2008-01-01, 13:07
Medlem
$100s avatar
Jaa, fick rätt bra ränta från min bank, m,en döm om min förvåning när det står att jag ska pynta en prel. skatt på rätt många kronor...Är det verkligen så att man får betala skatt på räntan?
Citera
2008-01-01, 13:11
Medlem
Inkomst av kapital. Skattesats: 30%
Citera
2008-01-01, 13:16
Medlem
$100s avatar
Fifan vad sunkigt...

Men tack för snabbt svar!
Citera
2008-01-01, 14:21
Medlem
Du har viss chans att få tillbaka pengarna. Nämligen om du betalat ränta på något lån under året, då får du kvitta det mot den intäktsränta du fått.

Om du t.ex. fick 1000:- i ränta på ditt bankkonto men samtidigt betalat 1000:- i ränta på något lån så kvittas inkomstränta mot utgiftsränta i deklarationen och du får tillbaka det banken dragit i preliminärskatt. Om du inte kan kvitta fullt ut, t.ex. om du betalat bara 800:- i utgiftsränta, så får du kvitta det som blir över, dvs 200:-.

Om du haft utgiftsräntor som överstiger dina inkomsträntor så får du delvis dra av dessa utgiftsräntor mot inkomst av tjänst. Kolla på www.skatteverket.se för mer info.

Pengarna får du i juni ungefär, om du är vanlig löntagare, när skatteverket har behandlat din inkomstdeklaration.

Om du vet i förväg hur stora inkomsträntar och utgiftsräntor du kommer att ha under året så kan du ansöka om jämkning hos skatteverket så att du slipper betala in pengarna först och få tillbaka dem senare.
Citera
2008-01-01, 17:57
Medlem
$100s avatar
Har inga direkta inkomster just nu inga andra lån heller!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in