• 3
  • 4
2012-10-14, 01:00
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
... Dock härleder SASO inte bagis från bagare (eller från något annat ord heller). ...
SASO kopplar de två, men en indirekt väg. Både bagare (2) och bagis är kopplade till krona (4).

I NE Svensk ordbok är bagis däremot kopplat till bagare (2).

Så nog går det framåt med svensk språkvård, även om just detta exempel kan påminna om foxtrot.
Citera
2012-10-14, 01:10
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
SASO kopplar de två, men en indirekt väg. Både bagare (2) och bagis är kopplade till krona (4).
Nu förstår jag inte hur du tänker. Det säger ju ändå noll och intet om att bagis skulle komma av bagare. Det säger bara att både bagis och bagare har samma betydelse som krona(4).
Citera
2012-10-14, 01:14
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
... Men som sagt Wasa producerade ett bröd som hette bagatell. Lite grann av riskakans föregångare. Jag tror inte att det finns kvar i sortimentet, men vem vet.
Det är nog samma bröd som numera – otippat? – har ett engelskt namn: Crisp’n wheat.

Typografi är inte Wasabröds starka sida. Två olika apostrofer varav båda fel. På förpackningen är det bättre:
http://www.wasa.com/sv/fullkornsgall...crispn-wheat-/

Det gamla ordspråket lyder: Bagare bliv vid din jäst! I detta fallet är det nog mera popcornets princip som jäser upp degen, överhettat vatten och snabb trycksänkning. Vårgårdas rostpoppade ris var i sin tur en föregångare till riskakan.
Citera
2012-10-14, 01:21
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Nu förstår jag inte hur du tänker. Det säger ju ändå noll och intet om att bagis skulle komma av bagare. Det säger bara att både bagis och bagare har samma betydelse som krona(4).
Det var inte min ambition att tänka, eftersom jag inte använder -is-ismer för svenska ord. Jag bara noterar kopplingarna enligt ordböckerna. NE anger bara synonym, inte härledning:
bagis subst. ...
• krona {SYN. bagare 2} ⟨vard.⟩
HIST.: sedan 1934
Det var själva omstuvningen av SASO gentemot NESO som väckte mitt intresse. De överensstämmer till ungefär 90 procent.
Senast redigerad av egon2b 2012-10-14 kl. 01:29.
Citera
2012-10-14, 01:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det är nog samma bröd som numera – otippat? – har ett engelskt namn: Crisp’n wheat.

Typografi är inte Wasabröds starka sida. Två olika apostrofer varav båda fel. På förpackningen är det bättre:
http://www.wasa.com/sv/fullkornsgall...crispn-wheat-/

Det gamla ordspråket lyder: Bagare bliv vid din jäst! I detta fallet är det nog mera popcornets princip som jäser upp degen, överhettat vatten och snabb trycksänkning. Vårgårdas rostpoppade ris var i sin tur en föregångare till riskakan.

Det ser ut så, ja.
Citera
2012-10-14, 03:18
Medlem
EdwardWs avatar
Citat:
Bagis betyder "krona", det är inget svårt med det när man vet det. Wiktionarys härledning från bagare verkar också rimlig. Bagare har kunnat användas i den betydelsen sedan slutet av 1800-talet enligt Svenska Akademiens Svensk ordbok, medan första belägget för bagis är från 1934. Dock härleder SASO inte bagis från bagare (eller från något annat ord heller).

Genom att förkorta bagare till bagis sparade stockholmaren en stavelse och fick därmed tid över till annat. Vad säger du nu då?
Jag säger att det är otroligt omanligt att spara på stavelserna, och att använda mjuka ändelser som -is. -ak är mycket bättre för en karl.

Vad gäller Stockholms överklasskärringar så går det väl dock inte att göra så mycket åt, dom har väl rätt att tala som de alltid gjort.
Citera
2012-10-14, 09:54
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

I NE Svensk ordbok är bagis däremot kopplat till bagare (2).

Så nog går det framåt med svensk språkvård, även om just detta exempel kan påminna om foxtrot.

Kopplingen mellan pengar (krona) och bagare (bagis) är intressant. När jag läste juridik i Uppsala hade jag en kurskamrat från Stockholm och han var en riktig söderkis. Han använde inte bara uttrycket bagare eller bagis när det gällde pengar...han använde också uttrycken deg och smet. Vi var rätt fattiga på den tiden och och han hade alltid "ont om smet".
Citera
2012-10-14, 10:50
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Kopplingen mellan pengar (krona) och bagare (bagis) är intressant. ... han använde också uttrycken deg och smet. Vi var rätt fattiga på den tiden och och han hade alltid "ont om smet".
Uttrycket »deg« för pengar har spritt sig även till det anglosaxiska språkområdet i form av “dough” / “doe”.
Citera
2012-10-15, 15:30
Medlem
egon2bs avatar
Citat:

http://www.wasa.com/sv/fullkornsgall...crispn-wheat-/ ...
Vid närmare eftertanke, inte heller “Crisp’n wheat” är särskilt snyggt med förkortat “and”. Mera korrekt vore “Crisp n wheat”.

Ref: http://en.wikipedia.org/wiki/Rock_and_roll
Citera
2013-04-13, 19:39
Medlem
rabuldats avatar
dekis är:

När man supit många dagar i rad, så man inte blir bakis längre.
Då blir man bara seg. nästan som att ha feber.
Testa drick en flarra rödvin varje kväll under 2 veckor.
Du kommer gå runt och vara flummig hela dagarna.

Du kan absolut inte aima i ett FPS spel.
Kaffe hjälper inte längre. Du behöver mer sömn än vanligt. Magen går i slowmotion, man käkar en gång om dagen.

Då är man DEkis
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in