2008-01-01, 21:35
Medlem
Sweetiepies avatar
Hej allesammans.
Jag hoppas att jag inte är den ende av er Mac-användare som är upprymda över Steve Jobs Keynote den 15e januari på Macworld expo and conferens.
Jag fick min MacBook Pro såld för ett par veckor sedan nu som förberedelse.

Lite samanställning av rykten angående de nya macbook-datorerna hittils.

En eller två modeller. Sub-notebook vilket betyder en 13 tum ultra-portabel macbook som är 50% tunnare än nuvarande macbook pro. Dvs 1,3 CM tunn totalt med lock. För att uppnå detta är det endast en NAND-flash baserad hårddisk på troligtvis 80gb. Touchpaden kommer ha multi-touch kapabilitet som på iPhone så funktioner för att exempelvis förstora/förminska saker med att knipa/dra isär fingrarna i OS X är att vänta. Ett nytt rykte påstår även att CD/DVD-läsaren är extern och medföljer till macbook'en. (Extern för att datorn ska kunna vara tunnare). Det finns även rykten som säger att det kommer att bli minst 2 nya macbook modeller. Så troligtvis två olika 13" modeller eller en ny 13" och 15". Apple har lyckats hålla allt väldigt hemligt även denna gång. Priset kommer _enligt rykte_ hamna på $1,499, och en macbook med den kostnaden kostar i Sverige 14 000 :- med moms.

Citera
2008-01-01, 21:43
Medlem
Fan då!
Jag som köpte en MacBook för tre dagar sedan. Hade jag vetat det här kunde jag ju väntat!
Citera
2008-01-01, 21:45
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nite
Fan då!
Jag som köpte en MacBook för tre dagar sedan. Hade jag vetat det här kunde jag ju väntat!
Är det bara jag som lusläser alla ryktes-sajter?
http://www.macrumors.com/ är ju ett måste att kolla in minst en gång om dagen.
http://www.maceater.com/ är ett bra tips om man vill ha koll på ALLA mac-nyheter.
Citera
2008-01-01, 21:46
Medlem
Ronilles avatar
Citat:
Fan då!

Ahhhh jag säger detsamma! Jäklar, kunde ju ha väntat ett tag till då. Nej tyvärr, har inte läst några rykten men det borde jag ju givetvis ha gjort.
Citera
2008-01-01, 21:50
Medlem
Citat:
Fan då!

Om du köpt den på nätet så gäller distansköpslagen vilket gör att du kan lämna tillbaka din vara mot full ersättning 14 dagar från att du mottagit varan.

Mvh//Olliie
Citera
2008-01-01, 22:23
Medlem
Tyvärr köpte jag den inte på nätet utan i butik hos Macoteket. Jaja. Är ju ändå nöjd med den jag har så...
Citera
2008-01-01, 23:46
Bannlyst
Tror ni på iphone 3g presentation eller.. Det har inte annonserats några nya "iphone-länder" i Europa på ett tag va?
Citera
2008-01-02, 00:24
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jurassic579
Tror ni på iphone 3g presentation eller.. Det har inte annonserats några nya "iphone-länder" i Europa på ett tag va?
Troligtvis, enligt rykten släpps iPhone i Sverige i februari eller mars.

Trevlig liten leksak är det i alla fall även om den inte blir lika rolig att ha när den blir mainstream här i Sverige.
Citera
2008-01-02, 03:14
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olliie
distansköpslagen

distansavtalslagen
gäller dock endast ifall man inte har öppnat sin vara.
Öppnar man kartongen så brukar det inte fungera att få tillbaka sina pengar.
Kanske få en ny vara eller pengar att handla i butiken
Citera
2008-01-02, 13:35
Medlem
datajesuss avatar
ang distansköps regler osv så har man rätt att: "öppna förpackningen och inspektera varan. dock får man ej använda den" som en kort summering av konsumentverket och distanshandelns sida sm jag glömt addressen till.

att någon ny macbook kommer på macworld låter högst osannolikt. möjligtvis att den presenteras men inget kommer gå att köpa endå är min gissning.. men givetvis hoppas vi alla på att det kommer nått skojj.

macupdate har gjort en enkel fingervisning på deras uppskattade roadmap för året:
Mac update estimates: MacBook Pro Jan/Feb 08 (2.6Ghz 45nm); MacBook 2Q08 (2.4Ghz 65nm); Mac Pro yesterday (all quad 45nm); iMac 2Q08 (2.6/3.0Ghz 45nm); Mac mini 2Q08 (2.4Ghz 65nm); Xserve imminent (all quad 45nm).
allt låter ganska vettigt och genomförbart. men det är ju lite så att köper man från apple får man nog alltid fundera över "när vill jag, eller behöver jag produkten" och helt sluta tänka på steve's idiotiska hemlighetsmakeri
Citera
2008-01-02, 19:28
Medlem
Var in på Macoteket idag och de hade inte hört något.
Sen kan jag även tänka mig att även fast en ny dator presenteras så kommer det ta ett tag innan den når sverige.
Citera
2008-01-02, 21:59
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Var in på Macoteket idag och de hade inte hört något.
Sen kan jag även tänka mig att även fast en ny dator presenteras så kommer det ta ett tag innan den når sverige.

Beror nog på hur länge du menar med "kommer det ta ett tag...", ofta så brukar Apple vara relativt snabba med att fixa fram leveranser av nya produkter. Även till Sverige.

iPhone var en produkt som det tog ett tag innan den kom på marknaden, ännu ej till Sverige , men där var man nog tvungen att offentligöra den tidigt pga att man inte vill att info skulle spridas på ett för dem okontrollerat sätt.

En slimmad dator är förvisso nytt och hett men ändå inte så revolutionerade som iPhone vilket gör att de nog har en produktionsapparat planerad och kan börja leverera relativt omgående.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in