2007-12-31, 11:35
Medlem
BigBadZekeWolfs avatar
På årets sista dag, årets viktigaste fråga.

Bit för bit alltså, den gamla klassiska tävlingen där man får ledtrådar allteftersom, svarar man på första ledtråden
och har rätt får man 5 poäng, sedan minskar poängen från 5 till 1 poäng. Svarar man fel får man 0 poäng,
inga fler försök.

Bit för bit tävlar man i i (i i...? korrekt svenska?) Aftonbladets söndagsbilaga
på...Söndagar. Tävlingen har tidigare förekommit i veckotidningar och jag läste och
försökte lösa den redan på 70-talet.

För min egen del kan jag utan att skämmas påstå att jag är duktig i frågetävlingar. Går bra i ALLA kända
utom då just Bit för Bit. Jag skrev 1,7 på högskoleprovet och anser mig själv som allmänbildad.
Brukar inte ta stryk då det kommer till frågesport i bekantskapskretsen.

Och då fattar jag inte varför jag VARJE Söndag åker på däng av diverse C-kändisar som helt plötsligt på ledtrådar som "Flydde som 18-åring" och "Jurist i Zurich" klipper till med Rosa Luxemburg för 5 poäng. Eller varför inte svarar Blåsippa rakt av på ledtråden Hepatica Nobilis. Okej, visst en del kan lite Latin men det här bara 2 exempel på för mig helt omöjliga ledtrådar där personer som jag många gånger betrakat som "mindre vetande" fullständigt briljerar med 4 och 5 poängs svar.

Så frågan är, riggar Aftonbladet Bit för Bit för att få "kändisarna" att framstå som lite (mycket!) smartare än dom i själva verket är? Och i så fall i vilket syfte? Är det nån annan som funderat på samma sak?

- BBZW
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in