Om man vill räkna de sista 1,5 åren som utbildning så är 23-27000 kr ganska bra betalt.
Med "krångliga principer" menar jag typ ovilja att förstå och hantera arbetsuppgifter som man inte vill göra. Låt mig illustrera;
I mitt jobb konsulterar jag läkare som är anställda just för detta ändamål. För att jobba så effektivt som möjligt så vore det lämpligaste att vi överlämnade bedömningsunderlaget skriftligen till läkaren som läste igenom detta och sedan avlämnade skriftligt svar till oss. Dessvärre höjdes röster (bland läkarna sjävla förstås) för att det var "
resursslöseri" att läkarna satt och skrev utlåtandena på dator; "
Det går att nyttja vår kompetens som läkare bättre" tyckte man.
Nu gör vi så att vi som handläggare träffar läkaren personligen, föredrar ärendet muntligen och låter läkaren titta på relevanta medicinska underlag medans vi sitter och tittar ut i luften och väntar. Sedan ger läkaren muntligen sin bedömning och jag som handläggare ska då fungera som mänsklig diktafon och sedan gå tillbaka till vår arbetsplats för att dokumentera det muntliga utlåtandet i skrift på vår egen dator.
Eftersom vi på mitt jobb sysslar med myndighetsutövning så granskas vi titt som tätt av justitieombudsmannen. JO fann ovan nämnda förfaringssätt helt hysteriskt icke-rättssäkert. Så nu gör vi samma rutin med tillägget att vi någon vecka efter genomförd försäkringsläkarkonsultation uppsöker samma läkare igen för att få vårt utlåtande kontrasignerat! Allt för att man som läkare ska slippa krångla med datorn och hålla på. Men det är lugnt, det förlänger ju bara handläggningstiden ett par tre veckor!
Inga andra anställda på min arbetsplats hade tillåtits krångla på detta sätt. Vi har köpt ett ärendehanteringssystem som kostade många miljoner och som var särskilt anpassat för att läkarna skulle kunna jobba direkt i det. Av det blir det nu intet, för även om man betalar en läkare 50 papp i månaden så är det tydligen läkaren som bestämmer.
De är säkert bra läkare allihop. Men ingen lever i en bubbla! Man måste klara av att passa in en organisation och ett sammanhang.
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Jag tycker inte 23-27000 (vad jag förstår) är särskilt välbetalt, annars är jag välinformerad om hur lång tid man får sitta i skolbänken. Jag räknade alltså den allmänna tjänstgöringen som en del av utbildningen

Men du har ju rätt i att man då äntligen slipper studielån och/eller extrajobb.
Vad menar du med "krångliga principer"? Något annat utöver att dom har kass handstil och lite datorvana? Det är ju kanske inte två egenskaper som avgör hur bra läkare dom är.. eller två egenskaper man ens söker hos en läkare.