Citat:
Ursprungligen postat av Roherian
Hej
Jag har alltid haft lättare att backa med 4-axliga eller 5-axliga släp. Har kört en del med 2-axl kortare vagnar också och jag tycker de har en tendens att "sticka" när man ska backa in dem i en lastficka eller grindhål.
De större vagnar är enl mig lite lättare att beräkna när det är dags att lägga om och räta upp dem.
Nu tror jag iofs att det är lite personliga erfarenheter i det hela, men du får ju svar som du frågar...
För att lägga till en liten ny dimension i backnings-utmaning....pröva att backa dragbil+trailer+jig nån gång. Principen
skall vara den samma som bil+släp men det ekipaget beter sig
helt annorlunda...jag lovar..

Tackar, jag har ju bara backat med kortare 2axlat hittills.
Jag skulle vilja få lite mer kött på benen vad gäller släpkörning men där jag arbetar just nu har vi enbart singelbilar.
Dessutom är vi rätt underbemannade just nu. Får de rätsida på bemanningen ska jag se till att få lite xtra ledigt utöver semestern i sommar för att försöka få nåt semesterviakriat.
Detta för att få lite rutin och därefter kunna känna sig lite mer förberedd att kunna sadla om till bil å släp på heltid.
Grannfirman brukar ha trailer+jig-kombinationen emellanåt. Kan tänka mig att det blir lite kliande om man hoppar in lite då och då på den kombinationen.
Jag är ju ganska lätt att imponera på vad gäller backning eftersom jag faktiskt vet om klurigheten nu när jag lyckats med mitt CE.
Var lite behälplig åt en chaufför som hade en kymig högerbackning i går kväll.
Han visste helt och hållet vad han höll på med.
Men vinkeln vid högerbackningen gav honom ingen direkt info hur han låg till.
Hans utgångsläge var att backa in ett tvåaxligt växlarrede under ett skåp som stod vid kaj.
Det var så trångt där att han intte hade möjlighet att välja en vänsterbackning.
Min uppgift var bara att teckna åt honom när han var centrerad samt när släpets framaxel var upprättat.
Han hade ju grejjat det även utan min hjälp men då ahde han fått kliva ur en par gånger.