2011-05-18, 22:37
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastard.
Om 6 veckor börjar jag utbildning på truck, CE-kort och YKB samt ADR genom arbetsförmedlingen. Ska bli hel skoj!

Gratulerar! Dær ær inte vanligt att dom betalar før længre. Ta gott vara på chansen och lycka till!
Citera
2011-05-18, 22:41
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Gratulerar! Dær ær inte vanligt att dom betalar før længre. Ta gott vara på chansen och lycka till!

Ja det ska bli riktigt skoj. Ska bli sjukt skoj och jag hoppas att jag får testa alla lastbilar dom har, en grusbil, en fjärrbil och en timmerbil
Senast redigerad av bastard. 2011-05-18 kl. 22:44.
Citera
2011-05-18, 22:57
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastard.
Ja det ska bli riktigt skoj. Ska bli sjukt skoj och jag hoppas att jag får testa alla lastbilar dom har, en grusbil, en fjärrbil och en timmerbil

Timmerbil verkar sjukt hårt. Jag har sett en del av de stællena dom ær inne och snurrar runt på och det jobbet hade jag inte ønskat min værste fiende hehe.
Citera
2011-05-18, 23:24
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Timmerbil verkar sjukt hårt. Jag har sett en del av de stællena dom ær inne och snurrar runt på och det jobbet hade jag inte ønskat min værste fiende hehe.

Jo det är skillade chaufförer som kör sånna. Men helst vill jag köra fjärr eller flisbil till Norge
Citera
2011-05-20, 01:41
Medlem
jag har ykb prov snart och undrar om det räcker att läsa tungboken (1 bok + 1 pärm)?
Citera
2011-05-20, 01:48
Medlem
Petflaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evreka
jag har ykb prov snart och undrar om det räcker att läsa tungboken (1 bok + 1 pärm)?

Skulle rekomendera att du läser igenom ykb boken. Men tungboken får väl duga om du inte har fler böcker. Det är en jävla massa saker man ska kunna på provet.

Lycka till!
Citera
2011-05-20, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petflaska
Skulle rekomendera att du läser igenom ykb boken. Men tungboken får väl duga om du inte har fler böcker. Det är en jävla massa saker man ska kunna på provet.

Lycka till!
vilken bok är det? länk?
Citera
2011-05-24, 15:14
Medlem
Men satan..

Jag tog mitt CE kort 2004 och samtidigt yrkeskompetensbevis.
Hörde idag på mitt nya jobb att beviset gäller 5år,det hade jag inte
en jävla susning om.Står ju inget på kortet heller.

Då körde jag 2månader förra året utan giltigt bevis,hade tänkt köra
lite extra åt samma firma under sommaren.Men det känns ju som att man
kan glömma det nu.Men ni som blivit stoppade av farbror blå,hur ofta har
dom kollat så att ni har detta bevis?

EDIT:

Stämmer detta som jag hittade: om du tagit ditt C-kort före 9:e september 2009 så behöver du bara gå dina 35 timmar fortbildning senast 2016.
Senast redigerad av audi 2011-05-24 kl. 16:08.
Citera
2011-05-25, 22:41
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audi
Stämmer detta som jag hittade: om du tagit ditt C-kort före 9:e september 2009 så behöver du bara gå dina 35 timmar fortbildning senast 2016.

Det låter vældigt rimligt. Hær har vi lite olika slutdatum beroende på nær de tunga behørigheterna ska førnyas (norrmænnen ær tokiga och ska ha nytt lækarintyg och skit vart femte år! Helt sjukt). Før min del som innehavare av svenskt kørkort och med førnyelse vid 45 års ålder fick jag beskedet av Statens Vegvesen om att jag skulle vara tvungen att ta mini-YKBn senast september 2016.
Citera
2011-05-25, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evreka

Jag klarade mig gott å väl på tungboken. Provet e stort, men inte så farligt, det fixar du, baggis.
Citera
2011-05-26, 01:12
Medlem
Petflaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audi
Men satan..

Jag tog mitt CE kort 2004 och samtidigt yrkeskompetensbevis.
Hörde idag på mitt nya jobb att beviset gäller 5år,det hade jag inte
en jävla susning om.Står ju inget på kortet heller.

Då körde jag 2månader förra året utan giltigt bevis,hade tänkt köra
lite extra åt samma firma under sommaren.Men det känns ju som att man
kan glömma det nu.Men ni som blivit stoppade av farbror blå,hur ofta har
dom kollat så att ni har detta bevis?

EDIT:

Ja det stämmer. Bara att köra
Citera
2011-05-26, 16:32
Bannlyst
Citat:

Minns att vi hade en bok som beskrev timmer körning. Om du kommer från skogen och ska svänga in på vägen vid våt väglag alt vinter. Kommer du för fort så forsätter släpet pga vikt rakt fram= knivfälls verkan. Kommer du för sakta så riskerar du fastna pga vikt i lera /is-snö.

Så det är omänskligt grym teknik. Kan tänka mig att körning i skogen har massa egna regler i den stilen. Sen ska man vara duktig på kran ( för att lasta lossa)
Det jag har hört från dom på den sida är att grejer går sönder ganska ofta så duktig meck ska man helst ochså vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in