2011-09-24, 17:28
Medlem
parkmattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastard.
Får du någon studieskuld utav detta? Nej. Är det gratis? Ja.

Vad väntar du på?
Att utbildningen ska börja, förhoppningsvis går det att få ett deltidsarbete under tiden jag tar körkortet, inte fel att ha det direkt. Vore nog dumt att inte ta det om jag får chansen, speciellt då det är gratis.
Citera
2011-09-24, 18:09
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parkmattan
Här inne verkar det som att det är skitlön, skit arbetstider och slitsamt på kroppen. Det låter inte så lockande om jag kan få annat men kanske är annorlunda om man är villig att flytta för ett bättre jobb?

Alltså; ja det är oftast riktiga skitjobb, men det är fortfarande bättre än att gå arbetslös. Däremot så kan jag inte för mitt liv begripa hur någon kan gå från ett vanligt jobb över till chaufför utan att bli officiellt omyndigförklarad per automatik...
Men om nu AF är villiga att betala en utbildning för dig så hade jag gått dit och gråtit eller i värsta fall prostituerat mig för att få dom till att byta utbildning till kylteknik istället! Då får du också ett bristyrke med hyfsat fria ramar men med en lön som 99% av alla chaufförer bara kan drömma om...

Citat:
Varför kan vi då inte göra som så att lönerna blir detsamma inom hela EU - eller iaf i Sverige - samma löner för alla som kör för ett svenskt åkeri.

Samma lön inom Europa hade nog inte varit ett problem; polsk lön, 1000 euro i månaden.
Citera
2011-09-24, 23:55
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parkmattan
Att utbildningen ska börja, förhoppningsvis går det att få ett deltidsarbete under tiden jag tar körkortet, inte fel att ha det direkt. Vore nog dumt att inte ta det om jag får chansen, speciellt då det är gratis.

Jag har ett deltidsjobb nu medan jag går min utbildning. Detta är ett nattjobb över helgerna. Eftersom att man får aktivitetsstöd och får jobba fritt mellan 17-07 Må - Fre samt fritt under helgen utan att få en ersättningsdag i avdrag nackdelen är att man är trött som ett lik ett par dagar efteråt..
Citera
2011-09-26, 09:55
Medlem
Hur lång tid tar det att skaffa lastbilskörkort? Kan man få det gratis via arbetsförmedlingen, om man är arbetslös? Hur är det att jobba som lastbilschaufför? Jag tycker det verkar ganska skönt att inte behöva ha någon bitter chef i sin närhet som är allt annat än trevlig, eller rövslickare vars intresse är att skvallra för chefen, samt att slippa stå på golvet i en instängd fabrik/verkstad. Det verkar vara ett lungt och ganska fritt jobb, bortsett från att man måste köra dit och dit. Eller?

Har tidigare jobbat som svetsare, vilket jag mer eller mindre avskydde. Hög skaderisk, buller och jobbigt för ögonen, man blir enormt smutsig på hela kroppen p.g.a. sot, går inte att prata med någon under arbetstid p.g.a. buller, ect.. Detta för en kass lön (nej, svetsare tjänar inte bättre än andra jobb inom industrin).

Är arbetslös för att jag hoppade av universitetet. Tänkte dock söka in igen så jag börjar på ny utbildning nästa höst, h.ing. i maskinteknik kanske. Därför undrar jag om det är värt att fixa ett kort via arbetsförmedlingen och bara jobba som chaufför fram tills nästa höst? Trivs jag med jobbet så kanske jag stannar som chaufför. Jag är ute efter ett arbete man trivs med, allt annat skiter jag i. Lönen är ju såklart viktig den med, men välmåendet går före. Men samtidigt känns det inte så lockande att ligga ute under hela veckor, vill ju inte kasta bort det sociala med vänner/familj/sambo ect, då jag vet att sådana jobb förekommer.

