Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Rummet är dessutom exakt 2400 mm brett och ca 5 m långt. Allt är rakt och jämt, så det bör ju bli enkelt.
Frågan är hur man bäst fäster det hela vid taket och väggarna? Väggarna är tre med enkelgips och en betong.
Så här skulle jag göra. Köpa reglar 70x45 till rummet ca 16 lpm runt om samt ca 10 st 2400mm reglar att fästa imellan. Köpa gles att skruva gipset i 20x70.
Börja mät ner taket så att det blit rakt runt om. Görs med laserpass alt. vattenpass. Har du 70 reglar så måtta ner ca 80mm från tak då även det rakaste rummet är snett.
När det är gjort skruvar du upp reglar av 45x70 på väggen runt om hela rummet efter dina streck.Nu har du en ram runt om hela rummet och det är dags att regla i mellan dessa.
Regla ganska tätt ca 500-600 cc. Detta gör du på den kortaste längden, allså 2400 måttet. Det är nu det lönar sig med träreglar. Måtta var du vill ha reglarna och mät sedan ett mått över rummet mellan regelvirket på väggen. Exempel 2395mm såga då 2398mm och banka in regeln med en hammare i din väggram.Skråa (skruva snett) in skruven i virket på väggen.
Detta går ganska fort och du har nu basen klar till ditt tak och inte en skruv i taket.
Nu är det dags att skruva gles, det gör du i det långa måttets riktning delvis 5m måttet.Sätt glesen på platten under reglarna även efter väggarna. Här skulle jag regla 300mm cc och använda mig av 600mm gips istället då det är mer lätthanterligt vid takbyggen.
Innan du börjar sätta gipset kan du ju kolla att allt sitter schysst och om det behövs fästa några vinklar från reglarna i mitten mot taket(Om det behövs).
Dra kablar för spottar och sätt upp gipset,spakla och måla. KLART!