• 1
  • 2
2007-12-31, 01:13
Medlem
Hallå.
Jag har använt theralen regelbundet i några månader nu...
Allt från 1/4 rör, till ett helrör varje natt..

Har läst att små barn t.o.m kan få det mot klåda osv. Hursomhelst...Hur farligt är det? Skadas levern eller nått annat?
Vad kan man jämföra detta med osv..

Man blir ju seg på theralen, men känner att jag inte har lätt att sova utan just nu...Rätt svårt. Har iof inte testat uppehålla flera dagar.

Hursomhelst! Skulle uppskatta om nån har koll på detta eller egna erfarenheter. mvh
Citera
2007-12-31, 01:52
Medlem
Tjohildas avatar
Kolla på www.fass.se Biverkningslistan på Theralen är lång som en stång...
Citera
2007-12-31, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Kolla på www.fass.se Biverkningslistan på Theralen är lång som en stång...

ah jo
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...7&UserTypeID=2

Men jag tänkte mer på ifall nån här har erfarenhet...
1 av 1000. Står det ju.

Det jag upplevt förut när jag tagit hög dos är att man ibland kan se lite grumligt typ...Försvinner sen ju. Trög mage ibland...Det vanligaste är väl trötthet och/eller ont i huvudet. Seg osv..

Men kan detta jämföras med alkohol eller nått annat gift. Vad kan man jämföra detta med? tack för svaret...gärna mer svar =) Undrar hur länge man kan ta små doser regelbundet utan att man tar skada.

mvh
Citera
2008-01-01, 21:21
Medlem
kan nån svara på om det är farligt att använda för länge? Permanenta skador eller så?
Ingen här med erfarenhet? Kanske ska posta detta i nån annan forumsdel..
mvh
Citera
2008-01-02, 07:43
Medlem
Klngs avatar
Borsta tänderna efter du tagit ditt rör. Annars finns det inget som kommer fortsätta påverka dig efter att du slutat ta medicinen pga symptom...
Citera
2008-01-03, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klng
Borsta tänderna efter du tagit ditt rör. Annars finns det inget som kommer fortsätta påverka dig efter att du slutat ta medicinen pga symptom...

ah okej, så det är mest tänderna alltså. Så man kan inte jämföra detta med att dricka sprit varje natt eller liknande..
Kanske är farligare t.o.m...dont know. Statligt kontrollerade flytande kemikalier..
Citera
2008-01-03, 12:40
Medlem
svenskmedicin, läser du på google får man väldigt få träffar från utlandet där "normala" får denna.

Milda neuroleptikabiverkningar.
Neuroleptikum med ospecifik sedativ och antiallergisk effekt

Biverkningar (Läs mer om biverkningar)

De flesta biverkningarna beror på de farmakologiska effekterna och är således dosberoende. Biverkningsfrekvensen varierar beroende på dosnivå, behandlingstidens längd och indikationer.
Vanliga (1/10 - 1/100)

Allmänna: Trötthet, huvudvärk, lätt yrsel.

GI: Muntorrhet.

Luftvägar: Nästäppa.
Mindre
vanliga (1/100 -
1/1000)

GI: Obstipation.

Urogenital: Urinretention.

Ögon: Ackommodationsstörningar.
Sällsynta
(1/1000 - 1/10000)

Allmänna: Malignt neuroleptikasyndrom.

Blod: Agranulocytos, leukopeni.

Cirk: Blodtrycksfall, takykardi.

Lever: Hepatit med ikterus av stastyp.

Neurol: Tardiv dyskinesi, parkinsonism, akatisi, akut dystoni.

Ögon: Lins- och corneagrumlingar (högdos/långtidsbehandling).

Muntorrheten kan vid långtidsbehandling ge tand- och munslemhinneskador.

Fentiaziner har rapporterats kunna sänka kramptröskeln hos predisponerade individer.

