2008-01-03, 05:29
Medlem
fillesas avatar
Hejsan. Brukar vanligtvis inte hänga på det här forumet, bara kika in lite då och då för att få tips !

Men den här gången har jag inte hittat något av det jag söker; och
startar därför ett nytt inlägg. Det är nämligen så att jag är en grabb på 19 år som är i desperat behov av extrapengar.

Jag tycker själv att jag är duktig på att skriva och undrar därför
om det finns någon site eller liknande som ger en icke journalistutbildad pengar för att skriva. Jag är självklart villig att skicka en testskrivningar, gratis.

Jag har sökt som en dåre på internet, men har bara hittat oseriösa förslag. Det mest vettiga jag hittat är faktiskt metrobloggen. Men seriöst, 2 öre per visning.
Blir väldigt mycket jobb för lite pengar. Efter det så kom bloggskrivande överhuvudtaget. ''skriv en blogg, få besökare, sälj reklamannonser''. Men även det verkar onekligen för svårt, då det kan vara väldigt svårt att få just sin blogg känd....

DÄRFÖR vänder jag mig till er... tips välkommnas.

//
Fillesa
Citera
2008-01-03, 08:32
Medlem
savoxovass avatar
Bästa tipsen för en eventuell karriär inom media

Gå med i antingen vänsterpartiet/miljöpartiet och anamma hela deras retorik och slicka röv på så många vänsternissar som du bara kan för att bygga på ditt nätverkande tills tungan stinker rejält. Profilera sen ditt skrivande på frågor som HBT,flyktingar,klimatförstöring och hemska nazister. På detta sätt kan man lätt få in en fot och göra sig riktiga pengar utan att egentligen kunna något.

PS. Överväg en könstranplantation till kvinna. Mig veterligen så är det ingen skribent som ännu kommit på att profilera sig som transa för en karriär inom det skrivna mediat. Först till kvarn gäller.....

Det var så lite så....

(Ps. Sry om jag är lite oseriös, men rätt image är väldigt viktig inom denna branschen.Ju tidigare du jobbar på det desto lättare att göra karriär)
Citera
2008-01-03, 09:04
Medlem
fillesas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av savoxovas
Text

hehe Jag håller med till stor del. Men jag pratar inte om att göra karriär.
Sådana beslut har jag inte ens börjat fundera på. Utan det är mer som en sysselsättning. En liten hobby kan man säga, och vem vill inte ha betalt för att göra sin hobby?
Citera
2008-01-03, 09:09
Medlem
savoxovass avatar
Lycka till. Duktiga skribenter förgyller oss icke skrivkunnigas vardag .
Citera
2008-01-03, 10:06
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av savoxovas
Bästa tipsen för en eventuell karriär inom media

Gå med i antingen vänsterpartiet/miljöpartiet och anamma hela deras retorik och slicka röv på så många vänsternissar som du bara kan för att bygga på ditt nätverkande tills tungan stinker rejält. Profilera sen ditt skrivande på frågor som HBT,flyktingar,klimatförstöring och hemska nazister. På detta sätt kan man lätt få in en fot och göra sig riktiga pengar utan att egentligen kunna något.

PS. Överväg en könstranplantation till kvinna. Mig veterligen så är det ingen skribent som ännu kommit på att profilera sig som transa för en karriär inom det skrivna mediat. Först till kvarn gäller.....

Det var så lite så....

(Ps. Sry om jag är lite oseriös, men rätt image är väldigt viktig inom denna branschen.Ju tidigare du jobbar på det desto lättare att göra karriär)

Du glömmer bort vänsterrabulisten Johan a k a "Jenny" Ehrenberg som i decennier gett ut sin hycklande och skit(o)nödiga vänsterblaska ETC.

När han höll på att kursa för om det var första eller andra gången så omvandlades den finlemmade,2 meter långa och med ett groteskt stort adamsäpple utrustade radikale redaktören och ansvarige utgivaren till en skäggstubbig 2 meter lång transa.

Medier visste inte till sig - transan dök upp överallt - så modigt att träda fram
vad spännande, hur är det att jobba i den mansdominerade medievärlden?
(det var den då, sedan dess har den fyllts på med ca 1000000 svartklädda arga unga kvinnor och kanske en 25000 finlemmade metrosexuella män, så rökande män och riktiga reportrar är förstås lika vanliga som blåtungade havstrutar med Reebokskor i dagens medievärld)Vad säger dina arbetskamrater och din familj?

Ja de hade nog blivit rejält förvånade eftersom det var en bluff av bibliska proportioner.

Det gav dock en kortvarig mediehypevåg som antagligen gav Illja Ehrenburg tillräckligt med ikonstatus att kursa, börja om och fortfarande ge ut sitt skötebarn - Ehrenburgs finanstrixande står inte efter de bedragare som han gisslar inom finansvärlden, för att hålla sin blaska vid liv.

Det här var i början / mitten på -80 talet när transor ansågs smyga runt vid centralstationens pissoarer eller möjligtvis existerade på engelska internatskolor, så manschesterkavajklädda och skäggiga 68 reliker trodde nog på fullt allvar att det var sant och att de gjorde en insats när de lät lilla Jenny träda fram.
Citera
2008-01-03, 11:05
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fillesa
Skriva för pengar och sånt...
Om du bor på en liten ort med en liten ortstidning (och då menar jag liten - inte Smålandsposten, Borås Tidning el. dyl.) så kan du alltid gå dit och erbjuda dina tjänster. Små ortstidningar tar in allt möjligt och en del som man inte trodde var möjligt. Det blir inte många hundralappar per text, men om du gör hyggligt ifrån dig kan du räkna med fler uppdrag eller till och med vikariat. Det vimlar inte av utbildade och/eller erfarna journalister på små orter. Man tager vad man haver.
Citera
2008-01-03, 11:32
Medlem
fillesas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaha Johoansson
text

Hmm, ett värdigt tips ! Bor dock i Göteborg. Men kom att tänka på
metro. Kan ju vara värt att skicka in en testartikel.

mer tips
Citera
2008-01-04, 12:06
Medlem
Druganauts avatar
Metro tar sannolikt inte in texter från vem som helst. Det bästa tipset är gratistidningarna och de rena annonsbladen. Om du kan skriva, är beredd att skriva tråkiga artiklar och dessutom är billig så har du nog möjligheter att ta dig in den vägen. Se sedan till att spara de pengar du drar in där och gå en copy-kurs på Berghs eller liknande så kan du sedan börja försörja dig på lite mer hedervärt skrivande än att ge dig in i journalist-träsket.
Citera
2008-01-04, 12:47
Medlem
fillesas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Druganaut
Metro tar sannolikt inte in texter från vem som helst. Det bästa tipset är gratistidningarna och de rena annonsbladen. Om du kan skriva, är beredd att skriva tråkiga artiklar och dessutom är billig så har du nog möjligheter att ta dig in den vägen. Se sedan till att spara de pengar du drar in där och gå en copy-kurs på Berghs eller liknande så kan du sedan börja försörja dig på lite mer hedervärt skrivande än att ge dig in i journalist-träsket.

Jo, det är ju det jag menar. Det bästa tipset är att kontakta gratistidningarna. Och Metro är ju en gratistidning. Kanske för stor dock.
Ska se vad jag får fram.

mvh
Citera
2008-01-04, 14:13
Medlem
Bara Glads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Druganaut

Metro är en gratistidning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in