Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-12-21, 17:47
  #25
Medlem
vilzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.TJustice
Liten update om Ing 1:

Alla mindre vägar som ansluter till de större asfaltsvägarna är nu stängda. Så ni som tänkt åka in och utforska med bil får nog räkna med att gå om ni ska längre in i skogen. Man kommer inte ens in till de stora parkeringarna vid kasernbyggnaderna om man vill busa lite med bilen. Tråkigt att folk ska sabba med sitt skräp och nedbrända bilar

Ja tyvärr, så är det.. Det var fint att ha det där stället för lite åka runt i ödeområdet.. Så blir det förstört av denna igenbommning =( ..Troligen är väl slöddret som hängt på nätterna, där.. Har sett en sönder skjuten bildörr, rester efter koppartjuvar.. Mycket skit dumpat, så tyvärr kommer jag bara nå de närmsta delarna jag kan komma åt via cykeln på mina småstigar jag använder..

Citat:
Ursprungligen postat av Alexunderground
Tjenare, lyfter fram denna gamla tråd!

jag kör ut till Ing1/Almnäs 2 gånger o mdagen just nu, och har då fått tid att utforska lite runt området! det käns som att det inte slutar och man hittar nya saker hela tiden! men tuvär så har dom bommat igen en massa småvägar då dom haft problem em vandalisering o.s.v.

Fick höra idag att det tydligen fanns en gammal tågstation "Almnäs tågstation" eller nåt i den stilen som brändes ner för några månader sedan!

men hittade en i mitt tycke oerhört intressant me nframförallt förvånande och udda.

Utmed Tvetavägen så finns det ett gammaltövergivet hus ja tänkte kolla in, det finns en gusparkering på framsidan (övergiven typ) men såg en väg in som ja följde, och de visade sig att de inte fanns någon parkering så ja tänkte åka längre och vända. men när ja åker vidare så är vägen intressant, Dels för att vara Grusväg håller den en bred och fin standard (även om de fanns en hel del ritkigt grova potthål) nån slags bakväg till Almnäs. men det intressanta med det hela att någonstans mitt på vägen, alltså mitt ute i skogen i ingenstans, så är vägen Asfalterad! och 2 filig, men med en bred trotoarliknande bygnation i mitten så ja kör på "fel sida" och ännu mer intressant att det finns "håll till höger" påbudsmärke uppsatt. alltså en Dubbelfilig väg mitt ute i ingenstans på en grusväg cirka en halvmil från närmsta väg, någon som vet nånting om denna väg snutt eller tåg stationen?

Edit: Det jag menar är "intressant" är att den vägbiten såg ganska påkostad ut i jemförelse mot allt annat i området, fast nu har vägen stått och förfallit ett tag, men är Helt okej.

mvh alex


Den där 2 filiga kurvan du pratar om, platsen heter Vartå.. Har vart där en hel del, första minnet är i baksätet med papsen bakom ratten, gamla tvetavägen gick på dessa vägar innan den nya raka tråkiga färdigställdes av Ing1 folket.. :/ ..Jag har hittat massa kul där inne att fota ..Synd alla sabbare nu drivit till att man får mycket svårt att utnyttja området med dessa #%$ bommar som står lite överallt.. =( Har hört det ska bli naturreservat kring långsjön som är mycket fint..
Citera
2013-12-21, 18:17
  #26
Medlem
vilzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexunderground
Tjenare, lyfter fram denna gamla tråd!


Fick höra idag att det tydligen fanns en gammal tågstation "Almnäs tågstation" eller nåt i den stilen som brändes ner för några månader sedan!


mvh alex

Glömde... Almnäs station låg nära den stora parkeringen vid gamla kassernvakten..

Här är en bild från ett järnvägsforum. =)

http://i224.photobucket.com/albums/d...ps4a494760.jpg
Citera
2016-03-11, 20:00
  #27
Medlem
Har sökt i stort sett överallt, men jag förstår inte var någonstans det är kvar något tågspår/militära lämningar vid Almnäs? Någon som vill dela med sig av koordinater?
Citera
2016-03-20, 11:32
  #28
Medlem
sunny5s avatar
Koordinater.....GPS koordinater: N59° 09.999 E17° 31.648
Citera
2016-04-19, 15:43
  #29
Medlem
BenneEs avatar
Någon som vet hur stället ser ut idag? Värt att besöka?
Citera
2016-04-23, 16:35
  #30
Medlem
Fortfarande värt ett besök tycker jag. Inte minst för utkikstornet med utsikt mot Södertälje, men också de gamla broarna och traverskranarna nere vid sjön.
Citera
2016-05-05, 01:11
  #31
Medlem
Var där nu ikväll, Jävligt maxat vi hittade någon slags slaktrum längst vägen med massor av blod och skräp, sedan bakom var det väldigt mycket ben från djur som huvuden, revben osv och även ett vildsvin bakom som var halvslaktat. Vi var även vid tågstationen som inte var allt för mycket att se men påväg därifrån så hittade vi något jävligt mystiskt vattenverk som såg ut som en pool med galler runt, vi hittade även ett lock i marken som var en tunnel troligen för vatten men det gick att gå ner i den men vi vågade inte gå ner då det började bli mörkt och spänt så drog vi tillbaka mot förorten. Juste vi gick också in på den gamla skjutbanan men den var inget att hänga i julgranen.

Någon som vet några mera saker där som är värda att se eller i Södertälje området?
Citera
2016-05-07, 23:13
  #32
Medlem
Förutom de jag nämner ovan så är även Befästningsgården, som är några bunkrar med bla. skottgluggar, värd att se. Den ligger på andra sidan järnvägen sett från förrådsområdet. Kan vara svår att se, är väldigt bra kamouflerad.

http://www.organizm.se/PLACES/ALBUM/.../img_0121.html

Finns även lite andra bunkar på området i olika storlekar, dock är vissa igenfyllda helt eller till viss del. Sen syns inte alla från vägarna heller, säg att en 4-5 är lätta att hitta om man rör sig längs grusvägarna.

Finns mycket att se om man har tid och lust att leta, jättestort område ju
Citera
2021-07-17, 21:04
  #33
Medlem
Bump, Nytt på Almnäs är att skogen har börjat utnyttjas så dom har öppnat massa vägar som tidigare var antingen bommade eller stora stenbumlingar för, så passa på utforska innan dom stängs igen! Passa er för skogsarbetarna,väktarna och annat löst folk bara.

Väg som alltid är öppnen, ingen grind https://goo.gl/maps/1F9xPftEqr12vosKA
Väg med öppen bom https://goo.gl/maps/qBi4Gm6Vp1UESi4D7 dock har dom satt upp såna där bommar som brukar vara på gågator/promenadstigar vid nykvarns industriområde så vet inte om man kommer ut den vägen om någon ronderande väktare skulle låsa bommen.

Nu väntar jag bara på att vartåvägen (den 2 filiga asfaltsvägen mitt i skogen) ska öppnas, bommen var uppbruten i vintras så var en av dom sista att färdas på den vägen, det är lite coolt, nu har dom lagt stora stenbumlingar för, tryckluftsborr någon? hehe

Var även å kollade i 1 utav dom 2 stora hangarerna som det står trafikverket krisberedskap bromateriel på, ena var öppen, men det var inte så mycket att se förutom en kompressor och ett däck.


Vänster om stora asfaltsplanen typ i mitten finns ett träningscenter som verkar vara i malpåse, vore mycket intressant att se. Enligt rykten ska det i någon utav byggnaderna finnas en stor källare där militären har förvarat vapen i , gissar på träningscentret.
__________________
Senast redigerad av WSTL. 2021-07-17 kl. 21:57.
Citera
2021-07-24, 18:53
  #34
Medlem
Nu har dom tagit bort grinden 59°09'57.4"N 17°31'47.2"E, snart kommer dom lägga stenar fört, passa på.
__________________
Senast redigerad av WSTL. 2021-07-24 kl. 18:56.
Citera
2022-04-28, 22:41
  #35
Medlem
Kör en Almnäs update. Börjar med dom roliga nyheterna, den där tvåfiliga asfaltsvägen (Vartå) mitt i skogen är öppen! Verkar dock vara väldigt populär bland ryttare då det är massa hästskit på vägen, så man behöver ju inte köra rally på den vägen för då kommer dom bara sätta stenbumlingar för vägen igen. Lite efter rondellen så har dom byggt 2 nya vägar, är bommat så man får ta en promenad.

Om man har en bil med hög markfrigång och ev offroad däck kan man nog ta sig ända från hotellet till gamla stationen, dock tror jag det sitter en kamera med lampa längs den vägen på ett byggstängsel, för det är bara en och den pekar ut mot vägen.


Tråkiga nyheter är att dom håller på och river en massa bla gamla skjutbanan, A banan var riven när jag senast var där Dom kommer nog riva nästan allt utom kanske bron och minnesstenen, så passa på om ni vill utforska ing1. Vägen som går längs tågspåret har dom satt bom för. Hangarerna vid gamla asfaltsplanen är rivna. Ny grind, men skogsvägen vid gamla skjutbanan är fortfarande öppen.

Man kan inte busa lika mycket med bilen som förr då dom har satt upp några fartgupp på industriområdet, ställt massa skit på typ halva asfaltsplanen och snuten verkar komma dit oftare.
__________________
Senast redigerad av WSTL. 2022-04-28 kl. 22:53.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback