Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-12-31, 00:33
Medlem
SpeedyWeedys avatar
Tjah, jag hittade en halvfylld juiceförpackning som stått och jäst i några dagar förut när jag städade i min pundarhåla. Så började jag fundera på ifall jag nu kan dricka denna juice och bli full på den? Eller blir jag bara magsjuk? Det har ju jäst ett tag och förpackningen har svällt upp ganska rejält, så det borde ju bildats alkohol i den? Det är äppeljuice om det nu spelar nån roll.

Peace
Citera
2007-12-31, 00:39
Medlem
knoxahs avatar
Jag blev full av apelsinjuice en gång. En koncentratförpackning á 20 cl är som 90 %-ig sprit efter några dagar har jag hört.
Citera
2007-12-31, 03:18
Medlem
mirkus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedyWeedy
Tjah, jag hittade en halvfylld juiceförpackning som stått och jäst i några dagar förut när jag städade i min pundarhåla. Så började jag fundera på ifall jag nu kan dricka denna juice och bli full på den? Eller blir jag bara magsjuk? Det har ju jäst ett tag och förpackningen har svällt upp ganska rejält, så det borde ju bildats alkohol i den? Det är äppeljuice om det nu spelar nån roll.

Peace

Med lite tur båda men tippar på att du bara blir magsjuk.

Citat:
Ursprungligen postat av knoxah
Jag blev full av apelsinjuice en gång. En koncentratförpackning á 20 cl är som 90 %-ig sprit efter några dagar har jag hört.

Citera
2007-12-31, 04:31
Medlem
Inte ens på fyllan hade jag hällt i mig det, fyfan va äckligt
Citera
2007-12-31, 11:30
Medlem
nxstys avatar
Det har nog bildats alkohol i den fast väldigt lite. Drick inte skiten.
Citera
2007-12-31, 11:32
Medlem
Trädpojkes avatar
Dricker man inte en hel del metanol om man inte renar först?
Citera
2007-12-31, 12:49
Medlem
Så desperat är inte ens jag att jag skulle dricka gammal juice
Citera
2007-12-31, 12:55
Moderator
Falukropps avatar
Det här var ju helt klart dagens asgarv! Så otroligt...Flashback

Troligen är det inga större alkoholstyrkor det är frågan om i nuläget när den precis börjat jäsa. Låter du den stå tills jäsningen börjar avta kanske du kan komma upp i 10-15% eller så. Juice är ju ganska rikt på socker, så med lite tur så är det den bildade alkoholen som tar kål på jästen och inte att sockret tar slut helt enkelt.

Det du kan göra för att minimera risken att bli risig i skrinet är att låta den jäsa klart och låta jästen sedimentera sig i botten, så du kan hälla av juicen utan att få med jästen.
Citera
2007-12-31, 13:02
Medlem
användare666s avatar
Stoppa i russin, då får du upp högre alkoholhalt. Socker direkt funkar också, men då får du inte med mineralsalter och annat som svampen behöver. Vet dock inte om det finns tillräckligt i juicen ändå.

Så gjordes på landets fängelser förr, vet inte om det är för hård kontroll för att man ska kunna göra så idag.
Citera
2007-12-31, 13:10
Medlem
nxstys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trädpojke
Dricker man inte en hel del metanol om man inte renar först?

Både ja och nej. Jäst alkohol inehåller visserligen en liten del metanol men det är så lite att det inte spelar någon roll.
Citera
2007-12-31, 16:12
Medlem
Det här borde testas. Så om vi säger att jag skulle ha 8dl juice i förpackningen och hälla i kanske 1dl russin och lite socker?
Citera
2007-12-31, 16:39
Medlem
Frinks avatar
Vill ni ha något billigt hemmajäst som smakar skit men går att bli full på, gör mäsk!
Alla häftiga fjortisar dricker det precis som det är, så vad hindrar er?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in