2010-01-20, 10:20
  #457
Medlem
sephines avatar
Jag skulle vilja fråga er chaufförer som har lång vana vid bil och släp.
Frågan är; vilket av dessa två alternativ tycker ni är enklast att backa med?

a. ett norgesläp med två axlar.

b. dolly+trailer alt. ett traditionellt inrikessläp med två hjulpar framtill.

Har nyss tagit CE och har inte hunnit med att köra så mycket/många olika ekipage ännu.
Citera
2010-01-20, 10:31
  #458
Medlem
Roherians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Jag skulle vilja fråga er chaufförer som har lång vana vid bil och släp.
Frågan är; vilket av dessa två alternativ tycker ni är enklast att backa med?

a. ett norgesläp med två axlar.

b. dolly+trailer alt. ett traditionellt inrikessläp med två hjulpar framtill.

Har nyss tagit CE och har inte hunnit med att köra så mycket/många olika ekipage ännu.

Hej
Jag har alltid haft lättare att backa med 4-axliga eller 5-axliga släp. Har kört en del med 2-axl kortare vagnar också och jag tycker de har en tendens att "sticka" när man ska backa in dem i en lastficka eller grindhål.
De större vagnar är enl mig lite lättare att beräkna när det är dags att lägga om och räta upp dem.
Nu tror jag iofs att det är lite personliga erfarenheter i det hela, men du får ju svar som du frågar...

För att lägga till en liten ny dimension i backnings-utmaning....pröva att backa dragbil+trailer+jig nån gång. Principen skall vara den samma som bil+släp men det ekipaget beter sig helt annorlunda...jag lovar..
Citera
2010-01-20, 23:27
  #459
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roherian
Hej
Jag har alltid haft lättare att backa med 4-axliga eller 5-axliga släp. Har kört en del med 2-axl kortare vagnar också och jag tycker de har en tendens att "sticka" när man ska backa in dem i en lastficka eller grindhål.
De större vagnar är enl mig lite lättare att beräkna när det är dags att lägga om och räta upp dem.
Nu tror jag iofs att det är lite personliga erfarenheter i det hela, men du får ju svar som du frågar...

För att lägga till en liten ny dimension i backnings-utmaning....pröva att backa dragbil+trailer+jig nån gång. Principen skall vara den samma som bil+släp men det ekipaget beter sig helt annorlunda...jag lovar..

Tackar, jag har ju bara backat med kortare 2axlat hittills.
Jag skulle vilja få lite mer kött på benen vad gäller släpkörning men där jag arbetar just nu har vi enbart singelbilar.

Dessutom är vi rätt underbemannade just nu. Får de rätsida på bemanningen ska jag se till att få lite xtra ledigt utöver semestern i sommar för att försöka få nåt semesterviakriat.
Detta för att få lite rutin och därefter kunna känna sig lite mer förberedd att kunna sadla om till bil å släp på heltid.

Grannfirman brukar ha trailer+jig-kombinationen emellanåt. Kan tänka mig att det blir lite kliande om man hoppar in lite då och då på den kombinationen.

Jag är ju ganska lätt att imponera på vad gäller backning eftersom jag faktiskt vet om klurigheten nu när jag lyckats med mitt CE.
Var lite behälplig åt en chaufför som hade en kymig högerbackning i går kväll.
Han visste helt och hållet vad han höll på med.
Men vinkeln vid högerbackningen gav honom ingen direkt info hur han låg till.
Hans utgångsläge var att backa in ett tvåaxligt växlarrede under ett skåp som stod vid kaj.
Det var så trångt där att han intte hade möjlighet att välja en vänsterbackning.
Min uppgift var bara att teckna åt honom när han var centrerad samt när släpets framaxel var upprättat.
Han hade ju grejjat det även utan min hjälp men då ahde han fått kliva ur en par gånger.
Citera
2010-01-26, 10:01
  #460
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentabars
Vi är ju glada över att vi kommit in, vi vill ju bara att utbildningar ska effektiviseras så att det inte kommer in folk som bara är därför pengarna eller absolut inte är intresserade, dessa människor slösas det verkligen bara pengar och resurser på.

Ja, jag är jätteglad att det ska bli av. Men precis som kentabars säger så sitter jag nu i en kö pga människor om inte ens e intresserade. Kön blir kortare eftersom vissa hoppar av snabbt och vissa helt enkelt inte borde sökt alls, typ kan inte svenska osv. Känns som det från arbetsförmedlingens sida hade gått att sortera på ett annat sätt från början. Men, men, nu är jag 10 på listan så kanske 4-5 veckor till kurs-start nu. Det är ok.
Citera
2010-01-26, 20:03
  #461
Medlem
sephines avatar
Hej trådläsare,

-ge mig tips på åkerier i Stockholmstrakten som kan behöva lite CE-chaufförer inför sommaren.
Även helgextra är av intresse.

