2009-01-27, 14:30
Medlem
SafleBouges avatar
Finns det kvar eller är det rivet/avstängt/nybygge?

Kan man fortfarande komma i med bil?

Finns det några liknande ställen runt stockholm?
Citera
2009-01-28, 18:54
Medlem
TurboQuattros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SafleBouge
Finns det kvar eller är det rivet/avstängt/nybygge?

Kan man fortfarande komma i med bil?

Finns det några liknande ställen runt stockholm?

Japp, det finns kvar.
Tanten och jag brukar åka dit och övningsköra.
Citera
2009-01-28, 19:46
Medlem
underrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboQuattro
Japp, det finns kvar.
Tanten och jag brukar åka dit och övningsköra.

Du kan inte visa på karta var det ligger?
Brukar åka till Södertälje ibland och oftast i Ronna.
Citera
2009-01-28, 21:26
Medlem
deerhunters avatar
Området finns kvar, men mycket ska rivas, frågan är när dom kommer igång med det. Vissa delar är redan rivna/igenfyllda, bla gamla fortifikationer.

Dom centrala delarna av området är "bebodda" av företag och bevakas, men alla omkringliggande områden med mindre hus, skjutbanor osv är ganska öde och kan vara kul att kolla på.

Mycket är sönderslaget och uppbrutet redan tyvärr, men det är absolut värt ett besök om man är i närheten.
Citera
2009-01-28, 22:35
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underr

Varför inte använda hitta.se och kolla?
Citera
2010-08-03, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av underr

Gammal tråd, men någon annan kanske är intresserad... Gamla strängnäsvägen ligger nära Ronna. Följ den tills skylten Almnäs dyker upp. Andra vägen dit är tvetavägen som man kommer ut på exempelvis vid Hovsjö. Följ den bort från Södertälje. Det dyker upp en skylt där det står Almnäs. Sväng in... Att hitta de övergivna byggnader och underligheter som finns kan vara lite svårt för området är stort och vägarna snirklar sig åt alla möjliga håll. Vissa kan man köra bil på, men en del är för smala.
Citera
2010-08-03, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roger70
Gammal tråd, men någon annan kanske är intresserad... Gamla strängnäsvägen ligger nära Ronna. Följ den tills skylten Almnäs dyker upp. Andra vägen dit är tvetavägen som man kommer ut på exempelvis vid Hovsjö. Följ den bort från Södertälje. Det dyker upp en skylt där det står Almnäs. Sväng in... Att hitta de övergivna byggnader och underligheter som finns kan vara lite svårt för området är stort och vägarna snirklar sig åt alla möjliga håll. Vissa kan man köra bil på, men en del är för smala.

Har ngn vart där nyligen och sett om det är något att se nu?
Citera
2010-08-04, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theJellyfish
Har ngn vart där nyligen och sett om det är något att se nu?

Lite finns det väl. Jag har cyklat där en del. Företagen har flyttat in i det egentliga Almnäs, d v s det som är omgärdat med stängsel. Där tror jag inte det finns mycket att se. De byggnader som förfaller i skogarna utanför huvudområdet tror jag inte att någon bryr sig om. En stor träbyggnad har i varje fall ligister bränt ned. Det finns även skumma betongkonstruktioner lite här och var. Men jag känner inte till hela området. Frågan är väl om det är så mycket att se egentligen. Det kan vara kul att utforska vägarna och passagerna i varje fall.
Citera
2012-09-03, 19:36
Medlem
Tjenare, lyfter fram denna gamla tråd!

jag kör ut till Ing1/Almnäs 2 gånger o mdagen just nu, och har då fått tid att utforska lite runt området! det käns som att det inte slutar och man hittar nya saker hela tiden! men tuvär så har dom bommat igen en massa småvägar då dom haft problem em vandalisering o.s.v.

Fick höra idag att det tydligen fanns en gammal tågstation "Almnäs tågstation" eller nåt i den stilen som brändes ner för några månader sedan!

men hittade en i mitt tycke oerhört intressant me nframförallt förvånande och udda.

