2009-04-25, 11:53
Medlem
LasseLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberalis
Pentax K200d eller Nikon D60?

Ge gärna synpunkter.

Jag hade en Pentax innan, efter ca 1 år bytte jag system till Canon. Mest för att min K100D saknade batterigrepp samt att begagnat marknaden var väldigt liten.
Men K200D är en jäkligt robust och bra kamera, med batterigrepp i tillbehörs listan. Men som sagt begagnat marknaden är inte särskilt bra för Pentax.
Bildkvalitén mellan de två skulle jag vilja säga är rätt lika
Men är du inte intresserad av att köpa begagnat så hade jag tagit K200Dn utan närmare eftertanke.

+
Större än D60
Extra display (smidigt som fasen!)
Battergrepp
Vädertätad (optiken behöver också vara det för optimal effekt)
IS inbyggt i huset!
7 st AF punkter (D60 3 st)

-
Dåligt med begagnade tillbehör
Dåligt "snabbskjutarläge" 2,8bps JPEG upp till 4 bilder 1,1bps RAW (D60, 3bps JPEG till minneskortet är fullt)

+-
Tar bara vanliga AA batterier. Det kan i och för sig vara bra, eftersom dom går att köpa i princip var som helst.

Men summan av kardemumman, välj den som ligger bäst i handen och känns bäst. Det är viktigast.
Senast redigerad av LasseLarsson 2009-04-25 kl. 12:02.
Citera
2009-04-25, 16:39
Medlem
Liberaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseLarsson
Jag hade en Pentax innan, efter ca 1 år bytte jag system till Canon. Mest för att min K100D saknade batterigrepp samt att begagnat marknaden var väldigt liten.
Men K200D är en jäkligt robust och bra kamera, med batterigrepp i tillbehörs listan. Men som sagt begagnat marknaden är inte särskilt bra för Pentax.
Bildkvalitén mellan de två skulle jag vilja säga är rätt lika
Men är du inte intresserad av att köpa begagnat så hade jag tagit K200Dn utan närmare eftertanke.

+
Större än D60
Extra display (smidigt som fasen!)
Battergrepp
Vädertätad (optiken behöver också vara det för optimal effekt)
IS inbyggt i huset!
7 st AF punkter (D60 3 st)

-
Dåligt med begagnade tillbehör
Dåligt "snabbskjutarläge" 2,8bps JPEG upp till 4 bilder 1,1bps RAW (D60, 3bps JPEG till minneskortet är fullt)

+-
Tar bara vanliga AA batterier. Det kan i och för sig vara bra, eftersom dom går att köpa i princip var som helst.

Men summan av kardemumman, välj den som ligger bäst i handen och känns bäst. Det är viktigast.
Okej, tack.

Blir nog en Pentax för min del.
Citera
2009-04-25, 17:02
Det var ett jävla tjat om batterigrepp, lösa batterigrepp känns galet överskattat.

Dessutom bara osar det "här kommer en prylgalen nybörjare", om det tycker jag.

Jag hade kört på Nikon pga. det större tillbehörsutbudet och begagnatmarknaden. Jag hade ju verkligen inte valt ett lite mer -system som Pentax bara för att K200d har någon halvtöntig funktion mer än D60.
Senast redigerad av EnslaveThemAll! 2009-04-25 kl. 17:07.
Citera
2009-04-25, 18:02
Medlem
LasseLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnslaveThemAll!
Det var ett jävla tjat om batterigrepp, lösa batterigrepp känns galet överskattat.

Dessutom bara osar det "här kommer en prylgalen nybörjare", om det tycker jag.

Jag hade kört på Nikon pga. det större tillbehörsutbudet och begagnatmarknaden. Jag hade ju verkligen inte valt ett lite mer -system som Pentax bara för att K200d har någon halvtöntig funktion mer än D60.

För mig som har enormt stora labbar så är ett batterigrepp ett väldigt välkommet tillbehör!

Sen är ju kamerorna i sig väldigt lika till funktionerna, förutom att K200Dn har IS inbyggt i huset, fler af punkter, extra skärm m.m
Men som jag skrev innan, ta den kameran som du tycker känns bäst och ligger bäst i handen och låt inte oss här på flashback påverka dig.
Det är två bra kameror så du kommer inte att bli besviken på någon av dom.
Citera
2009-04-25, 20:53
Medlem
Liberaliss avatar
Tack för svaren. Blir att köpa snart då jag får min lön!
Citera
2009-04-26, 08:48
Medlem
Karl-Bertils avatar
Sony a350?

Funderar på en sony a350, har några gamla minoltaobjektiv som skulle kunna återanvändas (hur funkar det med blixten?). Gillar även live view och är barnsligt förtjust i att man kan flippa displayen! Eller ger det för mycket "candid"-vibbar?

Och sony är väl en hyfsad sensortillverkare? (Vad är det för skillnad mellan sensorer på stillbildskameror och digitala videokameror?)

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AA350
http://www.cyberphoto.se/sony/a350/4.jpg
Senast redigerad av Karl-Bertil 2009-04-26 kl. 08:52.
Citera
2009-04-26, 11:56
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Bertil
Funderar på en sony a350, har några gamla minoltaobjektiv som skulle kunna återanvändas (hur funkar det med blixten?). Gillar även live view och är barnsligt förtjust i att man kan flippa displayen! Eller ger det för mycket "candid"-vibbar?

Och sony är väl en hyfsad sensortillverkare? (Vad är det för skillnad mellan sensorer på stillbildskameror och digitala videokameror?)

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AA350
http://www.cyberphoto.se/sony/a350/4.jpg

Jag har en a350 och är nöjd med den. Jag hade, precis som du, en del Minolta-optik jag ville använda. PM:a gärna om du vill fråga något, jag kan inte lova att jag kommer ihåg att kolla den här tråden tyvärr...
Citera
2009-04-26, 13:37
Medlem
Stewie_griffins avatar
Canon eos 1000D eller Nikon D60?

Har väl varit uppe mer än en gång, men min fråga gäller framför allt mängden AF-punkter. D60 har bara 3 stycken??

Kommer det att vara någon större skillnad? Jag vet ju vad det innebär. Men blir det bättre bilder med 7 punkter än 3?
Citera
2009-04-26, 14:11
Medlem
xopahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stewie_griffin
Men blir det bättre bilder med 7 punkter än 3?

Nej.. egentligen inte.
Du får en större möjlighet att komponera bilden..
Att sen ett dynamiskt fokuseringsområde kan använda sig av flera fokuspunkter är väl ett argument att skaffa fler. men det är sällan iaf jag använder.
Citera
2009-04-28, 08:27
Medlem
fuskas avatar
Saluförs inte Nikon D40X längre? Eller vad, Letar efter en kamera som är "billig" och bra och den passade in bra. Den kom ju april07. Vilket inte alls är en evighet sedan...
Citera
2009-04-28, 12:29
Medlem
xopahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Saluförs inte Nikon D40X längre?

Nej vad jag förstått har gör den inte det längre.
Modellen ersattes av D60. Det är nog också modellen för dig (D60) om du hellre skulle velat ha D40x.

/X
Citera
2009-04-28, 13:30
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xopah
Nej vad jag förstått har gör den inte det längre.
Modellen ersattes av D60. Det är nog också modellen för dig (D60) om du hellre skulle velat ha D40x.

/X

Aha, då ska jag kolla på de detta. Hatten av för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in