• 1
  • 2
2008-01-05, 13:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenn
Kör också med en sharpmaker på Depauls inrådan och är mkt nöjd. Tom en gammal skruttig rundtandad kniv är nu rysligt vass. Det krävde dock lite kreativ tillämpning på frihand med ett av brynena för att jobba bort alla hack i eggen. Tom min Wusthof känns nu riktigt vass, och inte som tidigare likt en smörkniv i jämförelse med min Hattori HD8.

En fråga dock till Depaul om du läser detta:

Vad skulle du rekommendera för vinkel om/när man måste putsa upp Hattorin?

/ Lenn
Den minsta, dvs 15 grader per sida. Egentligen klarar stålet (VG-10) ännu snävare vinklar, ända ner till 10-12 grader men då blir man begränsad i användningen av kniven (inga ben, halvfrusna grönsaker, delade kycklingar osv). Själv kör jag med 7-8 grader per sida på min R2 Santoku men andvänder den endast till kött och grönsaker.

~Paul~
Citera
2008-01-05, 13:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle-gusaf
Brukar lämna in dem till en som slipar upp dem åt mig..
Men hur gör du under tiden? Dvs, när du endast vill få en liten touch-up på eggen?

~Paul~
Citera
2008-01-05, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den minsta, dvs 15 grader per sida. Egentligen klarar stålet (VG-10) ännu snävare vinklar, ända ner till 10-12 grader men då blir man begränsad i användningen av kniven (inga ben, halvfrusna grönsaker, delade kycklingar osv). Själv kör jag med 7-8 grader per sida på min R2 Santoku men andvänder den endast till kött och grönsaker.

~Paul~

Tack för det snabba, och som alltid, kunniga svaret!

/ Lenn
Citera
2008-01-05, 14:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenn
Tack för det snabba, och som alltid, kunniga svaret!

/ Lenn
Bara kul .

~Paul~
Citera
2011-07-06, 13:06
Medlem
LRJ88s avatar
Ännu en gammal tråd som förtjänar ett nytt inlägg.

Vad gäller slipning så brukar mina knivar gå igenom upp till 4 steg, beroende på hur jag vill ha dem.

Grovslip/formning
Ett aluminiumoxidbryne som man kan köpa var som helst för 20 kronor och mindre, för att ta bort rejäla jack i eggen och ändra vinkel om det är på en stor kniv, används även till huggyxor.

Finslip
Ett Dianova diamantbryne med fin och grov sida, i de fall kniven bara har blivit lite slö och behöver lite tillsyn samt när eggen lagt sig.

Extrem finslip
Ett Arkansasbryne bara för att dra upp det till de grad att man kan raka sig med kniven utan att man måste ta i.

Det lilla extra
En gamma livrem med lite autosol på, för att ta den från "Den här var rätt vass." till "H/¤€€£#% JAG RÖRDE F*N KNAPPT BLADET! Har du plåster?", kort sagt så vass att man kan dela ett hårstrå på längden 3 gånger eller mer.

Merparten av allt man gör ligger i tekniken däremot och en som vet vad han gör kan få ut mer av en kniv med en flat sten än en som inte har en aning och har tillgång till de mest avancerade verktyg.
Citera
2011-07-06, 14:07
Medlem
dePauls avatar
Den här tråden i all ära. Dock finner du avsevärt mer info/tips/tricks/råd i den långa knivtråden, både på basnivå men också på en något mer avancerad dito.

~Paul~
Citera
2011-07-06, 15:01
Medlem
Aakes avatar
Kniv å skärpstål allt som behövs!

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e...slip%20001.JPG
Citera
2011-07-06, 15:08
Medlem
steken001s avatar
Bryne först och främst men efter ett tag så är kniven vass kortare tid efter varje bryning

Då är det dags att slipa om dom. De flesta kniv"slipar" som säljs i vanliga affärer bryner oftast bara och funkar dåligt att slipa med.

jag köpte en slipsten på jula för 19:- den funkar över alla förväntningar arbetar av mycket material snabbt dock så gnid inte för mycket med den.

Efter det kör jag med min spydero för att få bort grovheten sen stålet. Blir skitbra!
Citera
2011-07-06, 19:17
Medlem
spyderco sharpmakern e den bästa slip jag vet...har både diamantstavarna och ultra fine.. knivarna blir så vassa att man kan skala tomaterna lätt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in