På årets sista dag, årets viktigaste fråga.
Bit för bit alltså, den gamla klassiska tävlingen där man får ledtrådar allteftersom, svarar man på första ledtråden
och har rätt får man 5 poäng, sedan minskar poängen från 5 till 1 poäng. Svarar man fel får man 0 poäng,
inga fler försök.
Bit för bit tävlar man i i (i i...? korrekt svenska?) Aftonbladets söndagsbilaga
på...Söndagar. Tävlingen har tidigare förekommit i veckotidningar och jag läste och
försökte lösa den redan på 70-talet.
För min egen del kan jag utan att skämmas påstå att jag är duktig i frågetävlingar. Går bra i ALLA kända
utom då just Bit för Bit. Jag skrev 1,7 på högskoleprovet och anser mig själv som allmänbildad.
Brukar inte ta stryk då det kommer till frågesport i bekantskapskretsen.
Och då fattar jag inte varför jag VARJE Söndag åker på däng av diverse C-kändisar som helt plötsligt på ledtrådar som "Flydde som 18-åring" och "Jurist i Zurich" klipper till med Rosa Luxemburg för 5 poäng. Eller varför inte svarar Blåsippa rakt av på ledtråden Hepatica Nobilis. Okej, visst en del kan lite Latin men det här bara 2 exempel på för mig helt omöjliga ledtrådar där personer som jag många gånger betrakat som "mindre vetande" fullständigt briljerar med 4 och 5 poängs svar.
Så frågan är, riggar Aftonbladet Bit för Bit för att få "kändisarna" att framstå som lite (mycket!) smartare än dom i själva verket är? Och i så fall i vilket syfte? Är det nån annan som funderat på samma sak?
- BBZW