2022-10-29, 18:59
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du behöver inte lyssna på mig, lyssna på vad vetenskapen säger. På vilket sätt skulle de har fel och du rätt menar du…?
Din erfarenhet, är den immun för att ha påverkats/skapats av de välkända tekniker som dessa charlataner som påstår sig vara medium använder…?

Och så långt vi vet så är det bara ännu en av dina anekdoter, dina påståenden, och bevisvärdet, om det verkligen hänt, äro synnerligen föga….

Sluta komma med dina anekdoter om vetenskapens oöverträffade vetenskaper själv!?

Vetenskapen utvecklas i alla fall hela tiden framåt, något som du inte gör. Du är en bakåtsträvare av rang.

Om folk upplever att det känns bättre att leva när dessa medium fått rensa husen åt dem, är inte det bra då, men du måste kasta skit där också!? Retar det sådan gallfeber på dig att folk får det bra hemma?

Då är det ditt problem inte någon annans.
Citera
2022-10-29, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Sluta komma med dina anekdoter om vetenskapens oöverträffade vetenskaper själv!?

Vetenskapen utvecklas i alla fall hela tiden framåt, något som du inte gör. Du är en bakåtsträvare av rang.

Om folk upplever att det känns bättre att leva när dessa medium fått rensa husen åt dem, är inte det bra då, men du måste kasta skit där också!? Retar det sådan gallfeber på dig att folk får det bra hemma?

Problemet är snarare att det finns tv-kanaler som sänder sån här skit och legitimerar det vilket får många tittare att tro det är på riktigt. De skapar en marknad för de här charlatanerna och får Britt-Marie att tro att det är ett spöke som får hennes sommarstuga på Gotland att knaka bara för att det är "inne" att popularisera alla möjliga sorters vidskepligheter.

När jag växte upp var det mest bara isolerade kufar och socialt missanpassade som trodde på spöken. Inte enbart kanske, men det var ingenting man talade högt om. Idag har det blivit mer eller mindre socialt accepterat i vissa kretsar bara för att media har insett att de kan tjäna pengar på skiten. Det blir allt vanligare att folk har sina egna sanningar och misstron till ämnesexperter och auktoriteter frodas mer än någonsin. Detta kan få långtgående konsekvenser som är betydligt allvarligare än att Britt-Marie betalar en charlatan 5000 kr för att "rensa" hennes sommarstuga.
Citera
2022-10-29, 23:04
Medlem
Citat:

Det jag lägger fram om vetenskapen är inte anekdoter, det är väl dokumenterade undersökningar och tester som jag länkat till dig många gånger förut.

På vilket sätt skulle jag kunna vara bakåtsträvare när jag stödjer mig på och följer vad vetenskapen säger…?

Aha… så det är helt ok om nån påstår en massa fint om nån grej och du blir övertalad att köpa den för dyra pengar, och trots att du tycker dig vara nöjd så visar det sig sen att det hela bara är en bluffprodukt, så skulle du tycka det var helt ok att de lurade dig på pengar…?
Citera
2022-10-30, 13:50
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det jag lägger fram om vetenskapen är inte anekdoter, det är väl dokumenterade undersökningar och tester som jag länkat till dig många gånger förut.

På vilket sätt skulle jag kunna vara bakåtsträvare när jag stödjer mig på och följer vad vetenskapen säger…?

Aha… så det är helt ok om nån påstår en massa fint om nån grej och du blir övertalad att köpa den för dyra pengar, och trots att du tycker dig vara nöjd så visar det sig sen att det hela bara är en bluffprodukt, så skulle du tycka det var helt ok att de lurade dig på pengar…?

Du får tro vad du vill. Det enda du tycks tro på är vad som går att läsa på nätet.
Din vetenskap delas inte av alla, och DU har inte monopol på vad som är sant eller falskt.
Vi andra har varit med om saker du aldrig fått uppleva, trist för dig.

Det finns massor av filmer som beskriver lite olika saker. Men problemet med dig, att håller man upp ett bildäck framför dig, kan du lika gärna säga byrå. Det spelar ingen roll. Du är blind, döv, hör bara vad du vill.

