• 1
  • 2
2008-01-03, 07:37
Medlem
Vet inte riktigt om den här tråden hamnar rätt, men om inte så får någon moderator gärna flytta på den.

En tanke slog mig när jag läste tråden som handlade om att låta barn äta i affären och allmänt dalt med dagens barn.

Är det inte rätt hemskt att man som förälder inte har en chans att styra vad barnen får att äta under skoldagarna? Jag är själv mycket noga med vad jag äter och anstränger mig för att laga näringsriktig mat utan en massa kemikalier och skräp.

Jag vill verkligen inte att mina framtida barn ska äta den grisföda som serveras i svenska skolmatsalar, den är näringsmässigt under all kritik. Om jag fick välja skulle allmän skollunch avskaffas och medtagen lunchlåda införas.
Citera
2008-01-03, 07:46
Medlem
En sedanlänge tillskansad rättighet som vi har i Sverige. Oavsett vad man tycker på kvalitén på maten så ger det iallafall en möjlighet att äta ETT vamt mål mat om dagen.
Mesta möjliga nytta för mesta möjliga personer.

Har släkt i Danmark och dom är väldigt avundsjuka på vår skolmat.

Tycker du den är undermålig så skicka med pengar så dina barn kan äta ute.
Citera
2008-01-03, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
En sedanlänge tillskansad rättighet som vi har i Sverige. Oavsett vad man tycker på kvalitén på maten så ger det iallafall en möjlighet att äta ETT vamt mål mat om dagen.
Mesta möjliga nytta för mesta möjliga personer.

Har släkt i Danmark och dom är väldigt avundsjuka på vår skolmat.

Tycker du den är undermålig så skicka med pengar så dina barn kan äta ute.

Eeeh... för att lunchrestauranger är kända för sin vällagade mat menar du? Och varför ska mina barn behöva bli avvikande för att jag vill att de ska äta bra mat? Vore det inte bättre att föräldrar istället från början kontrollerar vad ungarna äter genom lunchlåda? Varför ska en institution föda mina barn?
Citera
2008-01-03, 07:58
Medlem
Katarsiss avatar
Det finns ingenting som hindrar dig från att skicka med dina barn en matlåda. Att sedan försöka få bort den allmänna skollunchen för alla barn bara för att du vill att dina barn ska äta din mat blir dock lite dumt, tycker du inte?
Citera
2008-01-03, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den där Mary
Eeeh... för att lunchrestauranger är kända för sin vällagade mat menar du? Och varför ska mina barn behöva bli avvikande för att jag vill att de ska äta bra mat? Vore det inte bättre att föräldrar istället från början kontrollerar vad ungarna äter genom lunchlåda? Varför ska en institution föda mina barn?

Därför att ca 1/1000 ens kommer att orka fixa med matlåda till sina barn varje dag, det är fan illa nog att jag gör det själv. Då skall du veta att vi äter mat av hög kvalité hemma.

Den instutitionen har sitt ursprung i att barnen fick för dålig mat i sina matlådor, elller kanske ingen mat alls. Är det då en bra idé att ta bort skollunchen? Vad du inte förstår är att skollunchen är en unik förmån som vi har i Sverige.
I Danmark tex så har du lunchlåda och i stort sett alla äter smörgås, i bästa fall. Såg du Jamie Olivers serie om engelska skolluncher?
Sen att du inte gillar svenskskolmat är en annan fråga.
Min erfarenhet av bespisningspersonalen är att dom gör ett fantastiskt jobb med de resurser de har.
Citera
2008-01-03, 09:47
Medlem
Erik1974s avatar
Skolmaten är oerhört reglerad vad gäller att den ska uppfylla näringskraven för det dagliga behovet. Anser du den undermålig ber jag dig i det snaraste att istället anmäla skolan som då har en skyldighet att rätta till problemet.

