2018-07-09, 06:30
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffemeddropp
Att du fortsätter och skriva i stället för att lägga upp en bild på din lönespec visar klart och tydligt att du bara snackar.

Men är du ett djävla troll eller vad fan är det frågan om?

Tror du någon pallar ladda upp lönespecar och hålla på bara för att en fjant med 17 inlägg inte tror på det de skriver?
Är tidigare yrkeschaufför själv fram tils för 2 år sedan och kan intyga att det de skriver stämmer och är fullt rimligt. Gå in på transport själv och kolla upp avtalet eller googla för i helvete. Idiot!
Senast redigerad av Peter77 2018-07-09 kl. 06:52.
Citera
2018-07-09, 07:53
Medlem
Citat:
Du borde kunna logga in på Transport och ta fram det aktuella avtalet, eller hur? Sedan kan vem som helst påstå saker på nätet så varför inte bara fota din senaste lönespec, stryk över ditt och åkeriets namn och lägga upp bevis på valfri bildsida.

Stod på deras hemsida. Mitt fel där, missade att sätta komma.

Du väljer ett av tusentals åkerier att visa. Jag kan också visa ett, t.ex. Wiklunds Åkeri som gick med 4,51% (7,2 miljoner) i vinst. Vinstmarginal säger heller inte allt då man kan ha valt att investera i nya lastbilar, annan utrustning etc.

Då kan du lägga upp en bild på vilken bildsida som helst. Jag tar ingen på Flashback på orden.

Jag är medlem i kommunals fackförbund och har därför inte tillgång till transports avtal.

Vad är ditt problem? Tror du att transports avtal är något inga åkerier följer och att 90-95% av oss chaufförer går på något lägre avtal motsvarande a-kassans lägstanivå?

Min personliga åsikt om dig hittills, är att du verkar vara efterbliven och du kanske borde satsa på det du höll på med innan du kom in på körskola.

Jag orkar inte svara mer på dig. Har du frågor om yrket så kan du fråga Gud så kanske du får ditt svar där.
Citera
2018-07-09, 17:55
Medlem
kaffemeddropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyozoku
Tro vad du vill

Jag tror inte utan vet att det är snack för annars hade du lagt upp det.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Men är du ett djävla troll eller vad fan är det frågan om?

Tror du någon pallar ladda upp lönespecar och hålla på bara för att en fjant med 17 inlägg inte tror på det de skriver?
Är tidigare yrkeschaufför själv fram tils för 2 år sedan och kan intyga att det de skriver stämmer och är fullt rimligt. Gå in på transport själv och kolla upp avtalet eller googla för i helvete. Idiot!

Nej, är inget troll och nej, jag är ingen fjant eller idiot bara för att jag vill se bevis när ni påstår saker. För att få tag i Transports kollektivavtal så måste man vara medlem och betala, vilket jag inte är.

Att ta en bild och ladda upp är verkligen ansträngande...

Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Jag är medlem i kommunals fackförbund och har därför inte tillgång till transports avtal.

Vad är ditt problem? Tror du att transports avtal är något inga åkerier följer och att 90-95% av oss chaufförer går på något lägre avtal motsvarande a-kassans lägstanivå?

Min personliga åsikt om dig hittills, är att du verkar vara efterbliven och du kanske borde satsa på det du höll på med innan du kom in på körskola.

Jag orkar inte svara mer på dig. Har du frågor om yrket så kan du fråga Gud så kanske du får ditt svar där.

Citat:
Nettolön; 28251 kr.

Och ja, mitt åkeri följer transports avtal. Skillnaden är att dom betalar några kronor extra i premiekomp, än vad avtalet säger. Avtalet säger 4 kr/timme för fjärr och 5,5 kr/timme för lots.

Du är medlem i Kommunals som följer Transports avtal? Du har trots det inte tillgång till avtalet? Du kör inom trädgårdsodling och får ut +28,000 kr netto?

Mitt problem? Jag vill se bevis på det du och andra påstår, men eftersom ni hellre skriver inlägg efter inlägg med bortförklarar och går till personangrepp så säger det mig att ni bara snackar en massa skit.
Citera
2018-07-09, 20:19
Medlem
Citat:

Du är medlem i Kommunals som följer Transports avtal? Du har trots det inte tillgång till avtalet? Du kör inom trädgårdsodling och får ut +28,000 kr netto?

Mitt problem? Jag vill se bevis på det du och andra påstår, men eftersom ni hellre skriver inlägg efter inlägg med bortförklarar och går till personangrepp så säger det mig att ni bara snackar en massa skit.

Jag är medlem i kommunal, ja. Var medlem i transport ca 4 år, sedan körde jag buss i 1 år och då bytte jag till kommunal. Nu kör jag lastbil igen, men har inte bytt tillbaka till transport av ren lathet. Dock har jag nog troligtvis tillgång till bussavtalet, men det är du inte intresserad av.

