• 1
  • 2
2008-01-01, 15:58
Medlem
Kommer troligen att flytta till USA nästa år för att plugga på ett College. Har alltid varit intresserad av amerikanskfotboll och rugby, men aldrig spelat då det inte finns något lokaltlag.

Skulle vara riktigt skoj att börja spela amerikanskfotboll när jag åker över dit. Men hur det ser ut om man är en rookie? Inga erfarenheter eller matcher? Får man räkna med att sitta på bänken? Eller blir man inte ens intaget till skolanslag?

Sedan har jag fått höra att dom som spelar i skolanslag koncentrar nästan bara på fotbollen och inte studierna, stämmer det? Åker dit för att plugga och inte drömma om att bli en NFL stjärna.
Citera
2008-01-01, 16:02
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Alltså, att vara bra på en sport gör att studier ofta finansieras av själva skolan.

Då det även är endel prestiege i det så är det inte så underligt att de sköter sin sport väl. Dock tror jag att själva studerandet - vilka som satsar på studier och sporten - är högst subjektivt.

Om du är på ett någorlunda bra college kommer dessa att ha ganska bra spelare - och du kommer inte att bli utvald.

Mitt tips är att antingen bli bra på det så att dina studier kan finansieras (ofta även boende och ev. fickpengar )

Om du vill spela i rent intresse och satsa mer på studierna så bör du söka dig till något lag som håller samma klass som du, vilket då inte bör vara collegelaget! (utifall att du inte är en naturbegåvning)

Mvh
Citera
2008-01-01, 18:25
Medlem
NirvanAs avatar
Haha jaa lycka till att hamna i collegelaget :-)
Citera
2008-01-01, 19:06
Medlem
Hade ingen aning vilken nivå collegelagen håller, men antar att det är riktigt duktiga spelare då jag vet att många collegematcher brukar visas på TV.

Men om jag kommer dit som 20 åring, vältränad och hyffsad stor, vilken nivå kommer jag börja på? Är det korpennivå eller liknande som gäller?
Citera
2008-01-01, 19:37
Medlem
the head honchos avatar
Vilken nivå skulle du börja på ifall du tog upp t.ex. "soccer" i Sverige? Inte skulle du gå rakt in i ett Superettan lag i alla fall. Det är ungefär motsvarande nivå du måste nå för att kunna lira college football, eller i alla fall i någon av de större collegen. Tänk dig själv du tävlar mot alla andra killar på ditt college om ett fåtal platser. Klart som tusan att du inte fixar det, eller ja som kicker kanske du kan fixa det ifall du har spelat mycket "soccer".

Har ingen koll på vad alternativet är men det måste väl finnas någon form av minor leagues eller nått som du kan testa.
Citera
2008-01-02, 03:42
Medlem
Yetms avatar
Vilket/vilka college har du sökt till/kommit in på? Det är ju väldigt stor variation på hur bra lag dom har. Men generellt så ligger ju fotbollen på en väldigt hög nivå. Så som redan sagts så blir det nog väldigt svårt. Men om det finns någon öppen try-out så skadar det ju inte att prova.

Däremot finns det goda möjligtheter att böja när du kommer hem om du kan hitta ett lag och är hyfsat tränad och har lite bollkänsla.
Citera
2008-01-02, 11:55
Medlem
spoons avatar
Jävligt synd att du har kommit på det lite sent.
Dessvärre så har killarna som spelar på college oftast spelat sen dom var små.
Väldigt svårt att slå in sig i laget eftersom du inte ens har en position, får man fråga vart sverige du bor eftersom det finns rätt så många lag runt om i sverige.
Om du nu skulle naturbegåvning utan någon positionsträning så får man åka ner till olika intagningscamps för att visa upp sig eftersom du inte har blivit rekryterad av ett specifiktlag. Att slå sig in i ett lag är det svåraste alternativet efter laget har tagits ut. Det enklaste alternativet om du nu verkligen vill spela boll är att söka in på ett communitycollege och träna med dom och sen så kanske du får spela lite, detta kommer att vara svårt det med, eftersom du inte har någon erfarenhet av sporten.

Lycka till.
Citera
2008-01-02, 15:36
Medlem
Jag kommer troligen på 2 år på ett community college i Santa Barbara "Santa Barba City Colleg" för att sedan flyttas över till det lokala universitet eller ett annat universitet i San Diego för att studera ytterligare 2 år.

Jag förstår att jag inte kommer in i skolanslag, eftersom jag aldrig rört en amerikanskfotboll i stort sett. Har jag då bara ett annat alternativ, och söka till något korpenliknandelag? Vet inte hur det funkar i USA, men jag och ett gäng kompisar hade ett korpenlag i fotboll, var inte så himla serriöst. Jag vill juh träna osv.
Citera
2008-01-02, 17:01
Medlem
spoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popcornpåse
Jag kommer troligen på 2 år på ett community college i Santa Barbara "Santa Barba City Colleg" för att sedan flyttas över till det lokala universitet eller ett annat universitet i San Diego för att studera ytterligare 2 år.

Jag förstår att jag inte kommer in i skolanslag, eftersom jag aldrig rört en amerikanskfotboll i stort sett. Har jag då bara ett annat alternativ, och söka till något korpenliknandelag? Vet inte hur det funkar i USA, men jag och ett gäng kompisar hade ett korpenlag i fotboll, var inte så himla serriöst. Jag vill juh träna osv.

Det bästa är att snacka med deras HC innan säsongen drar igång, dvs asap.
Kanske du får visa upp dig iaf. I USA är allting stort som gäller, även bänk och knäböjs resultat. Finns dessvärre ingen "korp" det närmaste man kan komma är "semi-pro" och om du lirar där så går du misste om din rätt att spela på college.

Sen kan du ju alltid träna första året med "track and field" laget och försöka slå in dig i fotbollslaget året efter. Då kanske du är snabbare och starkare.
Citera
2008-01-02, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoon
Sen kan du ju alltid träna första året med "track and field" laget och försöka slå in dig i fotbollslaget året efter. Då kanske du är snabbare och starkare.

Track and field, är inte det typ friidrott? Sprint och liknande.

Någon frågade tidigare vart jag bodde, bor ca 1,5 utanför Umeå och närmaste laget är i Umeå.
Citera
2008-01-02, 22:10
Medlem
Bavaros avatar
Citat:
Track and field, är inte det typ friidrott? Sprint och liknande.

Någon frågade tidigare vart jag bodde, bor ca 1,5 utanför Umeå och närmaste laget är i Umeå.

Track and field= friidrott

Kul att du är intresserad av Football, men om du inte har spelat i Sverige eller varit kontakt med sporten i High-school blir det väldigt tufft. Men man ska aldrig ge upp, som någon ovan skrev ta kontakt med Head coachen för laget och prata med honom. Om du är snabb, stark är inte det omöjligt att få vara med och träna, en chans i SpecialTeam kan finnas.

Nu känner jag inte till din skola, men om du ska vidare kanske till det universitetet där laget kallas San Diego Azteks är det omöjligt. Dom killarna är värvade dit från i princip hela södra Carlifonien.
Citera
2008-01-03, 01:34
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Track and field, är inte det typ friidrott? Sprint och liknande....

Lämpligt nick iaf. Jo..... du vet..... du får nog vänja dig vid ljudet som popcornpåsen ger ifrån sig (efter c:a 2-3 minuter i micron). För just ungefär så kommer ditt skelett låta när du tacklas första dagens med skolans fotbollslag. Ha ha!

Nej då. Men faktum är att jag måste göra dig besviken. Om du inte ens vet vad "track and field" är så antar jag att du inte varit i närheten av en fotboll tidigare? Och då gissar jag på att skolans barbershop-gäng är mer i din stil?

Att lira fotboll är skittufft!

Det finns inga genvägar. 100.000 kids lirar fotboll i highschool varje årskull. Av dessa kommer 9.000 att få spela vidare i college. Från dessa 9.000 i college kommer endast 310 att bli inbjudna att testa för ett NFL-lag av vilka kanske 200 blir draftade tilll slut. Som du kan räkna ut själv så är det ingen jävla fotbollspicknick du ska sladda in på. Min gissning är att det är klart lättare att bli en Allsvenska fotbollsspelare här hemma i sverige än att ens få sitta på bänken för ett NCAA-Div 1 college-lag!

Eller som NFL själva säger: As you can see, most people who want to become NFL players will not. Therefore it is very important to come up with alternative plans for the future.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in