Jag har personligen jobbat på 4-5 skolor och alltid ätit maten och inte upplevt samma som du, tvärtom. Jag tycker att vi ska värna om den förmånen vi har.
Citera
2008-01-03, 09:54
Nu är det förmodligen så att 99% av kritiken på skolmaten ifrån barn är bs. Jag tillhörde den stora skara ungar som alltid klagade på skolmaten och gav mattanterna ett helvete i skolan bara för att det inte var pankakor och pizza var och varannan dag. Men självklart kan du styra vad dina barn ska äta, du får helt enkelt instruera dem till att bara äta grönsaker och/eller det vegetariska alternativet, eller så kan du ju ge dina barn mat i påse. Om du fortfarande inte är nöjd (jävla muslimjävel) så kan du ju försöka ta upp det med Hem och Skola eller ta upp det på ett föräldramöte för att se om det finns nån person som håller med dig (jävla muslimjävlar), vilket jag inte tror..
Citera
2008-01-03, 10:16
Medlem
Citat:
Vet inte riktigt om den här tråden hamnar rätt, men om inte så får någon moderator gärna flytta på den.

En tanke slog mig när jag läste tråden som handlade om att låta barn äta i affären och allmänt dalt med dagens barn.

Är det inte rätt hemskt att man som förälder inte har en chans att styra vad barnen får att äta under skoldagarna? Jag är själv mycket noga med vad jag äter och anstränger mig för att laga näringsriktig mat utan en massa kemikalier och skräp.

Jag vill verkligen inte att mina framtida barn ska äta den grisföda som serveras i svenska skolmatsalar, den är näringsmässigt under all kritik. Om jag fick välja skulle allmän skollunch avskaffas och medtagen lunchlåda införas.

Jag jobbade en väldigt kort period på ett storkök utanför stockholm , Maten kokade så länge att varenda näringsämne försvann. Maten "berikades" sedan genom att hiva ned ett par nävar med vitaminpulver.

Maten kunde stå och koka i flera timmar trots att den bara behövde några minuter egentligen , sen värmehålls den fram tills dess att barnen skall äta den.
Citera
2008-01-03, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Därför att ca 1/1000 ens kommer att orka fixa med matlåda till sina barn varje dag, det är fan illa nog att jag gör det själv. Då skall du veta att vi äter mat av hög kvalité hemma.

Den instutitionen har sitt ursprung i att barnen fick för dålig mat i sina matlådor, elller kanske ingen mat alls. Är det då en bra idé att ta bort skollunchen? Vad du inte förstår är att skollunchen är en unik förmån som vi har i Sverige.
I Danmark tex så har du lunchlåda och i stort sett alla äter smörgås, i bästa fall. Såg du Jamie Olivers serie om engelska skolluncher?
Sen att du inte gillar svenskskolmat är en annan fråga.
Min erfarenhet av bespisningspersonalen är att dom gör ett fantastiskt jobb med de resurser de har.

Tack, jag förstår mycket väl och behöver inte dina dumförklaringar.

Jag tycker bara det är sjukt att ungar i sverige förses med undermålig mat utan att föräldrarna har något att säga till om. Hur kan ansvaret för ungars föda vara NÅGON annans än föräldrarnas?
Citera
2008-01-03, 12:00
Medlem
Paparobos avatar
skicka med ett äpple, en fullkornsskiva och lite broccoli att knapra på mellan rasterna så har dina eventuella missanpassade barn reducerat intaget av för lite näring.
Citera
2008-01-03, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paparobo
skicka med ett äpple, en fullkornsskiva och lite broccoli att knapra på mellan rasterna så har dina eventuella missanpassade barn reducerat intaget av för lite näring.

Det handlar inte bara om vad som inte finns i maten, det handlar minst lika mycket om vad som finns i den. Glutamat t ex är bevisat skadligt men används hej vilt, något jag själv undviker.
Citera
2008-01-03, 12:08
Medlem
Citat:
Tack, jag förstår mycket väl och behöver inte dina dumförklaringar.

Jag tycker bara det är sjukt att ungar i sverige förses med undermålig mat utan att föräldrarna har något att säga till om. Hur kan ansvaret för ungars föda vara NÅGON annans än föräldrarnas?

Fan, du är ju så dum att jag var tvungen att lägga till två dumsmileys till.
Du kan påverka genom at påverka skola och politiker. Vill du inte att dina barn skall äta skolans mat, skicka med.
Men, att ens tänka tanken på att ta bort skolmaten är så kortsiktigt att jag häpnar.

OfT
De flesta föräldrar betäcknar sin avkomma med BARN
Det är väldigt lätt att slänga sig med åsikter om föräldraskap innan man har fått egna barn, men man är oftast inte lika vältalig efter förlossningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in