Hur lång tid tar det att få kortet? Fixade b-kortet utan problem, och att plugga har jag inga problem med. Och nej, jag tänker naturligtvis inte berätta att jag tänker börja plugga nästa höst.
Senast redigerad av kundvagnen 2011-09-26 kl. 10:02.
Citera
2011-09-26, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kundvagnen
Hur lång tid tar det att skaffa lastbilskörkort? Kan man få det gratis via arbetsförmedlingen, om man är arbetslös? Hur är det att jobba som lastbilschaufför? Jag tycker det verkar ganska skönt att inte behöva ha någon bitter chef i sin närhet som är allt annat än trevlig, eller rövslickare vars intresse är att skvallra för chefen, samt att slippa stå på golvet i en instängd fabrik/verkstad. Det verkar vara ett lungt och ganska fritt jobb, bortsett från att man måste köra dit och dit. Eller?

Har tidigare jobbat som svetsare, vilket jag mer eller mindre avskydde. Hög skaderisk, buller och jobbigt för ögonen, man blir enormt smutsig på hela kroppen p.g.a. sot, går inte att prata med någon under arbetstid p.g.a. buller, ect.. Detta för en kass lön (nej, svetsare tjänar inte bättre än andra jobb inom industrin).

Är arbetslös för att jag hoppade av universitetet. Tänkte dock söka in igen så jag börjar på ny utbildning nästa höst, h.ing. i maskinteknik kanske. Därför undrar jag om det är värt att fixa ett kort via arbetsförmedlingen och bara jobba som chaufför fram tills nästa höst? Trivs jag med jobbet så kanske jag stannar som chaufför. Jag är ute efter ett arbete man trivs med, allt annat skiter jag i. Lönen är ju såklart viktig den med, men välmåendet går före. Men samtidigt känns det inte så lockande att ligga ute under hela veckor, vill ju inte kasta bort det sociala med vänner/familj/sambo ect, då jag vet att sådana jobb förekommer.

Hur lång tid tar det att få kortet? Fixade b-kortet utan problem, och att plugga har jag inga problem med. Och nej, jag tänker naturligtvis inte berätta att jag tänker börja plugga nästa höst.

Jag gick en utbildning på 30v för att få CE, ADR, YKB, Truckkort, Krankort mm. Men vi gick 30v enbart bara för att det hade att göra med bidrag och CSN som vi fick det förklarat, vi hade lätt kunnat göra det på halva tiden. Var väl i skolan 1 dag i veckan resten hade jag praktik eller liknande.

Sen med tider osv, allt beror ju på vad du kör för nåt. Kör du distribution så kan du ha rätt normala tider, men kör du fjärrtransporter eller liknande så kommer du ligga ute rätt mycket. Jag kör nu t.ex från tisdag till fredagkväll eller lördag morgon. Trivs bra sjukt bra med jobbet !
Citera
2011-09-26, 12:20
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Jag tycker det verkar ganska skönt att inte behöva ha någon bitter chef i sin närhet som är allt annat än trevlig
Det finns telefon
Citera
2011-09-26, 14:49
Medlem
@Dainea

Sitter här och letar efter praktikplatser eftersom det snart blir aktuellt för mig igen att dra ut igen.

Inte det lättaste eftersom många företag hakar tillbaka när de får reda att det är vi, eleverna som ska köra lastbilen.

Sedan är det ett fler antal mil till närmaste storstad. Och eftersom jag inte har några släktingar som bor där så har jag inget annat val än att leta efter en praktikplats här i området.

Nu undrar jag: Har du någon gång haft elever med dig i lastbilen? Har de fått köra lastbil av dig, eller fick de bara sitta bredvid?

//SweDutch
Citera
2011-09-26, 15:30
Medlem
bastard.s avatar
Citat:

Finns diverse utbildningar via Komvux som tar 20-30 veckor. De är gratis med du måste ta CSN-lån för ditt leverbröd. Annars har vi Arbetsförmedlingen som spottar ut rätt många yngre förmågor (mig inräknad) till utbildare för yrkeschaufförer. Är du under 25 år så får du vara med i ungdomsgarantin efter 90 arbetslösa dagar och då kan de sätta in "åtgärder", dvs t.ex. lastbilskort. Själv fick jag detta och jag får: CE-kort, YKB, Färdskrivarkort, Truck, hjullastare, truck, ADR-alla klasser och tillsist kran-kort. Detta ska jag hinna med att ta på 20 veckor, är inne på min 9:e nu
Citera
2011-09-26, 15:33
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
@Dainea

Sitter här och letar efter praktikplatser eftersom det snart blir aktuellt för mig igen att dra ut igen.

