2012-05-19, 03:26
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdsong
Hur gör ni när ni söker jobb i den här branschen? Vore intressant att veta

Låt höra, ringer ni runt till era kontakter? Traskar ni in på nåt åkeri? Berätta berätta Vad säger ni? Försöker ni låta ödmjuk och trevlig eller kaxig och hård

På ca 4,5 år har jag kørt før fem arbetsgivare och blivit rekryterad till samtliga (nu var væl førvisso hælften av dom inget jag skulle rekommendera till någon, men men...). Så min gissning på hur man søker jobb ær lika god som din.
Om jag hade søkt jobb i denna branschen så hade jag nog varit ganska dryg skulle jag tro; med en extrem chaufførsbrist kombinerat med en del goda referenser kan man kosta på sig det.

Børjar væl bli dags att tænka på jobb igen faktiskt, har gått hemma en vecka nu och børjar væl så smått komma tillbaka till livet. Hade væl hoppats på att få något annat æn kørning, men om inga goda nyheter kommer i løpet av næsta vecka så ser det ganska svart ut...

PS: stort grattis Jocke! Då børjar snart dagarna iførd skjorta och slips?
Citera
2012-05-19, 08:31
Medlem
Dainea

Du som bor i Norge, är du med i facket? skulle vara intressant att få se siffror på hur mycket norska lastbilschaufförer har i timlön, ob och övertid enligt de aktuella transportavtalet för 2012.
Citera
2012-05-19, 10:49
Medlem
wally.lambs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Dainea

Du som bor i Norge, är du med i facket? skulle vara intressant att få se siffror på hur mycket norska lastbilschaufförer har i timlön, ob och övertid enligt de aktuella transportavtalet för 2012.

Tar och svarar på det jag vet.
Något avtal har jag inte hört om när jag fick mitt jobb, först var det via bemanning och sedan fast.
Men här kan du få dig en uppfattning: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=798989
Och denna: http://www.ssb.no/lonnsamf/

Men innan jag började arbeta som chaufför frågade jag olika chaufförer vad dem tjänar och det varierade mellan 150 till 180nok/h.

Så när jag löneförhandlade med bemanningsföretaget ville de ge mig 170, men jag sa 180 och fick det.
Efter sommaren blev jag anställd av företaget och då gav de mig 182. Men det varierar som sagt, en konkurrent betalar 158 till en av deras anställda som jag träffade på.

Övertid är 50% efter 7,5h arbete och 100% efter 11,5h arbete.
Citera
2012-05-19, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Detta inlägget kommer säkert tas bort, men vill bara meddela att jag klarade teoriprovet idag på buss.
Kan man med gott samvete ta helg.

Men det var betydligt svårare än när jag tog på lastbil på gymnasiet? Det var ju exakt samma frågor då. Nu var det helt annorlunda. Och frågor man aldrig sett. Alltså menar dom som man tränat på med YA's datorprogram.
Men fick nästan precis godkänt iaf.
45 rätt av 55. (G=44)

Grattis, kul att det går bra nu!!
Citera
2012-05-19, 12:21
Medlem
2lkopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wally.lamb

En fråga på det.

Nu vet jag ju inte hur grundarbetstiden ser ut men om man utgår från 40h-vecka som vi har i Sverige så kan ju den se olika ut.
En del arbetar 8h 5ggr i veckan andra 10h 4ggr i veckan etc.... .
Om man är schemalagd för ett 10h-pass i Norge kan det väl inte bli övertid efter timme 7,5?

Nyfiken
Citera
2012-05-19, 12:32
Medlem
Dainea en fråga till dig som säkert finns någonstans i tråden men orkar inte gå igenom alla sidor. Dainea, hur bor du i Norge? Och vad betalar du för det? Har du bostad hemma i Sverige också? Hur ofta åker du hem till Sverige?
Citera
2012-05-19, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wally.lamb
Något avtal har jag inte hört om när jag fick mitt jobb, först var det via bemanning och sedan fast.
Men här kan du få dig en uppfattning: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=798989
Och denna: http://www.ssb.no/lonnsamf/

Men innan jag började arbeta som chaufför frågade jag olika chaufförer vad dem tjänar och det varierade mellan 150 till 180nok/h.

Så när jag löneförhandlade med bemanningsföretaget ville de ge mig 170, men jag sa 180 och fick det.
Efter sommaren blev jag anställd av företaget och då gav de mig 182. Men det varierar som sagt, en konkurrent betalar 158 till en av deras anställda som jag träffade på.

Det är ju sjukt bra, borde innebära att man tjänar runt 35-40k brutto?

Citat:
Ursprungligen postat av 2lkopp
En fråga på det.

Nu vet jag ju inte hur grundarbetstiden ser ut men om man utgår från 40h-vecka som vi har i Sverige så kan ju den se olika ut.
Om man är schemalagd för ett 10h-pass i Norge kan det väl inte bli övertid efter timme 7,5?

Nyfiken

Tycker det låter rimligt att det är så, men jag kan inte säga eftersom jag jobbar i Sverige.
Citera
2012-05-19, 12:41
Medlem
2lkopps avatar
Citat:
Det är ju sjukt bra, borde innebära att man tjänar runt 35-40k brutto?

Tycker det låter rimligt att det är så, men jag kan inte säga eftersom jag jobbar i Sverige.

Jo men ju frågade jag ju inte vad just du tyckte var rimligt, herr Breivik
Citera
2012-05-19, 12:46
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
En fråga på det.

Nyfiken
Ja, vi timmisarna på Posten fick utbetalt övertid sett per månad.
Fast man fick ju givetvis lite extra ifall man jobbade några timmar extra/två skift på en dag.

Annars på de två sista jobben jag hade i Norge fick jag ingen övertidstillägg eller någonting. Det sista fick jag någon slags provisionsbetalning, som sög. Runt 160 kr/timme blev det på ett ungefär.. om det inte krånglade allt för mycket. Nattetid. Hur kunde man gå med på det egentligen? Tur jag inte var där mer än en månad.
Och det andra var en platt timlön som tyvärr är vanligt.
Citera
2012-05-19, 12:50
Medlem
Citat:
Jo men ju frågade jag ju inte vad just du tyckte var rimligt, herr Breivik

Citera
2012-05-19, 13:27
Medlem
170 Norska motsvarar 190 svenska.

Guld & gröna skogar om man bor och arbetar nära Svenska gränsen och kan tanka och handla mat.

Citera
2012-05-19, 13:48
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Dainea en fråga till dig som säkert finns någonstans i tråden men orkar inte gå igenom alla sidor. Dainea, hur bor du i Norge? Och vad betalar du för det? Har du bostad hemma i Sverige också? Hur ofta åker du hem till Sverige?

Jag ær hær vet du.
Jag har 3rok ute i skogen några mil utanfør Oslo. Har en hyra på 7500/månad exkl strøm. Har funderat på att flytta liiite mer centralt, kan sækert hitta en tvåa rætt utanfør stan før bara någon tusenlapp mer.

Hem før min del ær hær. Så mina sverigeturer ær væl som de flesta andras hær; efter lønedagen bær det till nærmsta grænshandel før att fylla bilen med alkohol, tobak och mat och så fort som fan hem igen...

Citat:
Dainea

Ja, jag tillhør de dær tokiga 5-7%en som ær med till trots før att vi ær før få før att påverka.
Den vanligaste tariffen ær væl denna: http://www.transportarbeider.no/kunder/ntf/mm.nsf/lupgraphics/Transportoverenskomsten_TL_2010_2012_endelig.pdf/$file/Transportoverenskomsten_TL_2010_2012_endelig.pdf

Men før de flesta spelar den ingen roll; inom tredjepartslogistik kør vi med platt timløn som ligger runt 160,-/h.

Citat:
170 Norska motsvarar 190 svenska.

Guld & gröna skogar om man bor och arbetar nära Svenska gränsen och kan tanka och handla mat.

You bet ya! Du får tænka på att jag inte jæmfør vår løn med østblocket EU utan vad våra semikvalificerade arbetarkollegor hær tjænar (som rangerarna med sina 214,-/h plus ob och øvertidstillægg (skillnaden på nattjobb och 250h kan du ju rækna på sjælv).
Senast redigerad av Dainea 2012-05-19 kl. 13:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in