2008-01-03, 14:36
Medlem
VeeJays avatar
Jag fick mitt CE-kort via arbetsförmedlingen. Det är något jag kan rekommendera, fick allt som kan tänkas behövas inom yrket, ADR, truckkort, hjullastare m.m.

Jag vet inte riktigt vad man tjänar mest på, kan tänka mig att utlandskörningar ger lite klirr i kassan. Mobilkransförare tjänar ganska duktigt också.
Själv har jag kört timmerbil i ca 8 månader nu och jag får ut mellan 17000 - 22000 i månaden före skatt, beror på hur hårt jag jobbar. Dom andra gamla rävarna på företaget ligger nog på runt 25000 före skatt.
Citera
2008-01-03, 18:10
Medlem
Aha där ser man, 17 lök är ju inte så mycket, om det inte rör sig om lite jobb alltså, då är det ju OK.
Behöver du ligga borta mycket då eller?
Citera
2008-01-03, 19:17
Medlem
Photechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeeJay
Jag fick mitt CE-kort via arbetsförmedlingen. Det är något jag kan rekommendera, fick allt som kan tänkas behövas inom yrket, ADR, truckkort, hjullastare m.m.

Jag vet inte riktigt vad man tjänar mest på, kan tänka mig att utlandskörningar ger lite klirr i kassan. Mobilkransförare tjänar ganska duktigt också.
Själv har jag kört timmerbil i ca 8 månader nu och jag får ut mellan 17000 - 22000 i månaden före skatt, beror på hur hårt jag jobbar. Dom andra gamla rävarna på företaget ligger nog på runt 25000 före skatt.

kompis, du borde nog ta o kolla din lön.. Heltidslönen ligger på drygt 19000 plus div tillägg..
Citera
2008-01-03, 19:41
Medlem
VeeJays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photech
kompis, du borde nog ta o kolla din lön.. Heltidslönen ligger på drygt 19000 plus div tillägg..
Jag ligger på ingångslönen just nu, 109kr i timmen.
Citera
2008-01-03, 19:43
Medlem
VeeJays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaydeath
Aha där ser man, 17 lök är ju inte så mycket, om det inte rör sig om lite jobb alltså, då är det ju OK.
Behöver du ligga borta mycket då eller?
Jag ligger aldrig borta. 17 papp blir det om jag jobbar 40 timmars veckor, men det blir oftast mer.
Citera
2008-01-03, 19:59
Medlem
~Kokos avatar
Citat:
Jag ligger på ingångslönen just nu, 109kr i timmen.
Är den inte högre än så under Transport?

EDIT: Ah.. det var som du sade - 109,68 SEK/h som grundlön.
Men det finns ju en mängd varianter när det gäller att skyffla varor medelst lastbil. Som säljare hamnar du på något vänster under Handels osv.
Citera
2008-01-03, 20:55
Medlem
Jag ska och kolla lite mer på detta.
Generar det inga stora löner så ger kunskapen inom yrket rätt stora öppningar mot egen firma om inte annat.
Citera
2008-01-04, 02:18
Medlem
VeeJays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ~Koko
Är den inte högre än så under Transport?

EDIT: Ah.. det var som du sade - 109,68 SEK/h som grundlön.
Men det finns ju en mängd varianter när det gäller att skyffla varor medelst lastbil. Som säljare hamnar du på något vänster under Handels osv.
Sen finns det ju traktamente och diverse tillägg beroende på vart/hur man jobbar, men som ny i branschen tjänar man inte sådär jätte mycket.
Citera
2008-01-04, 02:20
Medlem
VeeJays avatar
Citat:
Jag ska och kolla lite mer på detta.
Generar det inga stora löner så ger kunskapen inom yrket rätt stora öppningar mot egen firma om inte annat.
Får man en liten firma med ett par bilar att gå runt så kan man tjäna rätt okej.
Citera
2008-01-04, 02:22
Medlem
Citat:
Får man en liten firma med ett par bilar att gå runt så kan man tjäna rätt okej.

Jo, min mor's nya gubbe har eget åkeri och verkar tjäna väldigt bra och har mer jobb än han hinner med. Men då har han ju förmodligen varit i branchen länge.
Citera
2008-01-04, 02:26
Medlem
VeeJays avatar
Citat:
Jo, min mor's nya gubbe har eget åkeri och verkar tjäna väldigt bra och har mer jobb än han hinner med. Men då har han ju förmodligen varit i branchen länge.
Min styvfar har även han eget åkeri, hur mycket körning som helst finns det.
Han har över 20 år på nacken inom branschen.
Citera
2008-01-04, 06:26
Bannlyst
Jag håller på att gå en utbildning nu på ca 20 veckor. Ska ta CE och truckkort. Har fått ADR och andra användbara kurser osså. Längtar efter att få börja jobba. Det är ju aldrig fel att ha mer än B i körkortet. Tar du lastbils kort så har du ju det resten av livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in