Utmed Tvetavägen så finns det ett gammaltövergivet hus ja tänkte kolla in, det finns en gusparkering på framsidan (övergiven typ) men såg en väg in som ja följde, och de visade sig att de inte fanns någon parkering så ja tänkte åka längre och vända. men när ja åker vidare så är vägen intressant, Dels för att vara Grusväg håller den en bred och fin standard (även om de fanns en hel del ritkigt grova potthål) nån slags bakväg till Almnäs. men det intressanta med det hela att någonstans mitt på vägen, alltså mitt ute i skogen i ingenstans, så är vägen Asfalterad! och 2 filig, men med en bred trotoarliknande bygnation i mitten så ja kör på "fel sida" och ännu mer intressant att det finns "håll till höger" påbudsmärke uppsatt. alltså en Dubbelfilig väg mitt ute i ingenstans på en grusväg cirka en halvmil från närmsta väg, någon som vet nånting om denna väg snutt eller tåg stationen?

Edit: Det jag menar är "intressant" är att den vägbiten såg ganska påkostad ut i jemförelse mot allt annat i området, fast nu har vägen stått och förfallit ett tag, men är Helt okej.

mvh alex
Senast redigerad av Alexunderground 2012-09-03 kl. 19:52. Anledning: edit
Citera
2012-09-26, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexunderground
Tjenare, lyfter fram denna gamla tråd!

jag kör ut till Ing1/Almnäs 2 gånger o mdagen just nu, och har då fått tid att utforska lite runt området! det käns som att det inte slutar och man hittar nya saker hela tiden! men tuvär så har dom bommat igen en massa småvägar då dom haft problem em vandalisering o.s.v.

Fick höra idag att det tydligen fanns en gammal tågstation "Almnäs tågstation" eller nåt i den stilen som brändes ner för några månader sedan!

men hittade en i mitt tycke oerhört intressant me nframförallt förvånande och udda.

Utmed Tvetavägen så finns det ett gammaltövergivet hus ja tänkte kolla in, det finns en gusparkering på framsidan (övergiven typ) men såg en väg in som ja följde, och de visade sig att de inte fanns någon parkering så ja tänkte åka längre och vända. men när ja åker vidare så är vägen intressant, Dels för att vara Grusväg håller den en bred och fin standard (även om de fanns en hel del ritkigt grova potthål) nån slags bakväg till Almnäs. men det intressanta med det hela att någonstans mitt på vägen, alltså mitt ute i skogen i ingenstans, så är vägen Asfalterad! och 2 filig, men med en bred trotoarliknande bygnation i mitten så ja kör på "fel sida" och ännu mer intressant att det finns "håll till höger" påbudsmärke uppsatt. alltså en Dubbelfilig väg mitt ute i ingenstans på en grusväg cirka en halvmil från närmsta väg, någon som vet nånting om denna väg snutt eller tåg stationen?

Edit: Det jag menar är "intressant" är att den vägbiten såg ganska påkostad ut i jemförelse mot allt annat i området, fast nu har vägen stått och förfallit ett tag, men är Helt okej.

mvh alex

Har för mig att militären tränade i just vägbygge och liknande vid almnäs, för att vara beredda om infrastrukturen skulle ta stryk. Har själv åkt på just den vägen, var ju en smula oväntat att det skulle bli "riktig" väg mitt i skogen. Detta är dock inte särskilt nära tågstationen. Om du kollar på flygbilder över området så kan du ganska enkelt se vart järnvägen tidigare var dragen och även se stationen!
Citera
2012-09-26, 20:52
Medlem
1LeeRooy1s avatar
Gjorde lumpen där och brukar åka igenom området när jag ska fiska ibland. Om du svänger höger innan gamla vakten och sen höger igen och åker en bit tills du kommer till järnvägen så finns det lite skyttegravar. Vi sov i dem under nån övning när det begav sig. Kanske kan vara intressant för nån.
Citera
2013-08-25, 11:30
Medlem
Liten update om Ing 1:

Alla mindre vägar som ansluter till de större asfaltsvägarna är nu stängda. Så ni som tänkt åka in och utforska med bil får nog räkna med att gå om ni ska längre in i skogen. Man kommer inte ens in till de stora parkeringarna vid kasernbyggnaderna om man vill busa lite med bilen. Tråkigt att folk ska sabba med sitt skräp och nedbrända bilar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in