Fortsätt tjura du, mig lurar du inte.
Citera
2022-10-30, 17:29
Medlem
Död o återfödds avatar
.
Här följer ett till fantastiskt bra avsnitt av "Det okända" (alla gamla program finns arkiverade på TV 4:s hemsida), Säsong 12, del 2, där mediumet Terry Evans träffar rätt gång efter annan, så till den milda grad att han får försökspersonerna till tårar!

Detta får ni absolut inte missa:

https://www.tv4play.se/program/det-o...ong-12/2137837

Citera
2022-10-30, 17:55
Medlem
Citat:
Du får tro vad du vill. Det enda du tycks tro på är vad som går att läsa på nätet.
Din vetenskap delas inte av alla, och DU har inte monopol på vad som är sant eller falskt.

Det finns massor av filmer som beskriver lite olika saker. Men problemet med dig, att håller man upp ett bildäck framför dig, kan du lika gärna säga byrå. Det spelar ingen roll. Du är blind, döv, hör bara vad du vill.

Du har alltså fortfarande inte förstått en stavelse av det jag och Tinnitus vill förmedla. Du tycks vilja undersöka världen enbart med dina sinnen och sedan lita på detta. Det jag och Tinnitus förespråkar är att förhålla sig skeptisk till våra egna och andras upplevelser, särskilt om det handlar om övernaturliga sådana, just på grund av att vi vet att våra sinnen och tolkningar av omvärlden är så bristfälliga.

Vi vill istället undersöka omvärlden med metoder som är flera magnituder bättre och pålitligare än våra sinnen. Och dessutom göra om undersökningarna för att kunna utesluta slump. Detta är en metod som visat sig vara oerhört överlägsen våra sinnen genom historiens gång. Men förstår man inte så förstår man inte.

Du talar om monopol på vad som är sant eller falskt? Håller du med om att det finns en objektiv verklighet? Eller är du en sådan som tror att alla kan ha sin egen sanning oberoende av andras? Om det existerar en objektiv verklighet så har antingen vi eller du rätt, inte båda. Du har ingen evidens för det du påstår plus att allt som vi vet om hur vår värld fungerar talar för att det inte stämmer. Därmed är det rationellt att anta vår position och irrationellt att anta din. Det finns inte mycket mer att säga om saken, det är inga svåra saker att begripa.

Vissa som läser det här kanske tycker jag kan låta arrogant och ha en hård ton. Det beror helt på vem jag skriver till. CompressorVane har i princip alltid "kastat första stenen" i det här avseendet och det finns otaliga exempel på att han debatterar ohederligt samt aldrig svarar på frågor. Man får de svar man förtjänar.
Citera
2022-10-30, 18:06
Medlem
Citat:

Jag tror på det som är vetenskapligt påvisat, eller bevisat, eller som vetenskapen har förklaringar på. Det är en extremt mycket intelligentare hållning än att som du tro på och sprida anekdoter och mängder av fantasifulla påståenden som går emot all känd vetenskap och fysikens lagar.

Så den dagen du eller nån annan vetenskapligt kan påvisa det du/ni påstår om medium, slagrutor eller vad det än vara må, då ska jag gärna tro på det med…

Fram tills dess (vilket aldrig lär ske med tanke på ditt (och andra troendes) synnerligen begränsade mod och intresse att visa världen att vetenskapen skulle ha fel…) så förhåller jag mig till vad som är vetenskapligt påvisas, då vet jag att det faktiskt är sant och inte bara tomma påståenden anekdoter och lögner…

Citat:

Helt sant, kul att du verkar fatta nåt i alla fall…
Vetenskapen har nog mest tjing på vad som är sant eller falskt, i alla fall extremt mycket mer än dig och andra paranormalt troende med era fantasier och anekdoter utan minsta bevis…

Citat:

Tja, era hallucinationer är jag inte så intresserad av utan njuter hellre av verkligheten.

Citat:

Jo men visst, t ex är det gott om filmer på YT som ”bevisar” att jorden är platt, är det vad vi ska tro på bara för att det finns en film….? Är det helt irrelevant för dig om det som påstår kan styrkas på något vetenskapligt sätt..?

Bespara oss gärna från ditt övriga barnsliga tramsande, tack, för det klär dig inte..

Citat:

Jag ler…
Jag försöker inte lura dig, det behövs ju inte, för det gör du ju så beundransvärt bra själv, lurar dig alltså…
Stor humor…

Att du sen försvarar ett sådan erbarmligt skitprogram som det okända, som är fullt med uppenbara exempel på manipulation, cold reading och hela baletten av fula trix för att lura naivt folk är ju inget som hedrar din intelligens…
Alltså, vi talar om ett genomstageat ”nöjesprogram” som de redigerat för att det ska bli ”spooky” och du sväljer skiten…. Haha…
Citera
2022-10-31, 09:27
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Du har alltså fortfarande inte förstått en stavelse av det jag och Tinnitus vill förmedla. Du tycks vilja undersöka världen enbart med dina sinnen och sedan lita på detta. Det jag och Tinnitus förespråkar är att förhålla sig skeptisk till våra egna och andras upplevelser, särskilt om det handlar om övernaturliga sådana, just på grund av att vi vet att våra sinnen och tolkningar av omvärlden är så bristfälliga.

Vi vill istället undersöka omvärlden med metoder som är flera magnituder bättre och pålitligare än våra sinnen. Och dessutom göra om undersökningarna för att kunna utesluta slump. Detta är en metod som visat sig vara oerhört överlägsen våra sinnen genom historiens gång. Men förstår man inte så förstår man inte.

Du talar om monopol på vad som är sant eller falskt? Håller du med om att det finns en objektiv verklighet? Eller är du en sådan som tror att alla kan ha sin egen sanning oberoende av andras? Om det existerar en objektiv verklighet så har antingen vi eller du rätt, inte båda. Du har ingen evidens för det du påstår plus att allt som vi vet om hur vår värld fungerar talar för att det inte stämmer. Därmed är det rationellt att anta vår position och irrationellt att anta din. Det finns inte mycket mer att säga om saken, det är inga svåra saker att begripa.

Vissa som läser det här kanske tycker jag kan låta arrogant och ha en hård ton. Det beror helt på vem jag skriver till. CompressorVane har i princip alltid "kastat första stenen" i det här avseendet och det finns otaliga exempel på att han debatterar ohederligt samt aldrig svarar på frågor. Man får de svar man förtjänar.

Jag håller inte med det du säger.

Du vet inte allt och kan inte göra det heller, vetenskapen har kanske kommit en promille dit den borde om ens det. Det borde till och med du förstå!?

Du eller jag vet inte allt, du agerar som att du gör det ändå.

Så du kanske ska ta lite avstånd och fundera lite till?
Citera
2022-10-31, 10:25
Medlem
Citat:
Jag håller inte med det du säger.

Du vet inte allt och kan inte göra det heller, vetenskapen har kanske kommit en promille dit den borde om ens det. Det borde till och med du förstå!?

Du eller jag vet inte allt, du agerar som att du gör det ändå.

Så du kanske ska ta lite avstånd och fundera lite till?

Klart du inte kan hålla med i det Menlonson skriver, du begriper ju helt enkelt inte det han skriver och förklarar fast det är så enkelt….

Nu försöker du göra som alla andra paranormalt troende stollar, gömma dig bakom påhittade tramsargument som ”vetenskapen har kanske kommit en promille” vilket torde vara din variant på ”vetenskapen vet inte allt”…?

Jodå, vi vet att vetenskapen inte vet allt och aldrig kommer att veta allt, därför att det alltid finns nytt att lära och att utforska.

Men hur skulle du själv reagera om någon påstår saker som går helt emot vad t ex en tillverkare av en turbo säger…? Låt säga att du har en Turbonetic xxxx som det är allmänt känt klarar ett luftflöde inom sitt maximala arbetsområde som kan ge säg 1000hk, vilket är vad tillverkaren säger och kan demonstrera, ett otal kända motorbyggare, fristående som t ex biltillverkare, som intygar samma sak. Men så dyker det upp några som påstår att de lätt tar ut 100 000Hk, men de har inga som helst seriösa bevis. Hur skulle du agera då…? Skulle du tro dem…? Skulle du kräva att de seriöst bevisar sin sak…?
Om de svarar att du är en fegis som inte vågar testa själv, hur skulle du svara…?