Går bra att pm:a också.
Citera
2010-01-26, 20:11
  #462
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Hej trådläsare,

-ge mig tips på åkerier i Stockholmstrakten som kan behöva lite CE-chaufförer inför sommaren.
Även helgextra är av intresse.

Går bra att pm:a också.

http://hitta.se/SearchMixed.aspx?vad=%c5kerier&var=stockholm

Bara att ringa.
Hade någon vetat om ett specifikt åkeri som var ute efter folk så hade det redan varit tillsatt.
Men är du "bara" ute efter jobb över sommaren samt extrajobb som innebär att du blir inkallad med kort varsel så är det bara att ligga åp telefonen som tusan.

Du är ute i god tid, och har du tur kanske 5-10 åkerier sparar ditt nummer och minns att du verkade intresserad/intressant och ringer tillbaka då det dyker upp något.
Citera
2010-01-26, 20:41
  #463
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
http://hitta.se/SearchMixed.aspx?vad=%c5kerier&var=stockholm

Bara att ringa.
Hade någon vetat om ett specifikt åkeri som var ute efter folk så hade det redan varit tillsatt.
Men är du "bara" ute efter jobb över sommaren samt extrajobb som innebär att du blir inkallad med kort varsel så är det bara att ligga åp telefonen som tusan.

Du är ute i god tid, och har du tur kanske 5-10 åkerier sparar ditt nummer och minns att du verkade intresserad/intressant och ringer tillbaka då det dyker upp något.

Snällt, tack för länken. Blir till att ögna genom den. Tanken är som så att kunna fylla upp då ordinarie personal har ledigt.
Har ju fast jobb men har möjlighet till obetald + betald semester.
Tror du/ni det skulle vara en överarbetad idé att trycka upp ett snyggt A4 som man kan sända över efter att ha ringt samtalet?
Citera
2010-01-26, 20:43
  #464
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Snällt, tack för länken. Blir till att ögna genom den. Tanken är som så att kunna fylla upp då ordinarie personal har ledigt.
Har ju fast jobb men har möjlighet till obetald + betald semester.
Tror du/ni det skulle vara en överarbetad idé att trycka upp ett snyggt A4 som man kan sända över efter att ha ringt samtalet?
Skicka hellre in ett CV, där du förklarar att du är ute efter helg/sommarjobb.

Ett par daar senare ringer du upp och bara checkar att ditt CV kommit fram, då visar du att du är seriöst intresserad.
Citera
2010-01-26, 20:57
  #465
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Skicka hellre in ett CV, där du förklarar att du är ute efter helg/sommarjobb.

Ett par daar senare ringer du upp och bara checkar att ditt CV kommit fram, då visar du att du är seriöst intresserad.
Redan dagen efter säger min jobbcoach att man ska ringa tycker det känns lite väl tidigt.
Har själv börjat letat upp en massa åkerier runtomkring här.
Citera
2010-01-26, 21:38
  #466
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Skicka hellre in ett CV, där du förklarar att du är ute efter helg/sommarjobb.

Ett par daar senare ringer du upp och bara checkar att ditt CV kommit fram, då visar du att du är seriöst intresserad.

Första ansökningen är ivägskickad. Detta företag har jag sökt på förut, den gången ringde de upp men jag backade ur. Hoppas de inte lagrar info från 2 år bakåt i tiden
/tiderna förändras/
Citera
2010-01-28, 15:46
  #467
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElinAndersson
Jag dedikerar den här tråden till yrket "Lastbilschaufför"

Finns det någon här som kör lastbil?
Vad kan du berätta om ditt jobb?

Hur fungerar det med utbildning, vad kostar den?
Berätta gärna om när du gick din utbildning
Går det att skaffa C\CE behörighet med egenstudier?


Senaste summan jag hörde från en kollega var rund 25k för C/E vet inte hbur mycket teori han läste själv men han tog körlektioner på kvällarna och det kan hända att det kanske kan kosta lite extra då... men frågar du en skola som utbildar så säger dem troligen från 15k och uppåt... allt beror på hur snabbt du lär dig och om du har möjlighet att övningsköra med någon annan än körskolan.... det skulle du tjäna en satans massa pengar... att köra lastbil är egentligen inte svårare än personbil bara lite större!!
Citera
2010-02-01, 15:41
  #468
Medlem
kentabarss avatar
Någon här inne som har kört mycket lastbil på utlandet? Tänker då mest på Norge och Danmark samt Tyskland, är själv lite sugen på att köra där sen när jag är klar med utbildningen.

Alla andra lastbilschaufförer får gärna dela med sig av historier samt hur ni trivs med jobbet, vad ni kör för typ av transporter, arbetstider, åkare, lön osv..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in