Citat:
Ursprungligen postat av
martinvaxjo
Hur är det med behovet av yrkesförare och har ni ev. några evidens för era påståenden?
(Jag litar inte längre på medier, utbildningsföretag eller myndigheter.) Finns det några företag som söker nyutbildade yrkesförare och är villiga att skriva kontrakt innan utbildningen?
Nu bor jag varken i Stockholm, Göteborg eller Malmö (där brist på chaufförer ska vara som allra störst). Men min uppfattning är att det inte råder någon brist på lastbilschaufförer hos dem mest attraktiva arbetsgivarna i alla fall (gäller väl även så i alla branscher).
Bor du i en liten håla lär det bli tufft att få jobb om du inte är villig att pendla/flytta.
Sedan finns det arbetsgivare som alltid kommer skrika efter chaufförer (och tar in allt som har ett par händer och ben) av självklara anledningar. Tänk; dålig arbetsledning, dåliga körningar, stress, mycket övertid etc...
Dock finns det många nyutbildade (läs: dagens ungdomar) som absolut inte vill slita ett eller två hundår med exempelvis distributionskörning för att skaffa sig lite erfarenhet innan dem börjar bli attraktiva, utan det skall var grusbil från dag ett. Har du den inställningen lär du också få svårt att få jobb (inte för att det är omöjligt, beroende på vart i landet du bor där utbudet är som störst. Men distribution är den vanligaste inkörsporten för många nya chaufförer).