Alimemazine (INN), also known as trimeprazine (former BAN and USAN; trade names Nedeltran, Panectyl, Repeltin, Therafene, Theralen, Theralene, Vallergan, Vanectyl, or Temaril), commonly provided as a tartrate salt, is a phenothiazine derivative that is used as an antipruritic (it prevents itching from causes such as eczema or poison ivy, by acting as an antihistamine).[1] It also acts as a sedative and anti-emetic for prevention of motion sickness. Although it is structurally related to drugs such as chlorpromazine (Thorazine), it is not used as an anti-psychotic treatment.[2] It is no longer available in the United States.[3]
Citera
2008-01-04, 04:03
Medlem
..

Okej, för det där med ögongrumlingar lär många känna igen. Räcker med två rör så kan man se suddigt och så ibland...
Men det lär ju inte vara så farligt. Men hjärnan lär ta lite stryk av att ta detta regelbundet :/
Svårt att fokusera osv..

Tack för svaren hursomhelst. Nu lite theralen och sova...hmm
Citera
2008-01-04, 08:34
Medlem
Helt ovetenskapligt med bara perosnliga och kamratliga erfarenheter, så är det lite värre än att röka marjuana totalt sett.
Citera
2008-01-04, 11:29
Medlem
J.Ns avatar
Muntorrhet å det grövsta och sjuklig trötthet som gjorde att jag kunde somna när och var och hur som helst typ. Blev lite bättre efter jag använt det någon vecka men det är bland det värsta skit jag använt för att bli lugn el kunna sova. Kände mig bara helt drogad och kunde knappt tänka öht..
Citera
2008-01-04, 11:36
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.N
Muntorrhet å det grövsta och sjuklig trötthet som gjorde att jag kunde somna när och var och hur som helst typ. Blev lite bättre efter jag använt det någon vecka men det är bland det värsta skit jag använt för att bli lugn el kunna sova. Kände mig bara helt drogad och kunde knappt tänka öht..
Kan bara hålla med. Framförallt att sköta munhygienen. Har märkt att när jag vaknar efter några timmar med theralen är käften som klister och jag inbillar mig att bakterierna har cirkus därinne, men oftast orkar man inte borsta tänderna när man är uppe och pissar. Kanske bra att ta två flour-tabletter dem gångerna.

Theralen får man ju oftast från alkohol-kliniker och både jag och kompisar har använt det frekvent och har inte sett några andra farliga nackdelar. Förutom att man blir jävligt passiv och sugen på mat. Sen att man vänjer sig vid en viss dos ser jag väl som en nackdel.
Citera
2008-01-04, 12:15
Medlem
i Sverige får alla anti-alkolholläkemedel, och LP förklarade det bra, politiskkt, man vill inte riskera att skapa ett problem, beroende, till. Det är socialstyrelsens order, från gamle Bejeroths tid, men det ändrar sig sakta men säkert. Man kan inte styra de gigantiska drogmaffior som ger folk vad de vill ha och behöver, redan freud kom ju på att han blev gladare av kokain, ok, sen blev dte värre, men glad en stund iaf, för mig tex, jag vill egentligen aldrig ens leva, sova så mkt det går, aldrig gå ut, äter knapp, pank, gammal och ful. Dags att dö.

Så man kör safe, och många verkar ju kunna ta det med fördel
Vi är ett alkisland, ett "narkotikafritt samhälle". Hur sjukt det än låter.
Men ni ska få se, inom 10 år skrivs det ut marjuana och redan idag får man ju ritalina ((tjackkokain)och nån ggn riktigt amfetamin, i usa kan man få metamafetamin på burk. Men svensken han nörjer sig med att däcka, han har inga krav på väl utfört arbete som droger hjälper till med, som ex xanor och clonezepam ger.

Med våra usla läkemedelsförsäkringar och stämningsmöjligheter är det ju också knapert att få som man vill/som alternativ men minst lika god vetenskap säger..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in