2008-01-12, 15:18
Medlem
Doktor Kottes avatar
Under alla mina skolår kan jag inte påminna mig att maten var undermålig en enda dag. Den var i regel god och mättande. Detta eviga tjatande om att skolmaten är dålig - trams! Lär er för fasen uppskatta det som bjuds.

PS Lika god mat var det under 15 månader i det militära. Nasi Goreng till lördagsbrunch...YUMMIE!
Citera
2008-01-12, 15:18
Medlem
Som många tidigare påpekat så är det ju ett jävla massa tyckande från små snorungar att skolmaten skulle vara dålig.

Klart som fan att den inte alltid ärgod, men har under mina år i skolan, från första klass tom tredje ring så gott som aldrig fått något oätligt.

Problemet är snarare att barnen inte lärt sig att tacka och ta emot, serveras det mat är det bara att äta.

Det är ju ganska lätt att se hur det gick för de stackarna som var bortskämda och aldrig åt skolmaten. Precis samma beteende i verkliga livet, aldrig kunna anstränga sig lite extra på arbetet t.ex. Ska alltid ha och ha utan att egentligen ge något själva.

Jag blir förbannad! Uppfostra ungarna att äta maten så behöver de inte bli missanpassade individer, hatade av oss vettiga människor.
Citera
2008-01-12, 15:19
Medlem
Doktor Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trebby
Som många tidigare påpekat så är det ju ett jävla massa tyckande från små snorungar att skolmaten skulle vara dålig.

Klart som fan att den inte alltid ärgod, men har under mina år i skolan, från första klass tom tredje ring så gott som aldrig fått något oätligt.

Problemet är snarare att barnen inte lärt sig att tacka och ta emot, serveras det mat är det bara att äta.

Det är ju ganska lätt att se hur det gick för de stackarna som var bortskämda och aldrig åt skolmaten. Precis samma beteende i verkliga livet, aldrig kunna anstränga sig lite extra på arbetet t.ex. Ska alltid ha och ha utan att egentligen ge något själva.

Jag blir förbannad! Uppfostra ungarna att äta maten så behöver de inte bli missanpassade individer, hatade av oss vettiga människor.

WORD!
Citera
2008-01-12, 15:27
Medlem
Subb[a]s avatar
Jobbar på ett ställe som har samma mat, "sodexho", så jag äter skiten nästan dagligen och visst, ibland är den kass och ibland bra. Mest irriterande är att dom ska skicka ner svamp i nästan allting. Man blir iaf mätt och man klarar dagen. Den får en att uppskatta maten man själv gör, eller blir bjuden på i barnhemmet. Jävliga är att jag får betala 65:-!!
Citera
2008-01-14, 14:32
Medlem
cosmic_dancers avatar
det är nog inte skolmaten som gör ungarna feta utan det är avd en del föräldrar proppar i dem och vad de äter istället för skolmaten då de inte lärt sig hemifrån att äta det som erbjuds.

Skulle man däremot få sådan mat som barnen i England så hade jag reagerat.
Citera
2008-01-14, 22:07
Medlem
11xx22s avatar
Ta inte bort skolmaten

men förbättra den gärna där det behövs.

Mina barn får bra mat i sin skola (lagad på skolan), har själv ätit den.
Dessutom har jag märkt att barn, i alla fall så länge de är relativt små, faktiskt provar på en del rätter de annars inte skulle prova, eftersom kompisarna äter.

Jag tror också att det faktiskt ofta går att påverka kvaliteten i viss mån. Råkar man dessutom bo i en storstad så finns det numera (alldeles för) många skolor att välja mellan. Gå och provät om du är osäker Den där Mary, den dagen det blir dags för dina framtida barn.

Om alla skulle vara tvugna att ta med egen lunch tror jag att många skulle äta sämre än idag. I mina barns skola finns föräldrar som inte klarar att skicka med frukt varje dag. Hur ska de fixa lunch till ungarna?
Citera
2008-01-16, 21:39
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den där Mary
Vet inte riktigt om den här tråden hamnar rätt, men om inte så får någon moderator gärna flytta på den.

En tanke slog mig när jag läste tråden som handlade om att låta barn äta i affären och allmänt dalt med dagens barn.

Är det inte rätt hemskt att man som förälder inte har en chans att styra vad barnen får att äta under skoldagarna?
Jag är själv mycket noga med vad jag äter och anstränger mig för att laga näringsriktig mat utan en massa kemikalier och skräp.

Jag vill verkligen inte att mina framtida barn ska äta den grisföda som serveras i svenska skolmatsalar, den är näringsmässigt under all kritik. Om jag fick välja skulle allmän skollunch avskaffas och medtagen lunchlåda införas.

Jovisst, är det jättehemskt att din lilla avkomma måste är näringriktig storköksmat och inte trerättersmiddag. Du har naturligtvis ingen chans att göra en lunchlåda till ditt underbara barn. Chanserna är lika med 0. Katastrof. Du har absolut ingen som helt chans att ens påverka de kommunala makthavarna eller skolan. Nej, sådant är för jobbigt då det är en förälders rättighet att få allt serverat på silverfat av pappa socialim. Det är hemskt. Det här är katastrof att det inte finns en krisgrupp för sådant här.
Citera
2008-01-16, 23:13
Medlem
thebandit777s avatar
Typiskt Sverige, ett jävla gnäll trots att det är gratis och bra mat till barnen.

Har aldrig haft några problem med maten på alla de skolor jag gått i, men alla kompisar klagade hela tiden. "Uhh jag vill ha pizza och hamburgare" Jävla snorungar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in