2008-01-03, 18:07
Medlem
BeerMeUpScottys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r1ckardd
(vidare masste jag bara overtala min fru att detta ar ett vettigt inkop )
Tips från coachen: Använd inte "vad ska jag ha vapnet till? "skydd och sakerhet" later larvigt, men jag vill helt enkelt ha ett vapen i mitt hus (givetvis val forvarat, osv.) Kan aven tanka mig att aka till skjutbanan, eller ut i skogen ibland om det ar skoj. lite samma grej som att ha ill exempel en stjarnkikare, eller en go-cart 100% Logiskt? nej kanske inte" som argument

Nu har flertalet som är mycket mer pålästa och kunniga i ämnet redan tipsat dig om det mesta, men jag måste återigen påpeka att det är bra om du tar en relativt vanlig kaliber eftersom ammunitionen är mycket billigare.
Citera
2008-01-03, 18:47
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
som sagt, ett stort tack for alla svar!
nu har jag kollar runt lite och upptackt att manga vapenaffarer har en range - i butiken! Man kan alltsa provskjuta vapnet man tanker kopa direkt i butiken, ungefar som i en golf affar dar man kan prova att sla nagra bollar innan man koper en klubba. Jag far helt enkelt ta och ga dit och provskjuta nagora olika alternativ.

Yttligare en fraga som kan upfattas som dum: vad ar det for skillnad pa en pistol och ett storre vapen, kanske ett gevar? och nu menar jag inte utseendet och anvanningsomradet, utan mer i praktiken. Jag kan tanka mig att gevar kostar mer? kraver mer underhall? har hort att gevar ar "sakrare", men samtidigt kanns det lite obehandigt med ett gevar. Vad tycker ni ar roligast att skjuta med, gevar eller pisto? (och nu pratar jag inte hagelgevar eller .22 - vilka har anses som leksaker ungdomar jagar kaniner med) som nyborjare, ar det battre att satsa pa gevar eller pistol?

(vidare masste jag bara overtala min fru att detta ar ett vettigt inkop )
Nja, tittar man på lite billigare geävr så är de inte så fruktansvärt mycket dyrare, inte heller kräver de mer underhåll, samma rengöring efter skjutning som en pistol, bara att pipan är längre men det är ju inte så stor skillnad med läskstång eller läsklina, mekanismen och lådan är till och med ofta lättare att rengöra, då det är lättare att komma åt, ofta mindre delar.

Gevär är mer sport att skjuta med, men roligare vet jag inte riktigt, beror på personen tror jag, pistol är lite mer "lek" över, än gevär.
Citera
2008-01-03, 19:32
Medlem
det later som jag ska satsa pa en pistol. for lek ar vad det egentligen handlar om. har ingen egentlig nytta av varken gevar eler pistol, utan vill helt enkelt bara "leka" med den och skjuta lite for skojs skull. men som sagt vill jag aven ha ett vapen i huset, liksom alla bor ha en verktygslada. helt enkelt nagot som man i vissa krissituationer inte vill vara utan.

ni som har vapen (eller rattare sagt ni som vart tvugna att overtala fru/man att det kanske finns en nagolunda bra anledning att skaffa ett vapen), vad hade ni for argument? sakerhet?

som ni kanske marker forsoker jag aven overtala mig sjalv att det faktiskt finns bra anledningar att ha ett vapen, och inte bara for skojs skull - vilket egentligen borde racka om riskerna for att skjuta sonder en vagg (eller kanske en manniska) ar tilrackligt laga
Citera
2008-01-03, 20:05
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
det later som jag ska satsa pa en pistol. for lek ar vad det egentligen handlar om. har ingen egentlig nytta av varken gevar eler pistol, utan vill helt enkelt bara "leka" med den och skjuta lite for skojs skull. men som sagt vill jag aven ha ett vapen i huset, liksom alla bor ha en verktygslada. helt enkelt nagot som man i vissa krissituationer inte vill vara utan.

ni som har vapen (eller rattare sagt ni som vart tvugna att overtala fru/man att det kanske finns en nagolunda bra anledning att skaffa ett vapen), vad hade ni for argument? sakerhet?

som ni kanske marker forsoker jag aven overtala mig sjalv att det faktiskt finns bra anledningar att ha ett vapen, och inte bara for skojs skull - vilket egentligen borde racka om riskerna for att skjuta sonder en vagg (eller kanske en manniska) ar tilrackligt laga
Riskerna att skjuta sönder en vägg eller en människa är väldigt väldigt låga såvida du inte försöker göra det. Alternativt, om du är en idiot så ökar risken.

Ta en titt på statistiken över hur många handeldvapen det finns i USA, och hur många olyckor det sker, räkna sen med att 1) det är idioter som står för den absoluta majoriteten av olyckorna och 2) det finns fler idioter per capita i USA än nån annanstans.
Jämför man samma siffror i Sverige, med antalet legala vapen och antalet olyckor, så är det väldigt väldigt lågt, och det är ofta idioter här också som står för de allra flesta olyckorna.

