa bort oneliners och annat som inte tillför något relativt. Tyvärr merjobb för våra mods men ett måste ibland.
Det skulle lätt kunna korta ner trådar till hälften.
Citera
2008-01-03, 18:05
Medlem
cdg347s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmannen
Hårdare moderering helt enkelt, rensa bort oneliners och annat som inte tillför något relativt. Tyvärr merjobb för våra mods men ett måste ibland.
Det skulle lätt kunna korta ner trådar till hälften.

Det var värsta spamfesten i VFH tråden och jag bidrog själv också till viss del, det som händer är ju att den här tråden (och mobbarhaglet-tråden) växer kraftigt under en kort tid.

Det är många som är intresserade och följer tråden och därför blir minsta lilla sak en jättehändelse, som när någon frågade vad idg var och fick fyra svar på direkten.
Klart att folk trycker in sina åsikter (det händer väl i alla trådar?) när det inte finns något relevant att diskutera.
Det måste vara ett sisyfosarbete att modda en sådan tråd och DaVajj som satt upp i natt hade fullt sjå med att radera både det ena och andra reglebrottet.

Min (nu kommer det) åsikt är att det är oundvikligt att få sådana här jättetrådar och dina förslag är förvisso intressanta men de är ju din åsikt för hur det bör vara och min åsikt är att de hindrar ett informationsutbyte (antar att du tycker samma sak - men tvärtom).

Jag postar heller aldrig i en tråd utan att ha läst alla inläggen. Har man inte läst alla inläggen är man inte tillräckligt intresserad och är man inte tillräckligt intresserad kan man ju läsa en kortare tråd, eller skumma (av någon anledning brukar de intr. inläggen citeras och debatteras)
Citera
2008-01-03, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdg347
Min (nu kommer det) åsikt är att det är oundvikligt att få sådana här jättetrådar och dina förslag är förvisso intressanta men de är ju din åsikt för hur det bör vara och min åsikt är att de hindrar ett informationsutbyte (antar att du tycker samma sak - men tvärtom).

I mina ögon filtrerar de information. Du väljer vilken du vill ha. om folk kan märka sina inlägg korrekt så borde du väl få den information du söker?
(Är detta ens möjligt att genomföra?)

Vilka skulle nackdelarna konkret kunna vara?

Citat:
Jag postar heller aldrig i en tråd utan att ha läst alla inläggen. Har man inte läst alla inläggen är man inte tillräckligt intresserad och är man inte tillräckligt intresserad kan man ju läsa en kortare tråd, eller skumma (av någon anledning brukar de intr. inläggen citeras och debatteras)

Många postar uppenbarligen i trådar utan att ha läst hela tråden men det visste du redan. Det här är ett bra exempel på hur debatter glider iväg. Hur just du gör är egentligen orelevant för ämnet. I en liten tråd som denna är det absolut inga problem men när det rör sig om 500 inlägg är det ett problem.

Det är jobbigt att skumma stora trådar, problemet handlar om hur vi som inte orkar skumma kan få möjlighet att ändå läsa de stora trådarna.
Citera
2008-01-03, 20:20
Medlem
Alexandres avatar
Det är ett intressant förslag men tror desvärre inte att det är genomförbart. Även om det känns segt att bläddra igenom 160 sidor med svar så tar det inte så lång tid att filtrera bort onelinersen endast genom att titta på längden på inläggen.

Hårdare moderering hade kunnat vara en lösning men i det aktuella fallet med VFH känns det som ett hopplöst fall, sedan starten runt 22:00 igår kväll så har det i snitt skrivits 1.55 inlägg / minut. Man kan tycka att om en moderator tagit i med hårdhandskarna direkt hade man fått ner inläggen drastiskt, men vill man verkligen det? Har inte en sån här stor händelse på något sätt rätt till den enorma uppmärksamheten (iaf från medlemmarna på FB och IDG, resten av media tiger..).

Då tycker jag att det känns vettigare att det skapas nya trådar som diskuterar ämnet men från olika synvinklar, exempelvis:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=597906, som tar upp frågan om det var rätt eller fel att hacka aftonbladets mail. Eller:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=597823, som tar upp varför alla stora tidningar i stort sett tiger om händelsen (den riktning som tråden verkar fått iaf.).
Citera
2008-01-03, 21:07
Medlem
cdg347s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skoff
I mina ögon filtrerar de information. Du väljer vilken du vill ha. om folk kan märka sina inlägg korrekt så borde du väl få den information du söker?
(Är detta ens möjligt att genomföra?)

Vilka skulle nackdelarna konkret kunna vara?