Alltså, jag har ju gett dig ett avtal som är 2 år gammalt. Där kan du lusläsa dig full av information. Vill du veta var lönerna står idag, så är det bara att ta den senaste timlönen eller månadslönen och 2,2% på det och sedan 2,2% så har du dagsaktuella siffror.

Jag har ingen lust att bevisa något för en dumskalle som dig. 90% av åkerierna idag kör på transports avtal.. det är inga konstigheter och det är inga udda och märkvärdiga löner det handlar om och då finns det inget märkvärdigt att bevisa.

Jag tror ganska bestämt att du och din attityd kommer få problem i branschen i framtiden.
Citera
2018-07-09, 20:42
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Jag är medlem i kommunal, ja. Var medlem i transport ca 4 år, sedan körde jag buss i 1 år och då bytte jag till kommunal. Nu kör jag lastbil igen, men har inte bytt tillbaka till transport av ren lathet. Dock har jag nog troligtvis tillgång till bussavtalet, men det är du inte intresserad av.

Alltså, jag har ju gett dig ett avtal som är 2 år gammalt. Där kan du lusläsa dig full av information. Vill du veta var lönerna står idag, så är det bara att ta den senaste timlönen eller månadslönen och 2,2% på det och sedan 2,2% så har du dagsaktuella siffror.

Jag har ingen lust att bevisa något för en dumskalle som dig. 90% av åkerierna idag kör på transports avtal.. det är inga konstigheter och det är inga udda och märkvärdiga löner det handlar om och då finns det inget märkvärdigt att bevisa.

Jag tror ganska bestämt att du och din attityd kommer få problem i branschen i framtiden.

Varför bryr du dig. Jag beundrar verkligen ditt tålamod

Killen blir inte långvarig i branschen ändå.
Yrkeschaufför handlar mycket om att själv ta ansvar och hålla reda på lagar, förordningar och regler och övrigt vad som gäller.

Klarar man inte av det så får man det oerhört svårt.
Detta vet du lika väl som jag.

En idiot ber andra att servera en med information.
Den självständige tar reda på det själv.

Som sagt så beundrar jag ditt tålamod.

För övrigt kör jag inte själv längre. Körde bara ett par år. Distribution och även trailerdragning (sov i bilen). Funkade inte så bra för mig med familjelivet så jag prioriterade det som för mig är viktigast och jobbar nu med annat (it support analyst för ett av våra svenska stora företag) och tjänar bättre än under tiden som chaufför och har en bättre arbetsmiljö, och slipper vara rädd att dö på vägen så att mina tre barn blir utan far.

Men jag beundrar dem som fortsätter inom branschen. Enligt mig är den ganska rutten och tuff idag.

Ha det bra
Citera
2018-07-09, 22:37
Medlem
kaffemeddropps avatar
Jag vet vad det står i avtalet och jag vet vilka lagar och regler som gäller. Det jag är intresserad av är att se lönespecen då ni påstår er tjäna +28,000 kr netto vilket är mer än 95% av Sveriges alla lastbilschaufförer tjänar enligt Statistiska Centralbyrån). Det är detta som jag ställer mig tveksam till. Genomsnittet i Sverige är nämligen bara 21,500 kr netto, inkl allt inräknat.

Men fortsätta med era bortförklaringar, ursäkter och påhopp, det visar bara att ni snackar för det är en försvarsmekanism som personer använder som ljuger, att till vilket pris som helst vägra att lägga fram beviset (som ni inte har) som kan bevisa att det ni påstår stämmer. I stället fortsätter man komma med bortförklaringar, ursäkter och påhopp, som att kalla den som vill ha bevis för att vara en idiot.
Citera
2018-07-09, 22:53
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Jag vet vad det står i avtalet och jag vet vilka lagar och regler som gäller. Det jag är intresserad av är att se lönespecen då ni påstår er tjäna +28,000 kr netto vilket är mer än 95% av Sveriges alla lastbilschaufförer tjänar enligt Statistiska Centralbyrån). Det är detta som jag ställer mig tveksam till. Genomsnittet i Sverige är nämligen bara 21,500 kr netto, inkl allt inräknat.

Men fortsätta med era bortförklaringar, ursäkter och påhopp, det visar bara att ni snackar för det är en försvarsmekanism som personer använder som ljuger, att till vilket pris som helst vägra att lägga fram beviset (som ni inte har) som kan bevisa att det ni påstår stämmer. I stället fortsätter man komma med bortförklaringar, ursäkter och påhopp, som att kalla den som vill ha bevis för att vara en idiot.

