2010-02-01, 17:38
Medlem
DunderKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChStoffesson
Senaste summan jag hörde från en kollega var rund 25k för C/E vet inte hbur mycket teori han läste själv men han tog körlektioner på kvällarna och det kan hända att det kanske kan kosta lite extra då... men frågar du en skola som utbildar så säger dem troligen från 15k och uppåt... allt beror på hur snabbt du lär dig och om du har möjlighet att övningsköra med någon annan än körskolan.... det skulle du tjäna en satans massa pengar... att köra lastbil är egentligen inte svårare än personbil bara lite större!!

Vart bor du? kan inte tänka mig att någon skola skulle säga 25k som riktpris för en nybörjare, snarare 25-30k för enbart c-kort.

Skulle snarare tippa på minst 50k enbart för det nödvändigaste, för en duktig nybörjare. Och då kör du upp med trailer, vilket åkeri vill ha en chaufför som bara kan backa trailer?

Om du vill kunna köra i yrkestrafik därefter behöver du dessutom yrkeskomp och adr-styckegods.

Förövrigt så är det väl omöjligt o få ett lastbilsjobb i dagsläget?
Citera
2010-02-01, 17:42
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunderK
Och då kör du upp med trailer, vilket åkeri vill ha en chaufför som bara kan backa trailer?

Förövrigt så är det väl omöjligt o få ett lastbilsjobb i dagsläget?
Uppbackning får inte göras med trailer utan måste göras med ett bil och släp-ekipage så vitt jag vet.
Åtminstonde var reglerna sådana för ~5 år sedan.
Citera
2010-02-01, 17:53
Medlem
DunderKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Uppbackning får inte göras med trailer utan måste göras med ett bil och släp-ekipage så vitt jag vet.
Åtminstonde var reglerna sådana för ~5 år sedan.

Nope idag får man köra med trailer, vilket är betydligt lättare! Men inte så skoj när man börjar jobba och trots sina bokstäver får stå o backa i en timme
Citera
2010-02-01, 17:58
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Nope idag får man köra med trailer, vilket är betydligt lättare! Men inte så skoj när man börjar jobba och trots sina bokstäver får stå o backa i en timme
Körningen är jag medveten om att man får göra med trailer mn är du säker på att uppbackningen får göras med trailer?

Kan ju visserligen ha ändrats, men låter jävligt fel gjort av VV tycker jag.
trailer kna ju fan vem som helst backa
Citera
2010-02-02, 04:23
Medlem
DunderKs avatar
Citat:
Körningen är jag medveten om att man får göra med trailer mn är du säker på att uppbackningen får göras med trailer?

Kan ju visserligen ha ändrats, men låter jävligt fel gjort av VV tycker jag.
trailer kna ju fan vem som helst backa

100% säker, gjorde det själv.
Citera
2010-02-02, 09:10
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
100% säker, gjorde det själv.
OK, då ska jag inte tjafsa med dig mer.

Får man fråga varför du valde att backa upp med trailer?
Visst är det lättare, men som sagt är det ju "bättre" att få så mycket släpvana som möjligt.
Citera
2010-02-02, 17:36
Medlem
DunderKs avatar
Citat:
OK, då ska jag inte tjafsa med dig mer.

Får man fråga varför du valde att backa upp med trailer?
Visst är det lättare, men som sagt är det ju "bättre" att få så mycket släpvana som möjligt.

Gick en betald utbildning, vi övade mycket med både släp o trailer. Vi skulle inte köra upp på vv från början, utan bli godkända av en speciell lärare. Så för att alla skulle bli godkända snabbt fick vi själva välja vilket ekipage vi ville köra upp med.
Citera
2010-02-08, 12:23
Bannlyst
Nån som vet ifall det finns en studiestödsberättigad (CSN) CE utbildning i Skåne? Typ som denna: http://www.studentum.se/Yrkesfoerare_Godstransporter_64429.htm

Har sökt runt men hittar inget, en hel del körkortsskolor som erbjuder detta överallt annars i landet, men inte i Skåne...

Nån som vet mer om detta?
Citera
2010-02-09, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Nån som vet ifall det finns en studiestödsberättigad (CSN) CE utbildning i Skåne? Typ som denna: http://www.studentum.se/Yrkesfoerare_Godstransporter_64429.htm

Har sökt runt men hittar inget, en hel del körkortsskolor som erbjuder detta överallt annars i landet, men inte i Skåne...

Nån som vet mer om detta?

Det finns en i klippans kommun. Nu när du vet det kanske du kan svara på detta:

Vad är det som gäller vid ansökning, är det fritt för vem som helst att söka, eller ska man ha varit arbetslös innan?
Citera
2010-02-10, 09:52
Medlem
Jag håller på att ta c-kort nu, endast C kort....Jobbet betalar
Citera
2010-02-10, 09:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wolframkarbid
Det finns en i klippans kommun. Nu när du vet det kanske du kan svara på detta:

Vad är det som gäller vid ansökning, är det fritt för vem som helst att söka, eller ska man ha varit arbetslös innan?

ÄR det en utbildning som är berättigad till studiestöd (CSN) så får vem som helst söka, inklusive förvärvsarbetande. Dock måste man klara intagningskraven som brukar vara beskrivna på hemsidan, tex ifall det nu är Lernia som har den utb.

Detär ju utbildningar som exemelvis anordnas av AF som man inte per automatik har rätt till för att dom väljer vem som får gå.

har du en länk?
Citera
2010-02-10, 09:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Le Bob
Jag håller på att ta c-kort nu, endast C kort....Jobbet betalar

Gratulerar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto