• 1
  • 2
2008-01-01, 00:38
Bannlyst
Hur många fullskaliga eller större moskéer finns det i Sverige, och var finns dessa? Hur många planerar man att bygga inom de närmaste åren? Jag räknar upp de jag känner till.

Eskilstuna: Det har givits klartecken för att bygga om ett slakthus till moské.

Gävle: En metodistkyrka har byggts om och används numera som moské.

Göteborg: Islamiska sunnicentret (Bellevuemoskén). Nasirmoskén, uppförd 1976 och ombyggd 2000. Ytterligare tre moskéer finns i staden, dock vad jag förstår inga fullskaliga. Två nya fullskaliga moskéer planerade – en på Hisingen med byggstart våren 2008, en i Angered med byggstart tidigast 2009.

Härnösand: Det har funnits eller finns planer på att bygga en moské.

Jönköping: Jönköpings islamiska församling har någon sorts lokal.

Karlstad: Islamiska kulturföreningen i Karlstad har fått en ny moskélokal, invigd 2007.

Landskrona: Det finns två moskélokaler – en arabisk och en bosnisk. Det har funnits eller finns planer på att bygga en fullskalig moské.

Linköping: Islamiska kulturcentret i Linköping har någon sorts lokal. Det har funnits eller finns planer på att bygga en fullskalig moské inom fyra år.

Luleå: Islamska föreningen vill eller ville köpa mark för att bygga en fullskalig moské. Läget oklart.

Lund: Lunds moské finns men är ingen fullskalig moské. Planer finns på att köpa nya lokaler.

Malmö: Malmö moské (Malmö Islamic Center), uppförd 1983/84. Det har funnits eller finns planer på att bygga nya moskéer.

Skellefteå: Skellefteå islamiska kulturcenter har fått en gudstjänstlokal i centrum, men ingen fullskalig moské finns.

Skövde: Skövde moské håller på att byggas.

Stockholm: Stockholms (stora) moské (Zayeds moské), invigd 2000. Fittjamoskén, invigd 2007. Även Imam Ali-moskén i Jälla utanför Stockholm.

Sundsvall: Islamiskt kulturcentrums moské i Skönsberg (Skönsbergs moské) finns men är ingen fullskalig moské.

Trollhättan: Trollhättans moské, uppförd 1985.

Umeå: Bygglov har givits för Umeå moské. Moskén planeras att byggas snart eller byggs redan nu.

Uppsala: Uppsala moské, uppförd 1995.

Västerås: En före detta pingstkyrkolokal byggdes om till moské 1997.

Växjö: Kommunen har nyligen sålt mark till Stiftelsen Växjö muslimer. Stiftelsen vill möjligen bygga en moské.

Örebro: Örebro moské (Islamiska kulturcentret i Örebro).

Det kan ha blivit något fel här någonstans. Någon som är mer insatt? Definitionen av en moské kan man förstås diskutera, men den ska vara något större än källarlokal eller vara en fullskalig moské.
Citera
2008-01-01, 01:57
Medlem
aryan_utophias avatar
Alldeles för många är helt klart.

Jag längtar efter den dagen när vi river ner skiten och återerövrar vårat land från ockupanterna som förstår vårt land.
Citera
2008-01-01, 03:24
Medlem
Gävle: En metodistkyrka har byggts om och används numera som moské.

brevid kina restaurangen, den jäveln ska brinna fy fan va ful den är, nyår idag, och så.

Om ngra dar är jag mig själv igen då jävlar
Citera
2008-01-01, 03:47
Bannlyst
Alldeles for manga!
Citera
2008-01-01, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky_star
Alldeles for manga!

Nej för få! Om det kmr fler så kommer Svenska folket inse att Islam är hemskt, Moskeer är bra för Sverige!
Citera
2008-01-01, 23:08
Bannlyst
Finns det några fler eller finns det blir planer på att bygga fler än de jag räknade upp i trådstarten?
Citera
2008-01-02, 09:18
Medlem
Det finns en mängd källarmoskéer. Vill minnas att Sydsvenskan vid något tillfälle förra året skrev att det finns minst 10 källarmoskeér enbart i stadsdelen Rosengård i Malmö.

Dessa moskéer är inofficiella, men finns likväl. Anledningen till deras existens ska vara en kombination av att olika muslimska grupper inte kan samsas, samt en kraftigt ökad muslimsk invandring.

Jag känner till 2 källarmoskéer i Landskrona. Det är samlingslokaler som helt enkelt fungerar som moské.
Citera
2008-01-02, 13:34
Medlem
Abboccattos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aryan_utophia
Jag längtar efter den dagen när vi river ner skiten och återerövrar vårat land från ockupanterna som förstår vårt land.
Problemet är att muslimerna föder fler barn än de ursprungliga svenskarna. Sakta men säkert kommer den muslimska andelen av befolkningen öka. Och därmed också antalet moskéer naturligtvis.

Se på politiken. En hel del av de socialdemokratiska förtroendevalda är numera muslimer. Och andelen är ökande efter varje val.

Dessa förändringar sker mycket målmedvetet och så sakta att många inte lägger märke till faran.
Citera
2008-01-02, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abboccatto
Problemet är att muslimerna föder fler barn än de ursprungliga svenskarna. Sakta men säkert kommer den muslimska andelen av befolkningen öka. Och därmed också antalet moskéer naturligtvis.

Se på politiken. En hel del av de socialdemokratiska förtroendevalda är numera muslimer. Och andelen är ökande efter varje val.

Dessa förändringar sker mycket målmedvetet och så sakta att många inte lägger märke till faran.
Men tänk på att det framtida religionskriget kommer kräva sina offer.
Förhoppningsvis vinner vi på den rätta sidan och kan rensa ut lite av skiten.
Då hjälper det inte att dem fött upp lite fler ungar.

Det är alltid lättare att förstöra en att bygga upp.
Citera
2008-01-02, 14:15
Bannlyst
Hur fan kan man byggt om ett slakthus till moskee? Muslimer som är så jävla känsliga och känner sig kränkta när kött inte är halal?

Hopas verkligen att muslimerna ställer krav på att få skrika ut sin bön 5 ggr per dag genom högtalarna, kanske det får svenskarna att vakna?
Citera
2008-01-02, 14:16
Medlem
Abboccattos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taags
Men tänk på att det framtida religionskriget kommer kräva sina offer.
Jag tror inte riktigt du förstår allvaret.
Det muslimska övertagandet sker sakta och helt inom demokratins ramar. "Det framtida religionskriget" kommer enkelt att slås ner av ordningsmakt, polis och militär och alla andra resurser staten väljer att sätta in. En ordningsmakt som styrs av politiker, många av dem själva muslimer.
Eftersom den muslimska andelen av befolkningen stadigt ökar kommer många av de valda politikerna vara muslimer. Om 50 år kommer halva regeringen bestå av muslimer. Muslimska partier kommer inom 20 år sitta riksdagen. Inte konstigt med en befolkning som då består av minst 1/4 muslimer.

Just det faktum att muslimer föder så många barn är på sikt ett problem t o m i Israel - ett av de få länder i världen som inte daltar med muslimer. Eftersom Israel är en demokrati (till skillnad från alla arabiska grannländer) kommer de arabiska partierna i Israel få mer och mer makt.

Precis samma sak kommer med stor sannolikhet ske i Sverige och i många andra länder.
Citera
2008-01-02, 14:27
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoopwhoop
Hur många fullskaliga eller större moskéer finns det i Sverige, och var finns dessa? Hur många planerar man att bygga inom de närmaste åren? Jag räknar upp de jag känner till.

Malmö: Malmö moské (Malmö Islamic Center), uppförd 1983/84. Det har funnits eller finns planer på att bygga nya moskéer.

Är det inte en moské man byggt bakom gamla begravningsplatsen på Rosengård? Bakom parkeringen precis innan Abdos.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in