Citat:
Ursprungligen postat av Mordius
Tjao, jag vet bara att om du skaffar en liten .38 revolver så behöver du inte vara så väldans orolig för skador vid inne skjutning och dylikt om du skulle "Råka tappa den när inbrottstjuven kom med din tv i hallen" dom går in i väggen och stannar där för det mesta såg till och med på ett program att en del kulor ifrån en .38 kan stoppas med tjocka kläder bara, så chansen är inte så stor att den går ut igenom väggen och in i grannens hus ( Om du inte bor i en husvagn och har sånnadär tunna gips/plastväggar)
.38 special har nästan samma kraft som 9mm parabellum, tjocka kläder räcker definitivt inte....
Citat:
Ursprungligen postat av r1ckardd
tack for alla svar!
skulle kanske namnt det tidigare, men jag bor i ett land dar (nast intill) alla skjutvapen utan problem gar att kopa i vilken vapenaffar som hellst. alltsa handlar det inte om ett illegalt vapen, utan om ett vanligt hederligt lagligt vapen

med andra ord kan jag ju "fa tag pa" vilket vapen som hellst
ar $1000 en vettig summa?
later som Glock ar ett ok vapen? hur ligger det till med tex Magnum och smith&wesson? bada ar ju ganska kanda tillverkare, ar dessa OK in real life, eller ser dom bara coola ut pa film?
en introduktionskurs later vettigt. ska nog kolla upp det.
detta kanske later som en dum fraga, men hur ar det egentligen med sakerhet? hur latt gar ett skott av? om jag tappar ett laddat osakrat vapen i golvet, gar skottet av? ar inte fumlig av mig, men hur stor risk ar det att av misstag avfyra en kula? ni som har vapen, hander det (ofta)?
vidare, hur stor skada (inte pa manniskokroppen) gor en kula egentligen, om avfyrad (av misstag) innomhus? givetvis gar den igenom en ruta utan problem, men (ytter/inne) vaggar? beror givetvis pa kaliber, men ni forstar vad jag menar: tex. OM jag skulle av misstag avfyra ett skott innomhus, ar det risk att den traffar grannens bil - eller grannen!? kanske en bra anledning att inte skaffa nagot med for kraftig kaliber? i sa fall, vad ar lagom?
jag antar att grovre kaliber later mer nar man skjuter? inga problem med en saftig knall, men jag vill hellst klara nagra skott utan att det ringer i skallen i flera dagar efterat. visst kommer jag ha horselskydd, men ar det vettigare att skippa de grovre kaliberna, eller spelar det ingen roll (knall som knall)? samma sak nar det galler rekylen: jag har grova armar och har inget emot lite rekyl, men jag kan tanka mig att det finns en grans nar det inte ar roligt att skjuta langre ...eller? i sa fall, vilka kaliber+vapen kombination bor man halla sig under? Tex har jag hort att den kanda Desser Eagle pistolen ser grym ut, men ar ett helvette att skjuta med da den snarare orsakar smarta en noje. da valjer jag hellre en lagre kaliber.
Gå en introduktionskurs, borde som sagt finnas en del sådana i USA. Överlag är vapen säkra, olyckor orsakas mestadels av idioter som "leker" med vapnen och riktar och skjuter med dem i tron att de är oladdade (men ibland är de laddade och då smäller det) och sen skyller på att de "tappade" vapnet.
Magnum är en laddning och en kaliber snarare än en tillverkare, .44 magnum och .357 magnum är olika kalibrar.
Smith&Wesson är en stor tillverkare av vapen och gör en stor mängd revolvrar och pistoler. Dessa är väl bra och till överkomliga priser men inget jag vet så mycket om, deras pistoler klarar sig väl bra i konkurrensen med Glock, Beretta och andra, men inget som direkt står ut.
Om du håller dig till "normala" kalibrar, istället för elefantjaktsrevolvrar, så kommer inte rekyl eller smäll vara några större problem, särskilt inte med hörselskydd. Desert Eagle i .50 Action Express är en "gangsta"-pistol, fördelarna med den är ganska små, den är bara respektingivande för de oinsatta.
Om du är ute efter kraftfulla pistoler skulle jag titta mer på 10mm Auto, och hitta en pistol som klarar full-laddade 10mm Auto patroner....
Men om du inte kan så mycket, så börja med en enklare kaliber.
9mm och .45 ACP är två väldigt vanliga pistolkalibrar, de flesta pistoler finns i dessa kalibrar, och de är fullt tillräckligt kraftfulla. Det är enkelt att få tag i ammunition, och den kostar heller inte en mindre förmögenhet att skjuta med, som en del ovanligare kalibrar kan göra.
Eftersom du bor i USA, gå till en skytteklubb och snacka runt lite, kommer troligen finnas en del där som kan svara på direkta frågor, och du kan säkert också få provskjuta lite vapen och känna på dem och själv bilda en uppfattning om olika kalibrars kraft och rekyl.