2023-08-19, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA
Har företaget något kollektivavtal eller är det själv framförhandlat?

Vad har du i timmen?

260kr/Tim grundlön.
50% efter 18:00 eller övertid.
60% efter 22:00.
100% helg.

Jag brukar köra några söndagar i månaden, 11-20. Då ligger jag på 520 kr/Tim.
Citera
2023-08-20, 05:31
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkina
260kr/Tim grundlön.
50% efter 18:00 eller övertid.
60% efter 22:00.
100% helg.

Jag brukar köra några söndagar i månaden, 11-20. Då ligger jag på 520 kr/Tim.
Distribution eller vad kör du?
Citera
2023-08-20, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA
Distribution eller vad kör du?
Distribution.
Citera
2023-09-20, 16:44
Medlem
Tänkte jag skulle testa och maxa en månad för att se vad det blir, resultatet blev detta.

Timmar 221
Brutto 76 856,45
Skatt -19 214,00
Netto 57 642,45
Hyra -2950
——
Totalt 54 692,45
Citera
2023-09-21, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andymeek
Hej folket jag har en frågor om lastbilschaufför jobbet.

Finns det natt jobb som förare för lokala körningar? Eller är det bara fjärrbilar?
Vad ger lokal körningar för lön dag vs natt?

Jag ska bo i Karlstad när jag kommer hem från Sydamerika om 2 år börjar lite smått fundera på att ta lastbilskort så man alltid har jobb nämligen.
Jag skulle föredra att börja köra utan släpp om det är möjligt.

Vad kan ni rekommendera?

De är väl distribution, sopgubbe, spolbil då kanske grus i viss mån
Citera
2023-09-28, 00:17
Medlem
martinvaxjos avatar
Hur är det med behovet av yrkesförare och har ni ev. några evidens för era påståenden?
(Jag litar inte längre på medier, utbildningsföretag eller myndigheter.) Finns det några företag som söker nyutbildade yrkesförare och är villiga att skriva kontrakt innan utbildningen?
Citera
2023-09-28, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinvaxjo
Hur är det med behovet av yrkesförare och har ni ev. några evidens för era påståenden?
(Jag litar inte längre på medier, utbildningsföretag eller myndigheter.) Finns det några företag som söker nyutbildade yrkesförare och är villiga att skriva kontrakt innan utbildningen?
Ingen kommer skriva kontrakt med dig innan.

Det är ingen brist på folk som har körkort egentligen. Men eftersom så många jobb i branschen suger så kommer det alltid finnas behov av folk att köra slut på. Speciellt i storstäderna.
Citera
2023-09-28, 09:15
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Nu bor jag varken i Stockholm, Göteborg eller Malmö (där brist på chaufförer ska vara som allra störst). Men min uppfattning är att det inte råder någon brist på lastbilschaufförer hos dem mest attraktiva arbetsgivarna i alla fall (gäller väl även så i alla branscher).

Bor du i en liten håla lär det bli tufft att få jobb om du inte är villig att pendla/flytta.

Sedan finns det arbetsgivare som alltid kommer skrika efter chaufförer (och tar in allt som har ett par händer och ben) av självklara anledningar. Tänk; dålig arbetsledning, dåliga körningar, stress, mycket övertid etc...

Dock finns det många nyutbildade (läs: dagens ungdomar) som absolut inte vill slita ett eller två hundår med exempelvis distributionskörning för att skaffa sig lite erfarenhet innan dem börjar bli attraktiva, utan det skall var grusbil från dag ett. Har du den inställningen lär du också få svårt att få jobb (inte för att det är omöjligt, beroende på vart i landet du bor där utbudet är som störst. Men distribution är den vanligaste inkörsporten för många nya chaufförer).
Citera
2023-09-28, 14:08
Medlem
martinvaxjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Ingen kommer skriva kontrakt med dig innan.

Det är ingen brist på folk som har körkort egentligen. Men eftersom så många jobb i branschen suger så kommer det alltid finnas behov av folk att köra slut på. Speciellt i storstäderna.
På vilka sätt anser du att folk blir slutkörda?
Citera
2023-09-29, 00:56
Medlem
Citat:
På vilka sätt anser du att folk blir slutkörda?
Stress kort sagt.
Citera
2023-09-29, 13:49
Medlem
Hur stressigt är det att jobba som lastbilschaufför?

Har själv kört budbil och var ofta slut om dagarna. Dessa jävla vintertider då man skall stå där också pumpa den där manuella gaffeln i -15 grader!
Citera
2023-10-14, 13:45
Medlem
Företag skiter i kör och vilotider.

Hej!

Jag kör lastbil för ett litet företag. Har jobbat här i ca 10år. Har det rätt soft och jobbar för det mesta 10- timmarspass 4 dagar/vecka. Mån, ons, fred, sön. Men när jag jobbar såhär så får jag aldrig ihop min helgvila på 45 timmar.
Detta är ju alltid en stress ifall jag skulle bli stoppad. Har nämt det under alla år till företaget men dom bryr sig inte.
Inte lätt att få andra lastbilsjobb där jag bor.

Ibland vill man nästan svänga in i en kontroll bara för jobbet ska öppna ögonen. Men då är det ju inte bara företaget som får böter utan jag en rejäl slant med.

Vad skulle ni göra i min sits?
Mvh Chrille
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in