• 1
  • 2
2007-12-30, 23:03
Medlem
Finns många trådar om knivar men jag är mest intresserade av hur ni gör när knivarna bli slöa? Jag har provat billiga knivslipare och slipsten. Tyvärr så håller inte skärpan speciell länge. Jag vill inte köpa en dyr kniv om jag ändå måste slipa den var och varanan dag när den bli slö. I så fall är det kanske bättre att köpa ett nytt billig kniv varje år då har man garanterat alltid vass kniv? Så hur gör ni när eran kniv bli slö? Om ni sliper vad använder ni för metod/utrustning och hur ofta? Eller struntar ni i slipning och köper nytt när den bli slö? I så fall hur lång tid ta det innan din kniv bli slö?
Citera
2007-12-30, 23:07
Medlem
Av slöhet kämpar jag på med mina slöa knivar...:

Jag tar en propp(i teorin), en säkring, och slipar kniven med. Ja, om jag alls ens gör det; lika slö som mina knivar m. a. o.
Annars kan man kanske ta två knivar och slipa med/ på varandra... eller taga ett bryne(till lie)och slipa med.
Men själv har jag världens slöaste knivar och svär över dem var dag. Tycker de skulle vara självslipande, liksom...
Och jag köper aldrig nytt+ behandlar knivarna fel så de blir slöa i förtid.
Jo: Vid nödfall, när jag verkligen behöver en sylvass kniv, då tar jag en fickkniv som ligger infälld i sin träfrack...... den är aldrig slö
Citera
2007-12-30, 23:25
Medlem
Adrian von Butts avatar
Jag har inga direkt märkvärdiga knivar ( dyraste ligger väl runt en 500:-), dom håller jag dugligt vassa med hjälp av (nu kommer jag få onda ögat av DePaul ) OBH Nordicas knivslip och givetvis ett brynstål.
Citera
2007-12-30, 23:50
Medlem
manners avatar
Jag bryner mina knivar på ett bryne av porslin. Jag slipar dom då och då hos www.slipgruppen.se
Citera
2007-12-31, 00:00
Medlem
Drevets avatar
Slipar mina knivar med bryne för att hålla dom igång för när eggen börjar bli liten
så lämnar jag in dom hos en knivslip.
Knivar behöver slipas lite då och då.
Citera
2007-12-31, 00:34
Medlem
Vanillababes avatar
Har en knivslip som jag använder plus att jag brukar lämna mina knivar till en bekant som polerar dem på något vis så de blir absolut sylvassa. Lämnar dem där ungefär en gång i halvåret och däremellan underhåller jag dem med min egen knivslipare.
Slöa knivar är fan det värsta som finns.
Citera
2007-12-31, 02:16
Medlem
erikps avatar
Mycket har ju med o göra hur man behandlar knivarna också, har sett folk som gör de sjukaste sakerna med sina knivar. Diska i diskmaskien, skrapa av skärbrädan med eggen och stoppa ner kniven bland all disk är bland det sämsta man kan göra för eggen. Själv använder jag ett diamantstål för att slipa upp knivarna, det har hängt med ett tag nu men det är väldigt bra.
Citera
2007-12-31, 13:21
Medlem
felstavadds avatar
Jag har halvbilliga (jmf med vad knivar kan kosta) men bra knivar, runt 300 kr och kör med en IKEA knivslip. Funkar skitbra, skärpan håller sig i ca 2 månader beroende på vad man hackar och donar med. IKEA:s knivslipar (som egentligen är Fiskars) kostar ca 50 spänn. Billigt, enkelt och okomplicerat. Knivarna jag har heter "Anders Petter" eller nåt sånt och säljs på många ställen.
Citera
2007-12-31, 13:24
Medlem
Vanillababes avatar
Kan ju tillägga att jag har enbart Fiskars knivar och knivslipen är av samma märke.
Citera
2007-12-31, 13:40
Medlem
Dennos avatar
På depauls inrådan köpte jag mig en spyderco triangle Sharpmaker. Ett köp jag inte ångrat en sekund! Jag drogs också med fina knivar som blivit slöa eftersom jag helt enkelt inte visste hur jag skulle slipa dom på rätt sätt. Detta är inget problem längre, samtliga knivar och saxar är skarpa som rakblad numera. I julhelgen fick även mina föräldrars samt svärföräldrar och sommarstugans knivar sig en omgång med samma slip. Denna är nästan omöjligt att misslyckats med efter vad jag erfarit.

http://www.spyderco.com kan du se produkten på. Lycka till!
Citera
2008-01-05, 13:14
Medlem
Kör också med en sharpmaker på Depauls inrådan och är mkt nöjd. Tom en gammal skruttig rundtandad kniv är nu rysligt vass. Det krävde dock lite kreativ tillämpning på frihand med ett av brynena för att jobba bort alla hack i eggen. Tom min Wusthof känns nu riktigt vass, och inte som tidigare likt en smörkniv i jämförelse med min Hattori HD8.

En fråga dock till Depaul om du läser detta:

Vad skulle du rekommendera för vinkel om/när man måste putsa upp Hattorin?

/ Lenn
Citera
2008-01-05, 13:17
Bannlyst
Brukar lämna in dem till en som slipar upp dem åt mig..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in