2008-01-01, 15:36
Medlem
Tja, jag funderar då på att gå över till Linux och är samt då lite nyfiken på vilka dist's som klarar av 4gb RAM-minne, jag har hört att fendora ska kunna klara av det om jag har rätt för mig, väldigt tacksam för svar.
MVH.
Citera
2008-01-01, 15:48
Medlem
Megaforces avatar
Alla större distar (utom de riktigt nedbantade för små maskiner) har stöd för 4Gb, men man får installera den kärna som passar den adresseringsmetod och max minnesstorlek man har.

Med ett vanligt moderkort brukar man kunna få upp till 3.6 Gb minne (resten används för grafikkort mm). Använder man dock ett kort med PAE så kan man använda hela 4 Gb (och även mer) men på bekostnad av prestanda då PAE är lite långsammare. PAE förekommer mest på moderkort för servrar.

64-bits versioner har direkt stöd för 4 Gb så där är det inga problem.
Citera
2008-01-01, 18:31
Moderator
Falukropps avatar
Jo precis, och om den dist du vill köra inte har stöd för det inkompilerat i kärnan så är det inte alltför besvärligt att kompilera en egen kärna.
Det enklaste om du vill slippa fixa alla options själv vore väl att försöka få loss .config-filen för den kärnan du har installerad.
Sen kan du ju kompilera upp en ny kärna med den .configfilen, men med high memory (eller vad det nu heter) påslaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in