2007-12-30, 12:33
Bannlyst
lite osäker på om jag kan lägga den här tråden här, men jag testar.

För ett litet tag sen satt jag och en kompis och pratade om något som jag inte riktigt kommer ihåg vad det var... I vilket fall så använde min kompis ett uttryck som jag fastnade lite på efteråt; "nästintill oändligt"...
Jag funderade lite på det här, och tänkte först att inget kan vara "nästintill oändligt"... men nu har jag fundert lite till på det och är väldigt osäker. Vad är eran åsikt? kan något vara nästintill oändligt?
Citera
2007-12-30, 12:37
Medlem
notNs avatar
tiden, mätt i universums mått. Då jag anser att "det" är det enda lixom, kommer alltid vara där
Citera
2007-12-30, 17:01
Medlem
West-ens avatar
Väldigt lik min frågeställning om något ens kan vara oändligt: http://www.flashback.org/showthread.php?t=589804
OnT, det beror på vad du menar. Oändlighet är inte ett tal i egentlig mening, oändlighet är ett matematiskt fenomen som kan se bra ut på papper.
Är något nästintill oändligt tar jag det som att det kommer att tex vara väldigt, väldigt länge, och av människan därmed nästan anses oändligt. Men oändligt är det icke.
Det finns bara en "oändlighet", och frågan är om ens den existerar reelt, om du förstår vad jag menar.
Citera
2007-12-30, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Väldigt lik min frågeställning om något ens kan vara oändligt: http://www.flashback.org/showthread.php?t=589804
OnT, det beror på vad du menar. Oändlighet är inte ett tal i egentlig mening, oändlighet är ett matematiskt fenomen som kan se bra ut på papper.
Är något nästintill oändligt tar jag det som att det kommer att tex vara väldigt, väldigt länge, och av människan därmed nästan anses oändligt. Men oändligt är det icke.
Det finns bara en "oändlighet", och frågan är om ens den existerar reelt, om du förstår vad jag menar.
Jag förstår, men det är svårt att tänka på oändligheten...
Men i vilket fall; om man föreställer sig oändligheten som ett tal, som är hur stort som helst och tar 75% av det; har vi kommit "nära" det oändliga talet, eller är de 75 procenten också en oändlighet, eller är dom inte ens i närheten av oändligheten...

Väldigt svårt att uttrycka sig..
Citera
2007-12-30, 19:24
Medlem
Confunduss avatar
Vi tar den oändliga summan 1+x+x^2+x^3+x^4+...
om -1<x<1, så antar summan värdet 1/(1-x). Detta är bevisat.
om x=1 eller x>1, blir den oändligt stor. Om x<1 blir blir den också oändlig.
Men om vi för skojs skull sätter x=-1, dvs
1-1+1-1+... så är det ju inte självklart att den skulle bli oändligt stor. Om vi (felaktigt) skulle sätta in x=-1 i formeln skulle den ge att summan får värdet 1/2. Med detta lite småflummiga argument skulle jag vilja påstå att värdet på summan 1-1+1-1+... är "nästan oändlig" - den antar inget specifikt ändligt tal men är inte heller oändlig.
Citera
2007-12-31, 03:01
Medlem
Psynovas avatar
Confundus, du får gärna skriva i ett språk vi jordbor förstår oss på^^
Citera
2007-12-31, 03:05
Medlem
occasuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dj-
Men i vilket fall; om man föreställer sig oändligheten som ett tal, som är hur stort som helst och tar 75% av det
I så fall hade man vetat hur mycket 100% var, och det talet hade inte varit oändligt.
Citera
2008-01-01, 17:30
Medlem
Haisulis avatar
Jag tycker inte att något kan vara nästintill oändligt. Något med en bestämd storlek/mängd/whatever kan ju inte vara x% av oändligheten, eftersom oändligheten aldrig tar slut.
Ögh, blir så flummigt när man ska uttrycka sig i skrift, allt verkar så mycket vettigare i tankarna.

Alltså, oavsett hur stort något är kommer det aldrig att kunna va en miljondels procent av oändligheten, eftersom oändligheten är så fruktansvärt stor; den är ALLT, tror inte att någon levande varelse egentligen kan greppa tanken om oändligheten, eftersom det känns så absurt. Allt måste ju ha ett slut. Eller? Inte oändligheten...

GAAH! Brain overload. Blir alltid irriterad och förvirrad när jag tänker på sånt här! Får börja spendera mindre tid på filosofiforumet

EDIT (tillägg): Jag börjar undra om något öht kan vara en del av oändligheten. I så fall borde den delen vara oändligt liten?
Haha, blir verkligen inte klok på det här. Begreppet "oändlig" börjar reta mig.
Citera
2008-01-01, 21:30
Medlem
snömannens avatar
de naturliga talen 0, 1, 2, 3 osv är oändligt många

de jämna naturliga talen är hälften så många, men även de jämna naturliga talen är oändligt många
Citera
2008-01-02, 01:35
Medlem
Haisulis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen

de jämna naturliga talen är hälften så många, men även de jämna naturliga talen är oändligt många

Good point. Rentav så bra att den fick min hjärna att implodera O.o
Citera
2008-01-03, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen

Mycket bra tänkt.
Till Haisuli:
även bra tänkt där, men om ett tal som är enormt stort ständigt ökar.. Blir Det nästan oändligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in