Nej du vet inte vad som står i lagar och regler. Medellönen för en lastbilschaufför hHaha snälla är du verkligen så djävla korkad att du fortfarande inte fattar??
Räkna nattraktamente (220kr per natt) skattefritt. Hoppas du klarar av att räkna vad det blir gånger ca 20x.

Sen finns det de som kör utlandssvängar också men där minns jag inte exakt men 800kr per natt men jag ha fel.

Men att du inte begriper att det finns de som sticker utanför medianlönen rätt rejält säger mig bara att du har alldeles för lite livserfarenhet för att ens få rösta. Ja jag förolämpar dig nu men ta du en titt på ditt eget arroganta beteende i tråden.

Sen måste du väl för fan också att fatta att det finns chaufförsyrken som av olika skäl har långt bättre betalt än medel. Kranbilschaufför t.ex. betongbil för att nämna ett annat. Ständig natt ett tredje.
Du menar väl inte på allvar att du inte förstår det? Nu är vi flera i tråden som försökt förklara för dig men ändå fan begriper du inte.
Senast redigerad av Peter77 2018-07-09 kl. 23:05.
Citera
2018-07-09, 23:10
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Är alla lastbilsförare snedögda eller? Nästan varenda lastbil jag ser kör ut i vägrenen och skapar världens sandmoln efter sig. Hur ska jag hålla min taxibil ren och fin när ni finns ute på vägarna? Lär er köra för helvete.

Har själv kört lastbil i 10 år, och enligt mig är alla förklaringar som hittills kommit in rena rama bortförklaringar av folk som inte vill erkänna att det är för att de pillar med mobilen, är trötta eller sitter och är ouppmärksamma av annan anledning.

Det kan hända att man vinglar ut mot vägrenen på för att det blåser och man kört tomt ekipage, men är man inte ouppmärksam eller kör ett skrotfärdigt ekipage så hinner man lätt korrigera. Är man ute i vägrenen och vinglar utan synbar anledning (på en normalstor väg med två körfält eller mer) så har man uppenbarligen inte kontroll över situationen. Säger ju sig självt att man då sänker hastigheten tills man kan kontrollera sitt fordon utan att vingla kors och tvärs över vägen. Men vissa verkar hellre bortförklara sig än att ta ansvar för trafiksäkerheten.
Citera
2018-07-10, 14:12
Medlem
Att få ut 26-28000 netto i månaden är fullt normalt för en fjärrbilschaffis... premiekomp, traktamente, ob och allt vad det heter, det är det som gör skillnaden. När jag körde fjärr körde jag natt och låg ute varannan vecka. Jag fick ut runt 26k efter skatt.
Senast redigerad av helrak 2018-07-10 kl. 14:24.
Citera
2018-07-10, 15:05
Medlem
foppatoffel.s avatar
Kaffemeddropp:

Jag är fd transportledare på ett av de större åkerierna i Sverige. De löner som nämns i tråden är inte ovanliga. Fjärrbilar som drar styckegods åt schenker, dhl och dsv har upplägget att bilen lastas och lossas dagtid och rullar fjärren under natten.

På åkeriet jag jobbade på hade vi chaufförer som enbart körde natt. Några körde två veckor ”spetsbyte” och kom hem varje morgon och två veckor dagtid med lotsning. Några körde helsvängar på natten med dygnsvila i någon av de bostäder åkeriet hade runt landet.

På varje styckegodsare finns en nattförare och en dagförare.

På varje flisbil är det i regel både natt och dagförare.

På timmerbilar är det samma upplägg.
Citera
2018-07-10, 18:21
Medlem
Mendees avatar
Citat:
PM:a era lönespecar så tror jag på er.

Jag hade gärna gjort det men företaget jag arbetar för har valt att ha företagsloggan repetera sig över hela lönespecifikationen och jag vill inte visa vart jag arbetar.

Jag levererar mat till en stor matbutikskedja och kör i hela mellansverige. Jag både lastar och lossar själv. Jag nettar lite över 28,000 kr varje månad och är mer än nöjd med tanke på att jag bara har grundskola som enda utbildning, förutom yrkesutbildningen på 25 veckor som jag gick på förra året.

I april förra året så tänkte jag först utbilda mig till något helt annat men valde att bli yrkesförare och började utbildningen i maj. I november efter avslutade studier så fick jag anställning direkt då det fattas så mycket förare och eftersom utbildningen räknas som erfarenhet så fick jag gå in i yrket med 2 års erfarenhet vilket gör att grundlönen går upp ett par steg. Min arbetsgivare erbjöd dock 1000 kr extra.

Jag tjänar inget på att sitta här och hitta på saker så du får lita på det jag skriver, eller inte, det är upp till dig.
Citera
2018-07-10, 23:33
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mendee
Jag nettar lite över 28,000 kr varje månad

28K netto?! Du menar väl ändå brutto?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto