2008-01-02, 21:03
Medlem
kanske redan finns 100 tradar om detta, men jag funderar pa att skaffa ett handeldvapen...

har aldrig agt en pistol forut, och bara skjutit nagra fa ganger. vad ar en bra "nyborjar" pistol? revolvrar ser coola ut, men ar dom praktiska?

har inga krav nar det galler varken marke eller modell, men vill ha nagot av god kvalite utam krangel.

pris ar ovesantligt, men eftersom jag varken ar vapenfantast, samlare, eller prickskytt ar ett rimligt pris att foredra (jag bryr mig inte om guld, adelstenar, eller annat kosmetiskt trams). jag vill helt enkelt bara ha en vanlig enkel mainstream pistol utan tjafs.

vidare undrar jag hur mycket man masste underhalla puffran? rengoring? skjuta med jamna mellanrum, osv?

vad ska jag ha vapnet till? "skydd och sakerhet" later larvigt, men jag vill helt enkelt ha ett vapen i mitt hus (givetvis val forvarat, osv.) Kan aven tanka mig att aka till skjutbanan, eller ut i skogen ibland om det ar skoj. lite samma grej som att ha ill exempel en stjarnkikare, eller en go-cart 100% Logiskt? nej kanske inte.

tips? tack!
Citera
2008-01-02, 21:06
Medlem
Jans0ns avatar
Jag hade nog köpt en sån där Hitlerpistol. Luger tror jag namnet var närmare bestämt.
Citera
2008-01-02, 21:17
Medlem
Dr.Diegos avatar
Skall du bara ha en ekel pistol som är enkel att använda så skulle jag ta en Glock. Vet inte hur enkla de är att få tag på. Vet inte vilka kanaler du tänkt använda vid köpet?

Citat:
Ursprungligen postat av Jans0n
Jag hade nog köpt en sån där Hitlerpistol. Luger tror jag namnet var närmare bestämt.
Finns det fungerande Lugrar längre? annars är det ju en klassiker...
Citera
2008-01-02, 21:46
Medlem
scoremaxs avatar
Vad jag förstår av ditt inlägg, så är det ett illegalt vapen som du tänker anskaffa eller??

Då är mitt svar:
"-Det du faktiskt får tag på."

Även om det finns en massa människor som påstår sig kunna få fram istort sett vad som helst..även här på FB...så finns det en massa människor som påstått sig se Elvis i snabbköpet också..If you get my point..
Citera
2008-01-02, 21:56
Medlem
Azraels avatar
Det verkar som om TS emellanåt bor i USA. Kolla i så fall vad som gäller för just din delstat/county. Det kan skilja en hel del. Gå gärna med i en lokal skytteklubb och delta i en introduktionskurs så att du lär dig lite basics.

Vad gäller vapnet så säger jag Glock. Jag skulle kunna ge en massa andra förslag också men om du bara vill ha ett högkvalitativt vapen till bra pris så är nog Glock svårslaget. Åk till en handlare och be att få känna på några olika modeller. De med större stomme (i kaliber 45 acp och 10mm) är ganska stora i kolven och kan vara klumpiga att hantera för folk med små händer.
Citera
2008-01-02, 22:20
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r1ckardd
kanske redan finns 100 tradar om detta, men jag funderar pa att skaffa ett handeldvapen...

har aldrig agt en pistol forut, och bara skjutit nagra fa ganger. vad ar en bra "nyborjar" pistol? revolvrar ser coola ut, men ar dom praktiska?

har inga krav nar det galler varken marke eller modell, men vill ha nagot av god kvalite utam krangel.

pris ar ovesantligt, men eftersom jag varken ar vapenfantast, samlare, eller prickskytt ar ett rimligt pris att foredra (jag bryr mig inte om guld, adelstenar, eller annat kosmetiskt trams). jag vill helt enkelt bara ha en vanlig enkel mainstream pistol utan tjafs.

vidare undrar jag hur mycket man masste underhalla puffran? rengoring? skjuta med jamna mellanrum, osv?

vad ska jag ha vapnet till? "skydd och sakerhet" later larvigt, men jag vill helt enkelt ha ett vapen i mitt hus (givetvis val forvarat, osv.) Kan aven tanka mig att aka till skjutbanan, eller ut i skogen ibland om det ar skoj. lite samma grej som att ha ill exempel en stjarnkikare, eller en go-cart 100% Logiskt? nej kanske inte.

tips? tack!
Som andra har sagt, Glock är ett bra val, mycket pistol för ett lågt pris.
Sen kan man ju få andra roligare saker, men då ökar priset också, Glock är en högkvalitativ pistol med en snäll prislapp, och det är svårt att hitta något som är bättre för samma pris.

Finns i ett par olika modeller, och olika kalibrar, åker du till en vapenhandlare i USA har han garanterat ett par olika modeller, den vanligaste är Glock 17 i 9x19mm.

Vad gäller underhåll så är regeln att man rengör den efter varje gång som man skjutit med den, torkar ut den, drar rent pipan och fettar/oljar sen in den efteråt. Om den är vårdad och infettad/inoljad så kan den sen ligga nästan hur länge som helst utan att behöva något mer, se bara till att det är torrt och rumstempererat så är allting bra.
Citera
2008-01-03, 06:00
Medlem
tack for alla svar!

skulle kanske namnt det tidigare, men jag bor i ett land dar (nast intill) alla skjutvapen utan problem gar att kopa i vilken vapenaffar som hellst. alltsa handlar det inte om ett illegalt vapen, utan om ett vanligt hederligt lagligt vapen med andra ord kan jag ju "fa tag pa" vilket vapen som hellst

ar $1000 en vettig summa?

later som Glock ar ett ok vapen? hur ligger det till med tex Magnum och smith&wesson? bada ar ju ganska kanda tillverkare, ar dessa OK in real life, eller ser dom bara coola ut pa film?

en introduktionskurs later vettigt. ska nog kolla upp det.

detta kanske later som en dum fraga, men hur ar det egentligen med sakerhet? hur latt gar ett skott av? om jag tappar ett laddat osakrat vapen i golvet, gar skottet av? ar inte fumlig av mig, men hur stor risk ar det att av misstag avfyra en kula? ni som har vapen, hander det (ofta)?

vidare, hur stor skada (inte pa manniskokroppen) gor en kula egentligen, om avfyrad (av misstag) innomhus? givetvis gar den igenom en ruta utan problem, men (ytter/inne) vaggar? beror givetvis pa kaliber, men ni forstar vad jag menar: tex. OM jag skulle av misstag avfyra ett skott innomhus, ar det risk att den traffar grannens bil - eller grannen!? kanske en bra anledning att inte skaffa nagot med for kraftig kaliber? i sa fall, vad ar lagom?

jag antar att grovre kaliber later mer nar man skjuter? inga problem med en saftig knall, men jag vill hellst klara nagra skott utan att det ringer i skallen i flera dagar efterat. visst kommer jag ha horselskydd, men ar det vettigare att skippa de grovre kaliberna, eller spelar det ingen roll (knall som knall)? samma sak nar det galler rekylen: jag har grova armar och har inget emot lite rekyl, men jag kan tanka mig att det finns en grans nar det inte ar roligt att skjuta langre ...eller? i sa fall, vilka kaliber+vapen kombination bor man halla sig under? Tex har jag hort att den kanda Desser Eagle pistolen ser grym ut, men ar ett helvette att skjuta med da den snarare orsakar smarta en noje. da valjer jag hellre en lagre kaliber.
Citera
2008-01-03, 06:13
Medlem
Mordiuss avatar
Tjao, jag vet bara att om du skaffar en liten .38 revolver så behöver du inte vara så väldans orolig för skador vid inne skjutning och dylikt om du skulle "Råka tappa den när inbrottstjuven kom med din tv i hallen" dom går in i väggen och stannar där för det mesta såg till och med på ett program att en del kulor ifrån en .38 kan stoppas med tjocka kläder bara, så chansen är inte så stor att den går ut igenom väggen och in i grannens hus ( Om du inte bor i en husvagn och har sånnadär tunna gips/plastväggar)
Citera
2008-01-03, 06:31
Medlem
scoremaxs avatar
skulle kanske namnt det tidigare, men jag bor i ett land dar (nast intill) alla skjutvapen utan problem gar att kopa i vilken vapenaffar som hellst. alltsa handlar det inte om ett illegalt vapen, utan om ett vanligt hederligt lagligt vapen med andra ord kan jag ju "fa tag pa" vilket vapen som hellst

Jamen då så, då förstår jag.

Det får du en bra pistol för, tom mindre än det.
Använd öveskottet till grundkurs eller övningsammo.

later som Glock ar ett ok vapen? hur ligger det till med tex Magnum och smith&wesson? bada ar ju ganska kanda tillverkare, ar dessa OK in real life, eller ser dom bara coola ut pa film?

Skit i udda vapen eller överdriven kaliber..efter ett tag blir det bara jobbigt och dyrt med ammunition och tillbehör.

detta kanske later som en dum fraga, men hur ar det egentligen med sakerhet? hur latt gar ett skott av? om jag tappar ett laddat osakrat vapen i golvet, gar skottet av? ar inte fumlig av mig, men hur stor risk ar det att av misstag avfyra en kula? ni som har vapen, hander det (ofta)?
Alla moderna revolvrar och pistoler av god kvalitet, har inbygda säkringar mot sådana små olyckor..med andra ord; det händer ALDRIG.
Glocken har t.ex ingen manuell säkring alls..men tre stycken inbyggda..not to worry.

vidare, hur stor skada (inte pa manniskokroppen) gor en kula egentligen, om avfyrad (av misstag) innomhus? givetvis gar den igenom en ruta utan problem, men (ytter/inne) vaggar? beror givetvis pa kaliber, men ni forstar vad jag menar: tex. OM jag skulle av misstag avfyra ett skott innomhus, ar det risk att den traffar grannens bil - eller grannen!? kanske en bra anledning att inte skaffa nagot med for kraftig kaliber? i sa fall, vad ar lagom?

Beror helt på, men räkna med penetration av en innervägg åtminstonde..Det finns en del info på nätet om detta.
Kalibern är ett mått, men den säger inte allt, exempelvis så brukar 9x19 penetrera mer än .45 acp.

jag antar att grovre kaliber later mer nar man skjuter? inga problem med en saftig knall, men jag vill hellst klara nagra skott utan att det ringer i skallen i flera dagar efterat. visst kommer jag ha horselskydd, men ar det vettigare att skippa de grovre kaliberna, eller spelar det ingen roll (knall som knall)? samma sak nar det galler rekylen: jag har grova armar och har inget emot lite rekyl, men jag kan tanka mig att det finns en grans nar det inte ar roligt att skjuta langre ...eller? i sa fall, vilka kaliber+vapen kombination bor man halla sig under? Tex har jag hort att den kanda Desser Eagle pistolen ser grym ut, men ar ett helvette att skjuta med da den snarare orsakar smarta en noje. da valjer jag hellre en lagre kaliber.

Håll dig till en Automat i en av följande kalibrar, så drar du nytta av både billig övningsammo, och den bästa tjänsteammunitionen som utvecklats/as..

9x19/.40S&W/.45ACP
Citera
2008-01-03, 12:01
Medlem
Citat:
Tjao, jag vet bara att om du skaffar en liten .38 revolver så behöver du inte vara så väldans orolig för skador vid inne skjutning och dylikt om du skulle "Råka tappa den när inbrottstjuven kom med din tv i hallen" dom går in i väggen och stannar där för det mesta såg till och med på ett program att en del kulor ifrån en .38 kan stoppas med tjocka kläder bara, så chansen är inte så stor att den går ut igenom väggen och in i grannens hus ( Om du inte bor i en husvagn och har sånnadär tunna gips/plastväggar)

Hahaha. Är en liten .38 revolver mindre farlig än en stor .38 revolver?