Jag skulle kunna skissa upp otaliga liknande scenarion där vi har omvända förhållanden där du knappast skulle vara lika naiv som du är med det paranormala….

Du är en fegis som inte kan ta en seriös diskussion och svara hederligt på de frågor jag och andra ställer, t ex varför inte valfri forskare också direkt skulle upptäcka att slagruta eller medium ”fungerar” om de stressade, för enligt dig så ska ju det tydligen vara så lätt bara man vågar testa själv…?

Så vad för fel har då alla dessa forskare gjort som testat medium och slagrutor gång på gång genom åren med totalt fiasko och bara mer och mer framkommer hur dessa påstådda företeelser är bluff, och de kan förklara varför medium och slagrutor inte funkar så som ni troende försöker påstå….

Kan du ge oss en seriös hållbar förklaring…?

Varför har det aldrig någonsin kunnat ens påvisas fungera, trots belöningar på flera miljoner….? Om det verkligen funkade och var så lätt som du försöker påstås, och så många som ska kunna detta, så borde det ju vara kö och slagsmål framför porten till testen av folk som vill komma först och raka åt sig belöningen i ett nafs…. Men, det är sannerligen inte mycket till kö….

Nästan så man kan tro att intresset för att testa sig seriöst och bevisa denna påstådda funktion är synnerligen mager….. Vad kan det bero på….?
Citera
2022-10-31, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Problemet är snarare att det finns tv-kanaler som sänder sån här skit och legitimerar det vilket får många tittare att tro det är på riktigt. De skapar en marknad för de här charlatanerna och får Britt-Marie att tro att det är ett spöke som får hennes sommarstuga på Gotland att knaka bara för att det är "inne" att popularisera alla möjliga sorters vidskepligheter.

När jag växte upp var det mest bara isolerade kufar och socialt missanpassade som trodde på spöken. Inte enbart kanske, men det var ingenting man talade högt om. Idag har det blivit mer eller mindre socialt accepterat i vissa kretsar bara för att media har insett att de kan tjäna pengar på skiten. Det blir allt vanligare att folk har sina egna sanningar och misstron till ämnesexperter och auktoriteter frodas mer än någonsin. Detta kan få långtgående konsekvenser som är betydligt allvarligare än att Britt-Marie betalar en charlatan 5000 kr för att "rensa" hennes sommarstuga.

Men det är ju inte tvprogrammet eller mediumen som skapar denna "spökmarknad" utan vanliga människor som har spökproblem. I nästan alla program så beskriver ju också nästan alla hur lugnt det blivit efter att mediumen rensat upp, och detta efter ibland decennier av spökterror. Du är ju en ganska så dum människa som inte vill att folk ska få ha det bra, utan istället ska få lida pga okunskap.
Senast redigerad av Favoritgame 2022-10-31 kl. 10:36.
Citera
2022-10-31, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Men det är ju inte tvprogrammet eller mediumen som skapar denna "spökmarknad" utan vanliga människor som har spökproblem. I nästan alla program så beskriver ju också nästan alla hur lugnt det blivit efter att mediumen rensat upp, och detta efter ibland decennier av spökterror. Du är ju en ganska så dum människa som inte vill att folk ska få ha det bra, utan istället ska få lida pga okunskap.

Fast är det därför ok att lura folk…?
Lite som att lura folk med cancer att de blir bra bara de gör si eller så, och de tror det och tycker de blev bättre, och så dör de i cancer i alla fall…

Att de i avsnitten tycker det blivit bättre är ju lika mycket fantasier som att de från början trodde det var spöken….
Citera
2022-10-31, 10:59
Medlem
Bajskolvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.
Här följer ett till fantastiskt bra avsnitt av "Det okända" (alla gamla program finns arkiverade på TV 4:s hemsida), Säsong 12, del 2, där mediumet Terry Evans träffar rätt gång efter annan, så till den milda grad att han får försökspersonerna till tårar!

Detta får ni absolut inte missa:

https://www.tv4play.se/program/det-o...ong-12/2137837

Har du provat antipsykotisk medicin nångång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in