2008-01-03, 11:13
Bannlyst
Ett fenomen jag har reflekterat över i många år och som återuppväcktes när jag idag läste hur en läkare här på FB uttryckte sig: Varför skriver alla läkare som "krattor" egentligen?

Jag menar inte enbart att den närmast standardiserade handstil som läkare begagnar sig av, ofta är direkt liknande den arketyp till handstil man hittar hos barn i tre- till femårsåldern.

Jag syftar även på de tillkortakommanden i det svenska språket, som i princip alla läkare besitter, t ex tydliga meningsbyggnadsfel och syftningsfel. Även felaktig användning av interpunktionstecken och andra skrivregler åsidosätts - medvetet eller omedvetet - som kotym inom läkarkåren.

Varför är det så här? Diskutera!

MVH

/ Eugen Fotogen (den riktige)
Citera
2008-01-03, 12:34
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eugen Fotogen
... Även felaktig användning av interpunktionstecken och andra skrivregler åsidosätts - medvetet eller omedvetet - som kotym inom läkarkåren. ...
Bäste Doktor Fotogen, sedvanan heter kutym och klädseln heter kostym.
När man sitter i glashus skall man ha bra på fötterna...

För övrigt finns det många läkare som behärskar svenskan till fulländning:

a) Per Christian Jersild
b) Lena Einhorn
c) Stefan Einhorn
d) Annica Dahlström
e) Carl von Linné
Citera
2008-01-03, 12:38
Medlem
Satyricons avatar
Linné skrev dessutom latin rätt skapligt.
Citera
2008-01-03, 12:38
Medlem
filofaxs avatar
Haha, aj då Eugen.

Kan dock hålla med om att många läkare har så kass handstil att jag inte kan välja att tolka det annat än som jävligt nonchalant.
Lyckligtvis dikterar dom ju längre anteckningar.
Citera
2008-01-03, 12:43
Medlem
Ork, tid, vetskap om att den de kommunicerar med kan fatta lite otydliga saker.
Kan man spara 10 sekunder var ggn man skriver ngt så...
Citera
2008-01-03, 12:47
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
... Lyckligtvis dikterar dom ju längre anteckningar.
Där är kanske den verkliga orsaken, underbetalda läkarsekreterare. Många
så kallade journalgrodor uppstår i processen journalskrivning.

Ref. http://www.avigsidan.com/avigsidan/avigt011a.html

Journalgrodor sprider sig som vandringssägner och muterar ibland på vägen.
Citera
2008-01-03, 12:55
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Då läkarsekreteraren är ett minne blott så kan inte läkarkåren längre skylla ifrån sig. Jag har haft mycket kontakt med läkare i mitt jobb, och min erfarenhet är att det är högstatus bland läkare att varken behärska textning eller maskinskrivning.

De flesta läkare är intelligenta och bildade människor som kan formulera sig mycket väl. Taskiga formuleringar och meningsbyggnad beror nog på tidsbrist. Oläslig handstil däremot, det är en ren divagrej.

Tendensen är dock att vårdcentralsläkare skriver bäst och mest på läkarintyg. På en ortopedklinik eller t ex onkologen får patienten oftast bara ett tomt intyg med fyra kryptiska streck på spridda ställen (Hej Martin Åhlund i Motala).
Citera
2008-01-03, 13:47
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Då läkarsekreteraren är ett minne blott så kan inte läkarkåren längre skylla ifrån sig. Jag har haft mycket kontakt med läkare i mitt jobb, och min erfarenhet är att det är högstatus bland läkare att varken behärska textning eller maskinskrivning.

De flesta läkare är intelligenta och bildade människor som kan formulera sig mycket väl. Taskiga formuleringar och meningsbyggnad beror nog på tidsbrist. Oläslig handstil däremot, det är en ren divagrej.

Tendensen är dock att vårdcentralsläkare skriver bäst och mest på läkarintyg. På en ortopedklinik eller t ex onkologen får patienten oftast bara ett tomt intyg med fyra kryptiska streck på spridda ställen (Hej Martin Åhlund i Motala).
Är dom? På UAS vet jag att det finns läkarsekreterare dygnet runt. Menar du vårdcentraler och så kanske?

Egon3: Journalgrodor Finns ju hur många roliga som helst.

Citat:
  • Patienten har inte tidigare begått självmord.
  • Huden: Något blek men existerande.
  • Söker på grund av att ha slagit i vänster stortå som nästan helt har lossnat. Personalen får dock ej dra loss den då det gör ont
  • Patienten går med något sånär levande stöd.

Hittat på skrattnet.se
Edit: Vet inte om dom verkligen har existerat.. men har själv hittat rätt roliga formuleringar. Jag bara väntar på att journalprogrammet ska få en rättstavningsfunktion..
Citera
2008-01-03, 16:03
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Finns de på sjukhusen? Har fått för mig att de är bortrationaliserade för det mesta. Min erfarenhet är att sjukintygen handskrivs av samma personen som höll i skalpellen, vilket tydligen inte var fallet på det glada 80-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Är dom? På UAS vet jag att det finns läkarsekreterare dygnet runt. Menar du vårdcentraler och så kanske?
Citera
2008-01-03, 16:07
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Finns de på sjukhusen? Har fått för mig att de är bortrationaliserade för det mesta. Min erfarenhet är att sjukintygen handskrivs av samma personen som höll i skalpellen, vilket tydligen inte var fallet på det glada 80-talet.
Just sjukintyg kanske det blir så med. Och jag tror att att remisser dubbeldokumenteras, både i cosmic och på papper.. Men det mesta pratar dom in i små diktafoner och sen får läkarsekreterarna knappra in det. Därför det står "..." ibland, då har läkarna mumlat.

Edit: Personligen skulle jag hellre skriva in skiten själv än att tala in det. Tror att det är något av en generationsfråga.. Folk msnade ju inte för 30 år sen och har därför inte varit tvungna att komma upp i någon hastighet, utan förlitar sig till pekfingervalsen. Samtidigt så pluggar man ju inte i 7 år för att sitta och skriva dokument. Hoppas läkarsekreterarna är kvar ett tag till.
Citera
2008-01-03, 16:10
Medlem
Hur skulle du själv skriva om du hade fri tillgång till 96-procentig sprit på jobbet?
Citera
2008-01-03, 16:33
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purkan
Hur skulle du själv skriva om du hade fri tillgång till 96-procentig sprit på jobbet?
Haha
Fb är roligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här