Är det inte bättre att man struntar i att posta inlägg om man faktiskt inte vet eller åtminstone inte har någorlunda hyfsat koll?

En liten som stor .38 revolver är precis lika farlig som den ammunition man använder. Om man laddar ner en .38 special ordentligt och använder en kula som inte har särskilt hög penetrationsförmåga så kanske man kan stoppa den med tjocka kläder men jag skulle inte vilja prova. Inte ens med en .22 LR!

Om inte kläderna är gjorda i kevlar såklart.
Citera
2008-01-03, 14:41
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordius
.38 special har nästan samma kraft som 9mm parabellum, tjocka kläder räcker definitivt inte....

Citat:
Ursprungligen postat av r1ckardd
tack for alla svar!

en introduktionskurs later vettigt. ska nog kolla upp det.

Gå en introduktionskurs, borde som sagt finnas en del sådana i USA. Överlag är vapen säkra, olyckor orsakas mestadels av idioter som "leker" med vapnen och riktar och skjuter med dem i tron att de är oladdade (men ibland är de laddade och då smäller det) och sen skyller på att de "tappade" vapnet.

Magnum är en laddning och en kaliber snarare än en tillverkare, .44 magnum och .357 magnum är olika kalibrar.
Smith&Wesson är en stor tillverkare av vapen och gör en stor mängd revolvrar och pistoler. Dessa är väl bra och till överkomliga priser men inget jag vet så mycket om, deras pistoler klarar sig väl bra i konkurrensen med Glock, Beretta och andra, men inget som direkt står ut.

Om du håller dig till "normala" kalibrar, istället för elefantjaktsrevolvrar, så kommer inte rekyl eller smäll vara några större problem, särskilt inte med hörselskydd. Desert Eagle i .50 Action Express är en "gangsta"-pistol, fördelarna med den är ganska små, den är bara respektingivande för de oinsatta.
Om du är ute efter kraftfulla pistoler skulle jag titta mer på 10mm Auto, och hitta en pistol som klarar full-laddade 10mm Auto patroner....

Men om du inte kan så mycket, så börja med en enklare kaliber.
9mm och .45 ACP är två väldigt vanliga pistolkalibrar, de flesta pistoler finns i dessa kalibrar, och de är fullt tillräckligt kraftfulla. Det är enkelt att få tag i ammunition, och den kostar heller inte en mindre förmögenhet att skjuta med, som en del ovanligare kalibrar kan göra.

Eftersom du bor i USA, gå till en skytteklubb och snacka runt lite, kommer troligen finnas en del där som kan svara på direkta frågor, och du kan säkert också få provskjuta lite vapen och känna på dem och själv bilda en uppfattning om olika kalibrars kraft och rekyl.
Citera
2008-01-03, 16:34
Medlem
som sagt, ett stort tack for alla svar!
nu har jag kollar runt lite och upptackt att manga vapenaffarer har en range - i butiken! Man kan alltsa provskjuta vapnet man tanker kopa direkt i butiken, ungefar som i en golf affar dar man kan prova att sla nagra bollar innan man koper en klubba. Jag far helt enkelt ta och ga dit och provskjuta nagora olika alternativ.

Yttligare en fraga som kan upfattas som dum: vad ar det for skillnad pa en pistol och ett storre vapen, kanske ett gevar? och nu menar jag inte utseendet och anvanningsomradet, utan mer i praktiken. Jag kan tanka mig att gevar kostar mer? kraver mer underhall? har hort att gevar ar "sakrare", men samtidigt kanns det lite obehandigt med ett gevar. Vad tycker ni ar roligast att skjuta med, gevar eller pisto? (och nu pratar jag inte hagelgevar eller .22 - vilka har anses som leksaker ungdomar jagar kaniner med) som nyborjare, ar det battre att satsa pa gevar eller pistol?

(vidare masste jag bara overtala min fru att detta ar ett vettigt inkop )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in