Vapen är säkra, det är den som håller i det som är problemet....
Citera
2008-01-03, 20:17
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Det verkar som om TS emellanåt bor i USA. Kolla i så fall vad som gäller för just din delstat/county. Det kan skilja en hel del. Gå gärna med i en lokal skytteklubb och delta i en introduktionskurs så att du lär dig lite basics.
Ja, vad jag har förstått så finns det ordentlige skillnader mellan delstaterna, speciellt när det gäller bärande.

När jag pratade med mina amerikanska kollegor så fick jag även intrycket att man inte får föra vapen över delstatsgränserna hursomhelst.
Citera
2008-01-03, 20:28
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

Tja, jaktvapen är ju inte så svårt att motivera..man behöver dom ju naturligtvis för jakt och eliminerande av "sanitära olägenheter"..

Pistoler kan du ju motivera med att du ägnar dig åt målskjutning..det är ett argument som dom "velourigaste" länderna ( som Sverige t,ex.) ändå godkänner mer eller mindre..Om du nu skämms för att säga att "-jag vill kunna skydda min familj från Meth-skallar".

Angående frugan så har jag aldrig behövt motivera det för henne..hon går igång litegrann på "Maskulina aktiviteter"
Citera
2008-01-04, 03:42
Medlem
tack for alla svar. jag fick vad jag ville ha.
jag aterkommer nar vapnet ar inhandlat. ska forsoka ta mig till en vapenhandel och provskjuta nagra pistoler snarast mojligt.
Citera
2008-01-04, 04:26
Medlem
punkbuster_usmcs avatar
kan rekommendera S&W 9VE 9mm,den var riktigt bekväm och bra pris,jag betalade runt 500 us för den för ett år sen,har sålt den nu men funderar om jag ska ta och köpa en till,du hittar den hos dom flesta handlare i staterna,om inte annat så tar dom hem den till dig.
Citera
2008-01-04, 04:45
Medlem
tack!

hur ligger det till med att ta in vapnet i sverige? har ifs aldrig blivit kollad i tullen, sa risken for att "aka fast" ar nog ganska liten. Men om oturen slar till antar jag att dom behaller vapnet tills jag lamnar landet? och det blir val knappast nagot rattsligt efterspel? MEN lat saga att jag vill gora det pa laglig vag, eller rattare sagt forsakra mig om att jag far behalla vapnet - alternativt ha vapnet (lagligt) i sverige: hur mycket tjafs och trassel ar det? ar det vart besvaret? kan jag ta hand om det pa flygplatsen, eller masste jag ansoka om nagot i forvag? masste jag registrera vapnet i sverige? kan jag ta med ammunition, eller ar det latt att hitta i sverige?
Vidare, om jag skiter i att registrera, anmala, whatever vapnet och tar in det i landet, vad hander om grannen ringer polisen nar jag skjuter en hare pa tomten? kan dom beslagta vapnet? boter? tillsagelse? tvang pa registrering? tvang pa svensk licens - aven om jag inte bor i Sverige?
Det ar nog inte helt otankbart att jag tar med puffran pa en sverige semester da jag kan skjuta ostort pa lantstallet.
Citera
2008-01-04, 04:54
Medlem
HonkenLarssons avatar
När man tar med sig vapen mellan länder så behöver man kontakta olika myndigheter i dom olikaländerna.

Du kan med engång glömma att få ta med dig ditt vapen till Sverige om du inte har någon anledning till att ta med dig vapent. Giltiga anledningar kan vara tävling eller jakt.

Du får skicka med lite intyg från amerikanska myndigheter till svensk polis och tull.

Sen vet jag inte hur det är med att ta med sig vapen på flyg nuförtiden. tidigare kunde man lämna det till besättningen men jag tror inte att det går nu förtiden. tror att du kan få en bra nöt att knäcka där.

Sen om du skall flytta permanent till Sverige och ta med vapnen så är det samma visa igen. Med den skillnaden att då måste du ha svenska licenser för att få ha dina vapen.

Altt om detta borde stå hos polisen.se, tullen.se eller någon jaktsida...
Citera
2008-01-04, 04:54
Medlem
har nu kikat lite pa smith&wesson revolvers. tycker dom har en klassisk och stilren look, givetvis i stainless steel.

vad ar skillnaden pa en revolver och en pistol i praktiken? svarare att hantera en revolver? sakrare med pistol? mer/mindre rekyl? pros/cons?

tack igen!
Citera
2008-01-04, 04:58
Medlem
HonkenLarssons avatar
Citat:
har nu kikat lite pa smith&wesson revolvers. tycker dom har en klassisk och stilren look, givetvis i stainless steel.

vad ar skillnaden pa en revolver och en pistol i praktiken? svarare att hantera en revolver? sakrare med pistol? mer/mindre rekyl? pros/cons?

tack igen!

Många gillar revolver för att dom är enklare i handhavandet. Sen så skjuter dom bättre.

Det är mer en tycke och smakfråga och handlar om teoretiska träffbilder.

Personligen gillar jag inte revolvrar då jag inte orkar med dom.

Du får sticka till någon shooting/gun range och känna på lite olika grejjer. Man brukar få betala 10$ för vapnet och sen köper man ammo till. Snacka med dom på rangen om din situatin och att du vill ha hjälp med att välja, så kan dom hjälpa till.

Kolla även begagnatmarknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in