2007-12-30, 22:18
Medlem
Realizts avatar
Om jag som konsument köper en vara från ett land utanför EU (och utan särskilda momsavtal med EU) så ska jag ju betala svensk moms. Men nu är det ganska oklart för mig NÄR och HUR denna moms ska betalas. Jag hittar verkligen ingen info om detta online på skatteverket, tullverket eller konsumentverket. De säger bara ATT den ska betalas.

1) Kommer jag att få en faktura på momsen? Typ klistrad på paketet eller skickad separat i posten. I så fall, hur lång betalningstid har man normalt?
-(det här låter för generöst av svenska staten för att kunna vara sant)

2) Kommer skepparna (t.ex. FEDEX) att kräva att momsen betalas kontant när de ringer på dörren för leverans?
-(men FEDEX ska väl inte syssla med kontant skatteindrivning, det är ju inte deras omsättning som momsen beräknas på)

3) Kommer FEDEX att leverera varan till tullen eller nån annan myndighet, som håller den 'gisslan' tills jag har betalat in momsen?
-(känns ju också osannolikt eftersom det då blir två skeppningar för FEDEX att göra, och ett jättelager med varor on the fly hos tullen)

Dum fråga kanske, men jag behöver veta om jag måste ligga ute med 25% extra före leverans, eller om jag har en tidsfrist att betala.
Citera
2007-12-30, 22:56
Medlem
Ko Fångares avatar
nasarna på tullen kikar på alla paket och kommer att skicka dig en inbetalningsavi för moms+godtycklig avgift som jag ej förstår vad den grundas på+frakt från tullen hem till dig.

Påslaget är alltså ofta långt större än momssatsen.

Du betalar på utlämningsstället.
Citera
2007-12-30, 23:20
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko Fångare
nasarna på tullen kikar på alla paket och kommer att skicka dig en inbetalningsavi för moms+godtycklig avgift som jag ej förstår vad den grundas på+frakt från tullen hem till dig.

Påslaget är alltså ofta långt större än momssatsen.
Ojdå!
Är det en fast administrativ avgift?
Annars tillkommer ju tull (oftast procentuell) på de flesta varor från utanför EU.
Citat:
Du betalar på utlämningsstället.
Men såna som FEDEX ringer väl på dörren och levererar hem? Inte ska man behöva fösa sig själv bort till nåt FEDEX-kontor, då är ju deras välbetalda affärside ganska meningslös.

Och jag har som sagt svårt att tro att 'springpjken' ska stå på min tröskel och hålla hårt i paketet medan jag letar efter växel till momsen... Jag har aldrig varit med om det, men jag har nog bara beställt från EU och associerade länder, och för mindre belopp än vad jag vill göra denna gång.
Citera
2007-12-31, 00:51
Medlem
Ko Fångares avatar
Mina hemleveranser har jag fått hämta på "posten" och pröjsa för frakten en gång till, den tjänsten skapade stort värde för mig.
Fast jag har inte använt Fed Ex då, jag tror att du får en inbetalningsavi av dem.
Citera
2007-12-31, 01:12
Medlem
Realizts avatar
Jaha, betalning vid utlämning. Ska ringa Fed ex m.fl. imorgon och höra reda på't. Nyårsafton är ju vanlig vardag, eller hur?
Citera
2007-12-31, 01:21
Medlem
Ko Fångares avatar
Du ska nog se att du måste ge tid åt byråkraterna också för att de ska kunna jävlas med dig. +5 arbetsdagar alltså.
Citera
2008-01-01, 21:53
Medlem
Sahfires avatar
Du kan slippa moms/skatt om du beställer utanför EU, men det händer oftast bara på små saker (privatköp).
Ett annat alternativ är att bli kriminell.......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in