Inte det lättaste eftersom många företag hakar tillbaka när de får reda att det är vi, eleverna som ska köra lastbilen.

Sedan är det ett fler antal mil till närmaste storstad. Och eftersom jag inte har några släktingar som bor där så har jag inget annat val än att leta efter en praktikplats här i området.

Nu undrar jag: Har du någon gång haft elever med dig i lastbilen? Har de fått köra lastbil av dig, eller fick de bara sitta bredvid?

//SweDutch

Vissa skolor pröjsar 200 kr/timmen till åkerierna som "tack för hjälpen". Förstår inte vad de har för problem då. Här där jag bor har vi då inga problem att hitta praktikplatser. Beroende på om vi bor i närheten av varandra så kan jag ge dig några nummer du kan ringa så kommer du garanterat få dig en praktikplats har några kontakter som brukar ställa upp på den fronten...
Citera
2011-09-26, 16:21
Medlem
Citat:
Vissa skolor pröjsar 200 kr/timmen till åkerierna som "tack för hjälpen". Förstår inte vad de har för problem då. Här där jag bor har vi då inga problem att hitta praktikplatser. Beroende på om vi bor i närheten av varandra så kan jag ge dig några nummer du kan ringa så kommer du garanterat få dig en praktikplats har några kontakter som brukar ställa upp på den fronten...
Har för mig att endast min skola betalar ut till företag som har gått en handledarutbildning (Har jag för mig iaf). Men annars betalar dem också ut till APL-företag. Har även för mig att handledaren får några kronor extra i timlönen.

Snällt att du vill hjälpa till med att fixa praktikplats men tror faktiskt inte att jag bor så nära till dig. Går du på gymnasiet som jag gör eller?

Har endast haft praktik på mjölkbil och distributionsbil (dock utan släp) och nu ska jag fixa praktik där jag ska lära mig köra med släp, vilket blir lättare att fixa eftersom dem allra flesta företag här kör med släp.

Tror det blir timmerbil för min del. Ringde till ett företag nyss och han lät rätt trevligt så vi får se.
Citera
2011-10-02, 00:33
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Det finns telefon

Äh, han är ju en mysfarbror! Han tycker ju så bra om en att han vill ge en ledigt hela tiden till och med när han är arg!

Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
@Dainea

//SweDutch

Njae, jag har fixat "praktik" eller "provanställning" åt en elev en gång, men då satt ingen med utan hon blev skickad på egna uppdrag från första timmen hon mötte upp. Har du bara lov att köra så hade det knappast varit ett problem här i Norge iaf...
Citera
2011-10-09, 17:18
Medlem
krap-neks avatar
Lånar tråden lite.

Jag börjar snart en "Förberedande Yrkesförarutbildning" för att ta CE kort. En testmodul på två veckor där det tas beslut om jag ska fortsätta till yrkesutbildningen.

"Teoretiska och praktiska genomgångar, kartläggningar av teoretisk nivå, samt en vecka ute vid ett åkeri för bedömning. Läkarundersökning genomförs under testmodulen."

Jag undrar: Vad är dessa "Teoretiska och praktiska genomgångar och kartläggningar"?

- Är lite nervös

Sen undrar jag: Om min TIDIGARE medicinering med benzodiazepiner (tre år sedan) ligger mig i fatet här? Jag hade en allvarlig (fysisk) sjukdom. Jag var även sjukskriven i flera år pga av detta.

Blev dömd till 3 års skyddstillsyn med övervakare för misshandel i samtid med nedtrappning på benzo. Tvingades efter avslutad nedtrappning lämna urin/blodprov för att bevisa att jag verkligen hade slutat med dessa mediciner. (krav för att behålla körkortet)

Har nu varit medicinfri och ostraffad i över tre år. Äter "bara" citodon pga ryggvärk i nuläget, men håller på att trappa ur den med.

Någon som vet om jag kommer få några "problem" med läkarintyget..?

Jag vill juh verkligen ta CE kortet och börja jobba.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in