En konkret nackel skulle kunna vara att inlägg ofta har en bredare spännvidd än "ett ämne". Som du tidigare påpekat så är det detta du vill åt, filtrera bort de intressanta från de ointressant (i relation till läsaren), dvs de som inte spänner över det stora spektrat med t.ex. både åsikter, konsekvenser etc. I den bästa av världar (som vi lever i?) så skulle detta vara fullt möjligt, precis som du föreslår.
Jag tror dock att de som, låt oss kalla det spammar i brist på ett bättre ord, inte skulle filtrera sina åsikter, på ett "objektivt sätt".

Citat:
Ursprungligen postat av Skoff
Många postar uppenbarligen i trådar utan att ha läst hela tråden men det visste du redan. Det här är ett bra exempel på hur debatter glider iväg. Hur just du gör är egentligen orelevant för ämnet. I en liten tråd som denna är det absolut inga problem men när det rör sig om 500 inlägg är det ett problem.

Det är jobbigt att skumma stora trådar, problemet handlar om hur vi som inte orkar skumma kan få möjlighet att ändå läsa de stora trådarna.

Ja många postar utan ha läst, det märks ganska omgående när man läser en större tråd. Jag tycker dock att du har fel när du säger att jag inte kan dra några slutsatser av mitt eget handlade. Jag försöker handla enligt det kategoriska imperativet, visst det är prestantiöst, å andra sidan tycker jag inte man kan generalisera och säga hur vissa gör utan att ha en möjlighet att specificera/indivualisera.

I sak så håller jag med dig, det är jobbigt att läsa trådar med många inlägg och det vet man när man börjar, man vet att så många har inte så mycket att säga - tyvärr.

Det du efterfrågar är ett informationsfilter, som jag förvisso kan se fördelarna med (de är rätt uppenbara) men också nackdelar som inkompetenta användare (dessa kan förvisso regleras med moddning - men då har vi ett moddnings problem vilket var det vi inte ville ha).

Högtravande eller inte, vilken information som är intressant eller inte är högst subjektiv men att välja att inte se information är censur, men visst önskar man att vissa bara kunde stanna under sin sten.
Citera
2008-01-03, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdg347
En konkret nackel skulle kunna vara att inlägg ofta har en bredare spännvidd än "ett ämne". Som du tidigare påpekat så är det detta du vill åt, filtrera bort de intressanta från de ointressant (i relation till läsaren), dvs de som inte spänner över det stora spektrat med t.ex. både åsikter, konsekvenser etc. I den bästa av världar (som vi lever i?) så skulle detta vara fullt möjligt, precis som du föreslår.
Jag tror dock att de som, låt oss kalla det spammar i brist på ett bättre ord, inte skulle filtrera sina åsikter, på ett "objektivt sätt".

Om inlägget har en bred spännvidd som är inom flera områden borde det kunna katalogiseras inom fler. Det är ju inte förbjudet att bjuda på ny information och sen spekulera i det tex. Då katalogiseras inlägget som båda två.

Jag gissar dock att det inte är tekniskt möjligt att göra såhär med det forum vi har nu.
__________________________________________________ _________

Citat:
Då tycker jag att det känns vettigare att det skapas nya trådar som diskuterar ämnet men från olika synvinklar, exempelvis:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=597906, som tar upp frågan om det var rätt eller fel att hacka aftonbladets mail. Eller:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=597823, som tar upp varför alla stora tidningar i stort sett tiger om händelsen (den riktning som tråden verkar fått iaf.).

Det där är det bästa man kan göra av det idag, men i det här fallet så innehåller ju den stora orginaltråden klart en massa intressant information som inte finns i de andra. Nu är det väl över 1400 inlägg där...
Citera
2008-01-03, 22:54
Medlem
marvils avatar
Kan inte andra Moderatorer rycka in och hjälpa när det kommer såna här stora trådar. Det märks ju ganska snabbt att dom komer att bli långa.

Och att det är jobbigt att rensa stora trådar och hinna med och allt sånt. Det är ju för fan sveriges största forum det här så man måste ju räkna med att en del trådar kan bli riktigt stor och med mycket jobb för modsen.
Citera
2008-01-03, 23:16
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marvil
Kan inte andra Moderatorer rycka in och hjälpa när det kommer såna här stora trådar. Det märks ju ganska snabbt att dom komer att bli långa.
Visst skulle det gå. Problemet är ju att vi kan bara modda i de forum vi är moderatorer, och den enda som tillsätter moderatorer i forum är admin, och han är tyvärr inte tillgänglig alla dygnets timmar.

Enklare hade varit att fjortisarna sov vid den tiden istället för att fråga samma sak om och om igen eller gödsla med meningslösa oneliners.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in